לאספנים בלבד

הגלריה האוניברסיטאית, ממוסדות האמנות הציבוריים החשובים בעיר, תושכר לאיש העסקים ואספן האמנות יגאל אהובי לשימוש מסחרי. איגוד האמנים דורש לחשוף את ההסכם: "אנו רואים בדאגה את השילוב בין האוסף הפרטי של אהובי לפעילות הגלריה"

בקרוב בחסות אהובי. הגלריה האוניברסיטאית. צילום: בן קלמר
בקרוב בחסות אהובי. הגלריה האוניברסיטאית. צילום: בן קלמר
29 בדצמבר 2013

הגלריה לאמנות באוניברסיטת תל־אביב, אחד מחללי האמנות הציבוריים הגדולים והנחשקים בעיר, תועבר בקרוב כמעט כולה לידיו של אספן האמנות יגאל אהובי למשך ארבע השנים הקרובות. רק רבע משטחה ימשיך לשמש גלריה ציבורית.

פרטי ההסכם בין הגלריה לאהובי לא נחשפו, ולכן לא ברור מה הסכום שאהובי ישלם כדמי שכירות או אם הגלריה ניתנה כתמורה לתרומה כספית אחרת שאהובי העביר לאוניברסיטה. שמה של הגלריה לא ישתנה אמנם, אבל אהובי, איל נדל"ן שבשנים האחרונות הפך לאספן אמנות, יציג ככל הנראה בעיקר עבודות מהאוסף הפרטי שלו ובכך יקדם את עסקיו כסוחר אמנות.

איגוד האמנים הפלסטיים, שבראשו עומדים כמה מהאמנים הבולטים בארץ, דורש כעת מהאוניברסיטה לחשוף את ההסכם, ומאות אמנים כבר חתמו על עצומה הקוראת לכך. "זו גלריה שיכולה לייצר פעילות אמנותית מהותית ומשמעותית באופן שאין שני לו בקרב חללי התצוגה הקיימים בארץ", נכתב בעצומה. "אנו רואים בדאגה את השילוב והזיקה המוצעים בין אוספו הפרטי של מר אהובי ובין פעילות הגלריה. לטעמנו, ניהול הגלריה וההחלטות האוצרותיות צריכות להיות נקיות מכל הטיה אפשרית ולהימנע מפגם מוסרי העלול להיווצר מאינטרסים עסקיים ומסחריים".

הדס קידר, אמנית, אוצרת וחברה באיגוד האמנים, אומרת שמה שמעורר תסכול וזעם הוא לא רק ההחלטה אלא תהליך קבלת ההחלטות: "החוזה לא שקוף, לא נעשה מכרז, אפילו אנשים מתוך המערכת גילו יום אחד שהגלריה החליפה ידיים".

אבל לא רק מחוץ לאוניברסיטה נשמעות טענות כלפי התהליך. מרצים בחוג לאמנות של אוניברסיטת תל־אביב הביעו גם הם מורת רוח מהדרך שבה התנהל התהליך. כמה מרצים גם הפיצו אימייל פנימי שבו מחו על ההחלטה התמוהה.

עוד טוענת קידר כי יכול להיווצר בגלריה מצב של הונאה: "הגלריה ככל הנראה לא תשנה את שמה. מבקר תמים יכול להגיע לביקור ולחשוב שמדובר בחלל ציבורי שמתנהל בפיקוח ובשקיפות למען הסטודנטים, המרצים ושוחרי האמנות. אבל מה שבאמת יהיה שם עכשיו זו גלריה שמארחת אוסף אמנות מסחרי. אנחנו רואים פה השתכללות של המערכת, שמכניסה את ההון לעולם האמנות הציבורי".

גם מנהל המדרשה לאמנות בית ברל, דורון רבינא, מתנגד נחרצות להסכם. אבל יותר משהוא מאשים את אוניברסיטת תל־אביב הוא רואה במהלך סמל לשקיעה של האקדמיה בישראל. "יגאל אהובי הוא לא הנושא", הוא מבהיר. "מה שנחשף כאן הוא אי היכולת של המוסדות להשכלה גבוהה להתמודד עם הפיחות המתמשך בתקציבים הממשלתיים.

"ניתן למתוח קו ישיר וכואב בין פתיחת האוניברסיטה המיותרת באריאל, למשל, לבין קשיי התקציב של שאר האוניברסיטאות, שצריכות לסגור מכוני מחקר, חוגים פחות מבוקשים או מפעלים דוגמת הגלריה החשובה הזו. גם אם הפתרון של אוניברסיטת תל־אביב הוא דחוק מבחינת חזון כלכלי להבטחת עתיד הגלריה לשנים הבאות, הנורה האדומה הבוהקת ביותר היא הצטמצמות מתגברת של יכולת האקדמיה לקדם את התרבות ולפעול בה".

מאוניברסיטת תל־אביב נמסר בתגובה: "הגלריה האוניברסיטאית לאמנות פונה בקביעות לשוחרי אמנות, לאוצרים ולבעלי אוספי אמנות ומזמינה אותם לתרום תרומה כספית לגלריה, להציג בה תערוכות, לשאת הרצאות, להעמיד בה קטלוגים וכולי. מר יגאל אהובי, שהוא בעל אוסף אמנות גדול ורב מוניטין, ניאות לסייע לאוניברסיטה בקידום המטרות הללו באמצעות מתן תרומה כספית שתאפשר לגלריה לממש את יעדיה, ובאמצעות הצגת תערוכות של יצירות מאוסף האמנות שברשותו.

"התערוכות מתוך אוסף אהובי שיוצגו בגלריה יחשפו בפני הקהל הרחב ובפני הסטודנטים יצירות מהשורה הראשונה של אמנים ישראלים ובינלאומיים. סטודנטים יוכלו להכיר וללמוד ניתוח יצירות ממקור ראשון, והם ייחשפו ליצירות שלא הייתה להם גישה אליהן עד כה. מובן מאליו שלמר אהובי לא תהיה כל השפעה על סדר היום האקדמי.

"יודגש כי נוסף לתערוכות של יגאל אהובי, שיוצגו בתוך אחד מחללי התצוגה בגלריה, ימשיכו להתקיים בחלל התצוגה השני תערוכות עצמאיות של אמנות ישראלית כפי שהיה נהוג עד כה. תרומתו של מר אהובי תסייע במימונן.

"אשר לבקשה לקבל את הסכם התרומה שנחתם עם מר אהובי: על פי ההליך הקבוע בחוק חופש המידע, יש להגיש את הבקשה לממונה על חוק חופש המידע באוניברסיטה. במסגרת הליך זה תביא האוניברסיטה בחשבון את עמדת התורם, מר אהובי, ביחס לבקשה לחשוף את ההסכם שנחתם עמו".