הגבול הדק: למה עוזי וייל מתנגד לפתיחת המכולות בשבת?

"אם כל עיר תוכל להכריז על עצמה כאוטוריטה לשינוי חוקי מדינה, אז פתאום בבני ברק יקבעו שנשים לא יכולות ללכת על המדרכות, ואז מה תגיד?". עוזי וייל, דתי בלי כיפה אם לא ידעתם, תופס צד במאבק המרכולים

עוזי וייל
עוזי וייל
7 בספטמבר 2014

לא כולם יודעים זאת, אבל עוזי וייל חובש "כיפה שקופה". זאת אומרת, הוא שומר זה שנים על אורח חיים דתי, אבל לא עוטה על עצמו שום סממן חיצוני שמסגיר זאת. בוויכוח בין בעלי המכולות לרשתות המזון הגדולות, או בין סער לחולדאי, הוא לגמרי לוקח את הצד של הראשונים, אבל בלי שום קשר לדת. "בכלל לא מדובר כאן בבעיה דתית", הוא מבהיר, "אלא בבעיה סוציאליסטית לחלוטין. מדובר בחופש של בעלי המכולות הקטנות לנוח יום אחד בשבוע. זה ממש לא קשור לשבת, מבחינתי שאנשים יאכלו חזיר. גם בתור בן אדם דתי נראה לי מגוחך לכפות על אנשים אורח חיים כלשהו".

לטענת וייל מדובר כאן בהתנגשות ברורה בין שני ערכים. "המאבק הזה לא התחיל מאנשי דת, הוא התחיל מבעלי מכולות שדפקו אותם, ודפקו אותם בלי להתנצל אפילו. יש שחיקה ביכולת של האדם הפשוט לפתוח כאן עסק ולהתפרנס ממנו, ועל זה אני חושב שצריך להילחם, ומאבק המכולות הוא חלק מזה. כולם כאן רוצים קפה בחמישה ש"ח ושהכל יהיה פתוח 24 שעות ביממה, אבל הצד השני זה חברה של עבדים. בעבר המספרות היו סגורות בימי שני וחנויות היו סגורות בין שתיים לארבע, וזה לא הפריע לי. פעם משכו כאן לכיוון אחד מאוד חזק, לכיוון החברתי, והיום מושכים חזק לכיוון השני, הצרכני, נגד האדם הקטן שרוצה להתפרנס מהעסק שלו. בסוף היום הקונגלומרט הגדול הרי יכול לשלם משכורות עלובות ומישהו כבר יבוא לעבוד בשבת, אבל כשבן אדם הולך לעשות קניות אני חושב שהוא צריך לחשוב טוב־טוב לאן הכסף שלו הולך".

ומה ולגבי התחבורה ציבורית בשבת?

"התחבורה זו בעיה מורכבת ומעניינת, כי מצד אחד אפשר להחליט שכל עיר תקבע בשביל עצמה, ותל אביב תצטרף לחיפה שמפעילה תחבורה ציבורית בשבת. מבחינה דתית בהחלט אין לי בעיה עם זה, אבל אנשים צריכים להבין את המחיר. הרי אם כל עיר תוכל להכריז על עצמה כאוטוריטה לשינוי חוקי מדינה, אז פתאום בבני ברק יקבעו שנשים לא יכולות ללכת על המדרכות, ואז מה תגיד? אין פה ערכים מוחלטים: לא היכולת העירונית של אנשים להחליט על הצביון של העיר שלהם ולא היכולת הלאומית לכפות עליהם חוקים. זה עניין של מי יותר חזק ולמי יש רוב, וזה שיש לו יותר כוח ויותר אנשים ינצח".