כרטיס אדום: תאונן לבד, בשקט

בין כרטיסי הביקור המפוקפקים שמקשטים את מדרכות העיר, מסתתרים גם כרטיסי מחאה שעיצבו שתי סטודנטיות לעיצוב

הכרטיסים המזויפים. צילום: וננה בוריאן
הכרטיסים המזויפים. צילום: וננה בוריאן
6 בינואר 2015

וננה בוריאן וסשה קורבטוב, שתי סטודנטיות לתואר שני בעיצוב במכללת שנקר, החלו לפני כשבוע לפזר ברחבי העיר כרטיסי ביקור דמויי אלה המפרסמים זנות, אך עם טוויסט קל. בצדם האחד כתוב "רוצה לגמור?" לצד תמונה של תותים מפתים, ובצדם השני הכיתוב "תאונן לבד, בשקט" על רקע תקריב בוטה של גבר מאונן. "כשיש צריכה, יש ייצור", אומרת בוריאן.

קורבטוב מספרת כיצד נוצר הרעיון לפעולה: "לפני כחצי שנה עברתי לתל אביב. שמתי לב לכרטיסים האלה והתחלתי לאסוף אותם באובססיביות, עד שכל הבית התמלא ב'הצעות מפתות'. בהמשך יצרתי עם הכרטיסים עבודת אמנות – כיסוי ראש מסורתי של כלות שעשוי מקולאז' של הכרטיסים ומתכתב עם הנושא של כלות אוקראיניות. הכרטיסים שאנחנו מפזרות עכשיו הם המשך של העיסוק בנושא. זו פעולה שפונה ישירות אל הצרכנים שרואים פרגמנטים של גוף נשי על המדרכות, ואז מתייחסים אליו כמו לחפץ או לזבל".

בוריאן וקורבטוב מפזרות את הכרטיסים כמה פעמים בשבוע באזור רוטשילד-הרצל-אלנבי ובאזור קרליבך, בקרבת המועדונים, אזורים שבהם הבחינו בהרבה כרטיסי זנות מפוזרים. לדבריהן, למרות ביקורת על כך שהכרטיסים פוגעים באיכות הסביבה, רוב התגובות שקיבלו היו מעודדות, כולל גברים שהגיבו בהומור.

עוד הן מספרות שבזמן שפיזרו את הכרטיסים הן נתקלו בכמה וכמה אנשים שלא ידעו שאלו לא כרטיסים אמיתיים ובחרו להעיר להן על כך שהן מעודדות זנות, כביכול: "שימח אותי שהעירו לנו, זה נחמד לראות שלאנשים אכפת מהנושא", אומרת קורבטוב ומוסיפה: "בסך הכל אני מאמינה באנשים, אולי מישהו הרים את הכרטיס שעשינו וזה שינה אצלו משהו קטן".

היוזמה של קורבטוב ובוריאן מצטרפת ליוזמות נוספות בנושא. לפני כשנתיים יזמה רעות גיא הפגנה מול העירייה, במהלכה הגיעו לבניין העירייה כמאה מפגינים שבאמתחתם עשרות אלפי כרטיסי ביקור שכאלה. המפגינים דרשו כי העירייה תאכוף את החוק האוסר פרסום זנות. לפני כשנה קם עמוד פייסבוק בשם "לוקחות את תל אביב מהסרסורים" הקורא גם הוא למיגור התופעה. העמוד הוקם על ידי מתנגדות לסחר בנשים, שבהן אמהות שילדיהן נחשפים באופן יומיומי לביזוי נשים בפרסומים.