מאה שנים של תרבות: יפו חוגגת יום הולדת לשדרות ירושלים

הרבה לפני התוכניות לרכבת קלה, שדרות ירושלים היו המרכז התרבותי של העיר, עם קולנוע, בתי קפה ועיתונים בערבית. איך ייראה המקום הכי שוקק ביפו אחרי הדיבורים על התחדשות, וכיצד חוגגים יום הולדת 100 לרחוב?

שדרות ירושלים ביפו. (צילום: פוטו שוורץ)
שדרות ירושלים ביפו. (צילום: פוטו שוורץ)
3 בדצמבר 2015

השנה היא 1915. ג'מאל פשה, השליט העותמני של ארץ ישראל, נותן הוראה לפתח ולהרחיב את יפו שמחוץ לחומות ומחליט לסלול לעיר שדרה חדשה, רחבה וספקטקולרית, שבמהרה הופכת למרכז התרבותי השוקק של ערביי פלסטינה. היום, 100 שנים אחרי, מציינים ביפו יום הולדת לשדרה האירופית הראשונה של העיר, שדרות ירושלים, כשברקע העבודות על הרכבת הקלה שתעבור ברחוב ודיבורים על התחדשות.

"שדרות ג'מאל פשה, כפי שהן נקראו במקור, עוצבו כמו בולווארד אירופי טיפוסי ממש כמו בפריז", מסביר האדריכל שמואל גרואג, ראש היחידה לשימור ביחידה לארכיטקטורה בבצלאל. "באותה תקופה תל אביב הייתה עיר גנים קטנה ופרברית, ושדרות רוטשילד היו למעשה לא יותר מגינה ציבורית קטנה ומגודרת. לאחר מלחמת העולם הראשונה הבריטים שינו את שם השדרה לשדרות המלך ג'ורג', ולאחר מלחמת העצמאות ואיחוד יפו עם תל אביב שמה שונה שוב לשדרות ירושלים. עצם העובדה שהשדרה החדשה תוכננה ונבנתה בזמן מלחמת עולם זה לא פחות ממדהים, אנחנו רואים בתצלומים ישנים פיתוח נופי מרשים עם מזרקות וצמחייה שכמעט לא נותר מהם זכר היום, פרט לדקלי הוושינגטונייה המפורסמים".

[tmwdfpad]"קל מדי לשכוח ולהשכיח את העובדה ששדרות ג'מאל פשה היו המרכז העירוני והתרבותי השוקק של הפלסטינים״, אומר אדריכל השימור פרופ' אמנון בר אור. ״זה לא קרה בירושלים ולא בחיפה, אלא ביפו. השדרה הציעה שפע של תיאטראות, כמו אלהמברה המפואר, שפע של בתי קפה, מערכות העיתונים ישבו כאן. מה נותר מכל זה היום? הייחוד ההיסטורי והערכי של השדרה לחלוטין לא זוכה לטיפול הראוי לו".

מחזירים את השמות הערביים

עתידן של שדרות ירושלים צפוי להיות מושפע באופן בולט מקו הרכבת הקלה שאמור לעבור בתוואי השדרה. לאחרונה מחתה קבוצה של פעילים ותושבים בשיתוף החברה להגנת הטבע נגד הכוונה לכרות חלק מעצי הפיקוס בשדרה במסגרת עבודות ההקמה העתידיות של קו הרכבת הקלה. כמו כן הפעילים מוחים נגד הכוונה להסיט את תנועת כלי הרכב והתחבורה הציבורית מהשדרה לרחוב שלבים, וכך לפגוע לטענתם בנגישות תושבי יפו לתחבורה ציבורית.

כמו בולווארד אירופי. שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
כמו בולווארד אירופי. שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)

"שדרות ירושלים, כמו כל יפו, זוכות לתנופת פיתוח אדירה בשנים האחרונות", אומר עמי כץ, מנכ"ל המישלמה ליפו של העירייה. "יום ההולדת ה־100 לשדרה היא הזדמנות מצוינת בשבילנו לחגוג את הדו קיום ואת העושר התרבותי הייחודי של העיר. למעשה כבר התחלנו את החגיגות עם פתיחת ׳שוק תוצרת יפו׳, שוק אוכל חדש שמוקדש כולו לתוצרת היפואית המקומית, ובקרוב אנחנו עומדים לתלות בשדרה תערוכת צילומים מודפסים שלה לאורך השנים. התושבים, התרבות והמורשת הערביים זוכים לתשומת לב מיוחדת. כך למשל בתהליך שקט ומעניין אנחנו בוחרים כיכרות ורחובות ומחזירים להם את השמות הערביים המקוריים, כחלק מתהליך של העצמת התרבות הערבית ביפו.

"הרכבת הקלה היא הזדמנות מצוינת להפוך את שדרות ירושלים למרחב שיטוט עירוני איכותי וידידותי להולכי רגל ורוכבי אופניים. עם זאת, אנחנו מודעים להתנגדויות ולביקורות. אלו הם אתגרים שאנחנו מעוניינים לפתור בשיתוף הציבור ובהקשבה לרצונות ולצרכים של התושבים״.