זהירות, טבעונים לפניך

מסע הסברה חדש של ויגן פרנדלי ותנו לחיות לחיות מבקש להביא את בשורת הטבעונות לכל הארץ. האמצעים: טעימות טבעוניות וסרטוני זוועה על מסכי ענק

המשאית של "המסע הטבעוני". צילום: עמוד הפייסבוק של ויגן פרנדלי
המשאית של "המסע הטבעוני". צילום: עמוד הפייסבוק של ויגן פרנדלי
10 באפריל 2014

רעיון הטבעונות הוא כבר מזמן לא חדש, ונדמה שהכול כבר נאמר בנושא. לצד מי שחושבים שמדובר במאבק נכון וצודק, יש מי שמאמינים שהטבעונים הם כת אלימה שמטיפה בלוחמנות לאורח חיים הזוי. חילוקי הדעות מעולם לא עצרו את ארגוני ההסברה השונים, ועכשיו הם מעלים הילוך: ביום ראשון האחרון, ה-27 במרץ, הושק בגן מאיר פרויקט "המסע הטבעוני", שמאחורי עומדות העמותת "ויגן פרנדלי" ו"תנו לחיות לחיות".

מסע ההסברה שואב השראה מקמפיין דומה שהתקיים בארצות הברית: המתנדבים הצטיידו במשאית שתלווה אותם עד סוף החודש, ותעבור ב-26 ערים ברחבי הארץ. במהלך היום הוא כולל הקמה של דוכני הסברה וטעימות של אוכל טבעוני, כדי להראות שהשד לא נורא כל כך. בערבים מוקרנים על מסכי ענק שהוצבו על גבי המשאית סרטונים בנושא, חלקם הגדול מציגים מראות קשים מתעשיית המזון:  גריסת אפרוחים, תרנגולים שחיים בדחיסות ושרגליהם לא מצליחות לשאת את משקלם העודף, ופרות שעטיניהן המלאים בחלב כמעט ונושקים לאדמה.

המסע החל בקריית שמונה ומשם המשיך לצפת, ראש פינה, תל חי וטבריה. היום (חמישי, 10.4) נמצאת המשאית בכרמיאל, ומחר צפויה לנסוע לנהריה ולחיפה. בהמשך יגיעו הפעילים בין היתר לחדרה, אזור השרון והמרכז, ויסיימו באילת. הפרויקט מומן בעזרת גיוס כספים באינטרנט, כשבמסגרתו נאספו למעלה מ-20 אלף ש"ח. "ההתחלה היתה פחות מוצלחת", מספר עמרי פז, מייסד ויגן פרנדלי, "אבל בתחנות הבאות כבר צברנו תאוצה והמון אנשים עצרו לצפות בסרטים".

אתם לא חוששים שהקרנת הסרטונים רק תחזק את האנטגוניזם שממילא קיים כלפי הטבעונות?

"אני לא מסכים עם הקביעה הזאת. יש דברים ספציפיים שגוררים את התגובות האלה, אבל הם רק חלק מכלל הפעילות שלנו. תו התקן של ויגן פרנדלי יוצר תגובות שליליות? מאז שהתחלנו את המסע קיבלנו 15 אייטמים בתקשורת, שיצרו עניין ושיח".

אז איך אתם מנטרלים את ההתנגדות שכן קיימת כלפי הנושא?

"ההסברה היא על דרך החיוב – כמו חלוקת אוכל טבעוני. נכון שהצפייה פחות נעימה, אבל אין ברירה. צריך להיחשף לזה כדי להבין".

התגובות שמקבלים עמרי וחבריו הן מגוונות. במקרה אחד, נעצרה המשאית בסמוך לשניצליה. "בשלב מסוים אנשים שישבו שם פשוט הפסיקו לאכול. אחרי שעתיים המנהל קלט את זה וניסה להעיף אותנו, אבל בכל מקרה היינו לפני קיפול. אנחנו משתדלים להגיע אחרי ההקרנות עם מידע לגבי מה שאפשר לעשות בעניין. הרבה שואלים אותנו אם זה באמת מה שקורה, או שואלים מה אוכלים – וזה סימן טוב. יש גם תגובות יותר פרימיטיביות – 'נועדנו לאכול בעלי חיים', 'אלוהים אמר', 'יש פה ילדים'. אנחנו מנצלים את זה כקרש קפיצה לתוך שיחה ומנסים להסביר שזה מה שקורה במציאות".

נתקלתם בתגובה יוצאת דופן?

"היתה מישהי שצפתה בסרטונים ופרצה בבכי. היא עזבה את המקום נסערת, ואחרי שנרגעה חזרה וביקשה חומרי הסברה. היא החליטה לעבור לטבעונות".

פרוייקט המסע הטבעוני יימשך כחודש ויסתיים בתאריך 02.05 באילת. פרטים נוספים ביומן המסע של ויגן פרנדלי בפייסבוק וברשימת נקודות העצירה ולוח הזמנים