מחאה נגד כריתת 50 עצים עבור הרכבת הקלה בשדרות ירושלים

כמעט 50 עצים צפויים להיכרת לאורך שדרות ירושלים ביפו במסגרת עבודות הרכבת הקלה. המחאה מצד התושבים כבר החלה

שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
24 בספטמבר 2015

קבוצת פעילים מיפו, לצד החברה להגנת הטבע, מוחה נגד כריתתם הצפויה של 48 עצים לאורך שדרות ירושלים, כחלק מעבודות ההקמה העתידיות של תחנות הרכבת הקלה. "הפעלנו מאמצים גדולים כדי לקבל מנת"ע את כל המסמכים והתסקירים הנוגעים להשפעות הסביבתיות של הקמת הקו האדום", אומרת גליה חנוך־רועה, מנהלת קהילת תל אביב־יפו בחברה להגנת הטבע. "בדרכים עקיפות הצלחנו להגיע לתוכניות והופתענו לרעה כשגילינו כי עשרות עצי פיקוס ותיקים סומנו לכריתה בשלושה מוקדים לאורך השדרה. אלו עצים שיש להם חשיבות היסטורית, ערכית, נופית וסביבתית אדירה. הכריתה והגיזום האלים שלהם יהיו מהלך בלתי הפיך".

מה עדיף, שהנוסעים העתידיים ברכבת הקלה ייתקלו בעץ כשהם ירצו לרדת מהקרון?

"ברור שאי אפשר להימנע לחלוטין מכריתה, אבל אנחנו חייבים לפעול כדי לקדם פתרונות אלטרנטיביים, שיצמצמו את הפגיעה בעצים למינימום. כשבדקנו מהן ההצדקות לכריתה, מצאנו טיעונים מופרכים כמו הצורך למנוע לכלוך של הקרונות והמסילה. בכל עיר מתקדמת בעולם יודעים לבנות רכבות קלות שיודעות להסתדר מצוין עם העצים בסביבתן, תוך שימוש בפתרונות תכנון יצירתיים שעשויים לעבוד גם אצלנו. החברה להגנת הטבע אינה מתנגדת להקמת הרכבת הקלה, להפך, עם זאת, אנחנו מעוניינים למנוע את הפגיעה העתידית בשדרה
ולקדם חלופות מקיימות".

שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)

"ראש העיר היה מעלה על דעתו לעקור אפילו עץ אחד בשדרות רוטשילד?", שואלת הצלמת
והמעצבת ורד נבון, תושבת יפו ופעילה במאבק למען שדרות ירושלים. "נותנים אישור לעקור לפחות 48 עצים בשדרה המרכזית ההיסטורית של יפו, אתר שהוא חלק מהותי מהסיפור של העיר. לעצים בשדרה יש תפקיד וחשיבות גבוהים במיוחד, כבית גידול לציפורים מקננות, מיתון זיהום אוויר ואספקת חמצן עד להטלת צל. את מעט הירוק בשדרה רוצים למחוק? סימנו את העצים שצפויים להיכרת במודעות אבל, שמזהירות על סכנת הכריתה המתקרבת, ופקחי העירייה הסירו את השלטים תוך זמן קצר. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה במסגרת פורום נאמני עצים, מול נציגי נת"ע, העירייה ומוסדות התכנון".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "כריתת העצים ובחלק מהמקרים העתקתם היא אילוץ  והכרח הנובעים משיקולי בטיחות ונגישות בתחנות הרכבת. בין היתר, בהתאם לדרישות  נגישות, נדרשת רצועה פנויה ממכשולים לאורך הרציפים ומול דלתות הרכבת. התוכנית
שואפת למזער ככל שניתן את הפגיעה בעצים הקיימים. באזור יינטעו עצים חדשים שלא יפגעו
בבטיחות ונגישות הנוסעים ויבטיחו את הצללת מרחבי התחנות לאורך תוואי הרכבת. הטיפול בעצים אושר על פי דין על ידי פקיד היערות הארצי ומוסדות התכנון ובהמשך יובא שוב לאישור לפני הביצוע על ידי הצוות המלווה לנושאי סביבה".

שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)

מפקיד היערות נמסר: "התוכנית המפורטת לקו האדום אושרה עוד בשנת 2006, טרם תיקון 89 בחוק התכנון והבנייה לחובת ההתייעצות עם פקיד היערות. כחלק משלב היתרי העבודה סופיים והנפקת רישיונות לכריתת העצים, מבצע פקיד היערות של המשרד בקרת תוכניות תוואי הרכבת ומערכות התנועה הצמודות. במסגרת זו נבחנו שנית כל העצים שסווגו לכריתה ולהעתקה, ונעשו שינויים. במקומות שבהם הוצעה העתקה שאינה ישימה, הועדפה כריתה תוך
תשלום פיצוי נופי ראוי במקומה. נת"ע הונחתה לתגבר את הנטיעות לאורך כל הקו האדום ובסך הכל יינטעו כ־6,000 עצים חדשים, שיגודלו במשתלות לגודל מקסימלי ויישתלו בבתי גידול ראויים, שפותחו במיוחד לצורך הגדלת נפח הגידול של בית השורשים. נוסף לכך, תשתול נת"ע מאות עצים נוספים במרחב העירוני של הערים בהן עובר הקו מחוץ לתוואי הרכבת, ותממן מחקר לפיתוח ובחירת סוגי העצים המיטביים לשתילה".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב־יפו במשרד האוצר נמסר: "אל הצוות טרם הוגש המסמך הסביבתי ולכן עדיין לא מצוי בידינו המידע המדויק בגין היקף הפגיעה בעצים, שככל הנראה מתרכזת במקטע דרומית לרחוב הבעל שם טוב וסביב התחנות ומתקני רכבת נוספים. במקביל מטפל הצוות המלווה גם באישור הנחיות לנטיעות חדשות, הכנת עצים בוגרים וכדומה. הצוות ידון על כך ככל הנראה בחודש נובמבר הקרוב".