פרויקט מגורים חדש מפגיש קשישים וסטודנטים

יוזמה חדשה והזויה של משרד הבינוי, משדכת סטודנטים וקשישים למגורים משותפים. רגע, מה?

מתוך פרויקט "כאן גרים"
מתוך פרויקט "כאן גרים"
23 בנובמבר 2014

לכלכל את עצמך בתור סטודנט זה קשה – בין מימון שכר הלימוד, כוסות הקפה, הסלט המעפן בקפיטריה והניסיון הנואש לתחזק חיים חברתיים, מרבית הסטודנטים גם נאלצים לגרד מעומק כיסיהם שכר לדירה בקרבת האוניברסיטה. המחירים רק הולכים ועולים והשכר בעבודות המוצעות לסטודנטים לא מתאים את עצמו למצב השוק. בניסיון להרוג שלוש ציפורים באבן אחת, פיתחו התאחדות הסטודנטים, משרד הבינוי (והשיכון ז"ל) והמשרד לאזרחים ותיקים את פרויקט "כאן גרים", שמאפשר לסטודנטים לגור אצל אזרחים ותיקים בתמורה לארבע שעות בשבוע לפחות, שיוקדשו לפעילות עם או עבור הוותיק שאצלו יתגוררו. הרעיון לפרויקט עלה כבר לפני שנתיים, לאחר כמה פניות שהבהירו שאחד הקשיים המרכזיים שדורש סיוע הוא דווקא הפגת הבדידות האיומה הכרוכה במגורים לבד. לא בהכרח מדובר בקשישים עריריים או כאלו שמשפחותיהם גרות רחוק – הרבה פעמים אלו אנשים עם משפחות מתפקדות שעוזרות כפי יכולתן, אך אין באפשרותן לענות על הצורך בחברה או בסיוע יומיומי.

זוהי יוזמה מעט משונה, אך בוודאי לא חדשה, ומסתבר כי ורסיות שונות שלה מיושמות כבר זמן מה במדינות שונות ברחבי העולם. העיקרון הבסיסי דומה בכולן: ה"ותיק" מציע דיור במחיר כמעט־חינמי (בארץ מדובר ב־250 ש"ח לכיסוי הוצאות המגורים) והסטודנט עוזר לו בהתאם לצרכיו. הצרכים הם בדרך כלל סיוע בקניות או בסידור הבית, אך גם צפייה משותפת בסרט, ביקור בבתי קפה, ואפילו סתם לשבת ולדבר על הספה, כולן בקשות פופולריות שמזכירות, בכאב לב, איך החיים נראים כשאין חברים.

הפרויקט עדיין בשלב החיתולים (סליחה, לא יכולנו להתאפק), וקשה לגבש עליו חוות דעת מלומדת אחרי חודש. מן הסתם, כמו כל דירת שותפים, גם כאן תידרש הרמוניה מיוחדת על מנת למזער חיכוכים בין הדרים תחת קורת גג אחת: על כל קשיש עם ירידה בשמיעה שכלום לא מזיז לו, יהיה אחד שמתעורר מכל רעש בלילה, ועל כל סטודנט אמפתי וקשוב יהיה אחד נרגן וקצר רוח. במסגרת הליך הגיוס כל סטודנט נפגש עם כמה קשישים, בסוג של ספיד־דייטינג שמטרתו תיאום ציפיות בין הצדדים על אופן המגורים בבית ועל סוג העזרה הנדרשת. לחיות עם אדם מבוגר, כשאתה צעיר ונמרץ, זה לא מובן מאליו, ועבור חלק לא מבוטל מבני ה־20 מדובר במחיר גבוה מדי גם עבור חדר חינמי, אבל אלו מבין המשתתפים שיצליחו להיות סבלניים ולהבין איך לשלב בין דור חדש לישן ירוויחו שני אנשים שהעול העיקרי הוסר מכתפיהם, לפחות עד תקופת הבחינות.