מחר כך: אלו השינויים שצפויים להתרחש בעיר עד 2025

בלומפילד ישופץ, ניסן נתיב יעבור ליפו, התחנה המרכזית תתפצל ושדה דב יפונה לטובת שכונה חדשה. אה, ואת הכל תחבר הרכבת הקלה. מדרום ועד צפון – כל מה שצפוי להשתנות בתל אביב עד 2025. עשר שנים, זוז

הדמייה של שוק העליה
הדמייה של שוק העליה
8 בינואר 2015

קשה לדבר על השנים הבאות בתל אביב בלי לציין את הרכבת הקלה, שתכתיב שינויים רבים בכל גוש דן. מערכת התחבורה הציבורית החדשה אמורה לכלול שמונה קווים של רכבת קלה ואוטובוסים מהירים – ארבעה מהם יעברו בתוך תל אביב (הקו האדום, הירוק, הסגול והצהוב). לפי ההערכה הראשונית של נ.ת.ע., החברה הממשלתית האחראית על הקמת המערכת, הקו האדום היה אמור לפעול כבר ב־2013, אך עקב קשיים פיננסיים של הזכיין ההקמה ההערכות כיום מדברות על 2021. עבודות התשתית החלו כבר בשנת 2009, וכשייפתח הקו הוא צפוי לעבור ב־33 תחנות, לחצות את העיר מתחנת רכבת מרכז דרך שדרות שאול המלך, צומת מעריב, אלנבי, שדרות ירושלים ועד גבול יפו־בת ים ולקשר אותה עם בת ים, פתח תקווה, בני ברק ורמת גן. הקו הירוק, שצפוי להיפתח לכל המוקדם ב־2025, יתפרש על פני כ־61 תחנות, יעבור בצומת חולון, שדרות הר ציון, צומת מעריב, כיכר רבין ועד סמוך לאוניברסיטת תל אביב. שלוחה נוספת שלו תמשיך להרצליה, ונוסף לה יחבר הקו את תל אביב לראשון לציון ולחולון. הקו הסגול צפוי לעבור פרט בתל אביב גם באור יהודה, ביהוד וברמת גן והצהוב בערי השרון, ברמת גן, בגבעתיים ובחולון.

הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב
הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב

יפו

ניסן נתיב בדרך

על פי תפיסת העירייה, יפו היא הגרעין העתיק של מטרופולין גוש דן כולו. תוכנית המתאר מנסה לאזן את הרצון לשמר את אופי הבינוי ואת ערכי הנוף הייחודיים תוך המשך פיתוחה של יפו כמוקד תיירותי ומסחרי וחיזוק הקשר בינה לבין שאר חלקי העיר. בין הפרויקטים הצפויים ביפו ניתן למנות את הפיכתו של רחוב שלבים מציר תנועה לרחוב עירוני על ידי הוספת חזיתות מסחריות והגדלת שטח המגורים בו. בסוף 2017 אצטדיון בלומפילד יעבור שיפוץ כדי שיעמוד בתקן UEFA (התאחדות הכדורגל האירופית – י“ז), השכונות ההיסטוריות יוכרזו כ“מרקם לשימור“, בדומה לעיר הלבנה, יחול איסור על בנייה גבוהה ויושם דגש על שילוב מסחר ומלונאות. בית הספר למשחק ניסן נתיב יועתק מרחוב הרצל ליפו בשלהי 2015.

דרום העיר

מפנים את התחנה המרכזית

התוכנית מתמקדת בכמה אתגרים: שדרוג השכונות, יצירת מוקד תעסוקה בצומת חולון ושינוי בעיצוב העירוני במטרה להפוך את הרחובות לירוקים ולנעימים יותר. פארק ששטחו כ־200 דונם יוקם בשטחן של רצף החורשות הסמוך לשכונות קריית שלום, שפירא ונווה עופר. התחנה המרכזית החדשה תנדוד לשני מרכזי תחבורה: בצפון, סמוך לתחנת רכבת מרכז (מסוף 2000) ובדרום ליד צומת חולון. שטח התחנה שיתפנה יאוכלס במשרדים ויוקצה למגורים ולמלונאות. מתחם שוק העלייה ישופץ ובמסגרתו תקצה העירייה 4,600 מ“ר משטח השוק שבבעלותה להקמת מבני ציבור ומגורים.

