מחאה מתוקה: מלצרים יחלקו קפה ועוגיות במחאה נגד לנדוור בגן מאיר

במסגרת מחאה נגד פגיעה בזכויותיהם של מלצרים בסניף קפה לנדוור, יקימו המפגנים בית קפה אלטרנטיבי

צילום: לושיק ווהאבה
צילום: לושיק ווהאבה
1 בינואר 2015

הפגנה כנגד רשת לנדוור, תחת הכותרת "שוברים את שתיקת המלצרים", צפויה להתקיים מחר בבוקר (2 בינואר, החל מ11:00) בגן מאיר. המפגינים, הדורשים מהרשת לשמור על זכויותיהם החוקיות של עובדיה לשכר בסיס שאינו תלוי בטיפים, לא יסתפקו בשלטים וסיסמאות, הם מתכננים להפעיל במקום בית קפה אלטרנטיבי ולחלק קפה ועוגיות טבעוניות בחינם. יוזמת ההפגנה היא תמר מארה, שפוטרה מעבודתה בקפה לנדוור בלי ששולם לה שכרה ולטענתה נפגעו זכויותיה כעובדת. ההפגנה זוכה לתמיכת ארגון עובדים חדש בשם "חזית עובדי תל אביב-יפו".

מארה מספרת: "עבדתי בקפה לנדוור כחודש וחצי, מספטמבר. הסיפור הודעתי יומיים מראש שלא אוכל להגיע למשמרת, ובשבוע שלאחר מכן לא שיבצו אותי לעבודה. כששאלתי את המנהל מדוע, נאמר לי שאני מפוטרת כי לא הגעתי למשמרת ההיא. מאז הפיטורים לא שולמה לי משכורת, והרשת לא רצתה לשלם לי על התלמדות, על טיפים שהרווחתי ועוד זכויות. אני עדיין במשא ומתן מולם לגבי גובה המשכורת שהם חייבים לי". בינתיים המאבק שהחל בשל פיטוריה של מארה צבר תאוצה, לדבריה: "המאבק הוא יותר גדול מזה, אנחנו מבקשים להשיג שכר בסיס לעובדי הקפה, ולהטבה בתנאי ההעסקה של המלצרים בעיר בכלל. כדי לפתור בעיה קולקטיבית צריך לפעול באופן קולקטיבי והרגשתי שצריך לפעול בדרך של פעולה ישירה".

למאבקה של מארה חבר ארגון זכויות עובדים חדש בשם "חזית עובדי תל אביב-יפו". הארגון מפעיל דף פייסבוק המציף סיפורים שנוגעים לזכויות העובדים, כרגע בעיקר בתחומי המסעדנות, חיי הלילה והבילוי. לדברי אחד החברים, הארגון הוקם על ידי פעילים שזכויות העובדים חשובות להם ושחלקם פועלים בנושא זה גם במסגרות אחרות. מטרת הארגון לתמוך בעובדים על ידי עידוד פעולה ישירה מול מעסיקים כדרך התמודדות עם פגיעה בזכויות העובד. חבר הארגון מוסיף: "אנחנו מרגישים שהאיגודים המקצועיים ו'כוח לעובדים' הם חשובים מאוד, אבל עבור העובד הקטן שנפגע, זה גדול מדי. אנחנו עוזרים לעובד להרגיש שזה בידיים שלו". במקביל להפגנה מריץ הארגון קמפיין פייסבוק הקורא לגולשים להצטלם עם שלט שעליו כתוב "שוברים את שתיקת המלצרים".

מרשת לנדוור נמסר בתגובה: "רשת לנדוור מקפידה על נהלי עבודה לפי חוק בכל הנוגע לזכויות עובדים ובכלל".