לא עוצרים באדום: הכירו את מחאת האופנוענים בתל אביב

אופנוענים מאיימים לתפוס את מעט מקומות החניה שעוד נותרו בעיר, כמחאה על הגבלות חדשות לחניה על המדרכה

חניה לאופנועים ולמכוניות (תמונה: shutterstock)
חניה לאופנועים ולמכוניות (תמונה: shutterstock)
2 ביולי 2015

דווקא בזמן שתל אביב כולה נמצאת בהיערכות נפשית אינטנסיבית לקראת עומסי התנועה וחסימת הרחובות בתוואי העבודות לקראת הרכבת הקלה, מחאת אופנוענים חדשה מאיימת להחריף את מצוקת החניה בתל אביב ולגזול את מקומות החניה של המשתמשים בכלי הרכב הפרטיים. המחאה, אשר צוברת כעת תאוצה ברשתות החברתיות, התעוררה בעקבות החלטת עיריית תל אביב לאסור חניית כלי רכב דו גלגלים על המדרכות הצרות ברחובות ביאליק, שפינוזה (מגורדון לשד' בן גוריון), יוחנן הסנדלר (משינקין לרח' העבודה) ושלמה המלך (מפרישמן לקינג ג'ורג'). כפי שפורסם לראשונה באתר וואלה!, פקחי העירייה החלו לחלק לאחרונה דוחות אזהרה לבעלי אופנועים וקטנועים שחנו על מדרכות הרחובות הללו.

בקרוב לא תוכלו להתעלם (תמונה: shutterstock)
בקרוב לא תוכלו להתעלם (תמונה: shutterstock)

האכיפה הרשמית וחלוקת הקנסות תחל ב־7 ביולי. עם השלמת הקצאת מקומות חניה ייעודיים לרוכבים ברחבי העיר, תרחיב העירייה את מדיניות האכיפה החדשה והמחמירה לאזורים נוספים. "יש כאן מגמה ברורה מצד העירייה להורדת אופנועים וקטנועים מהכביש", טוען מארגן המחאה דניאל פטרי, מנהל פורום אופנועים בתפוז ובעל הבלוג "מיצו בדרכים". "העירייה טוענת שבתור התחלה האכיפה תהיה בשלושה או בארבעה רחובות, ובאותה נשימה מצהירה שתאסור בעתיד חניה על מדרכות ברחובות נוספים. אנחנו חוששים שהמהלך נועד להגדיל את כמות הקנסות שהפקחים מחלקים. ב־7 ביולי- יום תחילת האכיפה – נוביל מסה קריטית של מאות רוכבים שינהרו לתל אביב. נבצע הדגמה של 'היום שאחרי' ונתפוס בכוונה מקומות חניה שמסומנים בכחול־לבן עבור מכוניות. זאת הברירה שהעירייה השאירה לנו. מקומות החניה הייעודים לדו גלגליים מעטים מדי, זאת חלופה לא מספקת".

המדרכה מיועדת להולכי הרגל. העירייה עשתה לכם טובה כשהיא לא חילקה עד כה דוחות למי שחנה על המדרכה.

"אנחנו מבקשים לשמור על הסטטוס קוו על פיו רוכב אופנוע או קטנוע יכול לחנות על גבי המדרכה בצורה שאינה חוסמת את תנועת הולכי הרגל ומבלי לחשוש מקנס. מובן שקיימים פורעי חוק שחונים בצורה חזירית שמאלצת הולכי הרגל לרדת לכביש. על בריונות צריך להיענש, אבל למה להעניש ציבור שלם של רוכבים? זה שאני נוסע ברכב דו גלגלי ולא במכונית תורם לכולם. זה תורם להפחתת זיהום האוויר, להפחתת הגודש בכבישים. 30 אלף רוכבים נכנסים לתל אביב מדי יום עם האופנוע או עם הקטנוע, אף אחד לא רוצה שהם יעברו למכונית ועל תחבורה ציבורית אין מה לדבר. העירייה עושה טעות גדולה כשהיא בוחרת להגביל את ההתניידות והחניה שלנו".

תתרגלו למראה (תמונה: shutterstock)
תתרגלו למראה (תמונה: shutterstock)

חגית אוריין, פעילה חברתית ומפעילת עמוד הפייסבוק "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל", דוחה על הסף את טיעוניהם של האופנוענים. "זו ממש זעקת הקוזאק הנגזל", אומרת אוריין, "במשך שנים גוזלים הרוכבים באופן שיטתי את מדרכות העיר שאמורות לשרת את הולכי הרגל, ועכשיו הם מציגים את עצמם כקורבנות תמימים. הם חונים מתי שבא להם, היכן שבא להם, והעירייה כמובן נותנת להם יד. כל עניין האכיפה המוגברת שנגדו הרוכבים מוחים הוא לא יותר מעלה תאנה שאמור ליצור מראית עין של התחשבות. לא ייתכן שקשיש, נכה או הורים עם עגלת תינוק ייאלצו לרדת לכביש ולסכן את חייהם כי רוכב התעצל למצוא חניה. בדיקה פשוטה תראה שמקומות החניה החדשים לכלי הרכב הדו גלגליים למעשה עומדים ריקים, כי הרוכבים חוששים שאיזו מכונית ותשפשף להם את האופנוע. מבחינתם הכלי חשוב יותר מהחיים של הולכי הרגל. זה לא חוקי ולא צודק".

"עיריית תל אביב מחוייבת לאזן בין כל הצרכים והרצונות של משתמשי הדרך, הולכי רגל ורוכי דו גלגלי כאחד", כך מגיב ואומר סגן ראש העירייה אסף זמיר, "למעשה עשינו דבר מאוד פשוט. על מנת להפחית את החיכוך בין הולכי הרגל לרוכבים בחרנו בפינצטה ארבעה מקטעי רחוב צרים ובעייתים שלא מסוגלים להכיל את כולם, שם אנחנו מתכוונים להנהיג מדיניות אכיפה ברורה. לא מדובר בהסדר כוללני, אין לעירייה תוכנית להוריד את כל האופנועים והקטנועים מהמדרכות. תחילה התחלנו בחלוקת אזהרות ולמעשה עדיין לא התחלנו את האכיפה בפועל, דו"ח אחד לא חולק עדיין. צריך לזכור שהמעבר לאופנועים וקטנועים וגם להליכה ברגל הן דרכי התניידות אלטרנטיביות לשימוש ברכב הפרטי, זוהי מגמה שהעירייה מעוניינת לקדם. זוהי בדיוק הסיבה למה אנחנו פועלים להרחיב את היצע מקומות החנייה היעודיים לכלי רכב דו-גלגליים על חשבון מקומות חנייה לרכבים פרטיים, תוך חלוקת קנסות לרכבים הפרטיים שחונים באותם מקומות. המטרה שלנו היא לייצר תהליך הדרגתי שיעודד את השימוש ברכבים דו גלגליים, אך גם יעניק להולכי הרגל את המרחב להתהלך בו בבטחון".