קאנטרי שוק העליה. הדמיה: ציונוב ויתקון אדריכלים
קאנטרי שוק העליה. הדמיה: ציונוב ויתקון אדריכלים

מזרח העיר

מדברים במגדלים

האזור המשתרע מזרחית לאיילון כלל בעבר מתחם תעשייה ושיכוני מגורים שנבנו בשנות ה־50. תוכנית המתאר מכוונת לפיתוחו של הרובע תוך שמירה על אופי הבנייה על ידי תוספות מתונות של מגורים וצירים ירוקים.

בהמשך למתרחש בשנים האחרונות, אזורי התעשייה המסורתיים יפנו את מקומם למגדלי משרדים. על פי החזון, רחוב לה גווארדיה עתיד להפוך לרחוב עירוני שוקק על ידי הרחבת המדרכות והפיכת חזיתות הבניינים הצדדיות של בתי יד אליהו לחזיתות מסחריות, ובנוסף, מעל איילון יוקם גשר להולכי רגל שיחבר את שדרות יהודית לשכונת ביצרון – פרויקט שאושר לפני פחות מחודש וייצא לפועל ב־2016.

מרכז העיר

מתחת לפני השטח

לב העיר הוא אזור היסטורי שעליו מופעלים לחצי פיתוח אדירים. מטרת התוכנית היא לאזן בין הביקוש למגורים, למשרדים ולשטחים פתוחים לבין הצורך לשמר את מבני העיר הלבנה. תוספת יחידות הדיור באזור תהיה מינימלית ותותר בנייה של מגדלים לצורכי מסחר ומלונאות. יעד נוסף הוא הפחתת גודש התנועה כך שברחובות שבהם תעבור הרכבת יצומצמו הנתיבים לטובת הולכי הרגל. שוק הכרמל יחודש ויתווספו בו שטחי מגורים, עסקים ומלונאות. אזור מסילת הרכבת הישנה בין דרך יפו לרחוב יהודה הלוי (מתחם ליבר) יחודש ויחוזק על ידי הקמת מבני מגורים, משרדים, מלונות ושטחים ציבוריים. רחוב ארלוזורוב ישודרג תוך ניצול הקו הסגול של הרכבת הקלה ובאמצעות הרחבת המדרכות, סלילת שבילי אופניים והוספת חזיתות מסחריות, במטרה לפתח אותו כציר אטרקטיבי להליכה המחבר בין תחנת רכבת מרכז לרחוב אבן גבירול ולים. פרויקט שנמצא כבר בביצוע הוא לולאת וולובלסקי, מעבר תת קרקעי להולכי רגל ולכלי רכב בסמוך למחלף ארלוזורוב.

[tmwdfpad]

צפון העיר

סוף דב, הכל טוב

כאן הדגש הוא על הרחבת מגוון אפשרויות הדיור, ציפוף הבנייה באמצעות תוספת קומות ו"פינוי בינוי", הידוק הקשר בין השכונות לבין מרכז העיר והפיכת צירי תנועה לרחובות פעילים. בשטחו של סמינר הקיבוצים ייבנה מתחם מגורים בן שלושה מגדלים ושטחי חינוך שמתוכננים לתת מענה לצורכי המכללה לשנים הבאות. בשטחו של שדה דב שייהרס ועד גבול הרצליה יוקם רובע צפון־מערב שיכיל כ־12 אלף יחידות דיור, 50 אלף מ"ר יוקצו למלונאות, 150 אלף מ"ר לתעסוקה וכ־70 אלף מ"ר למסחר. רחוב איינשטיין שברמת אביב יתפקד כרחוב פעיל שבו תעבור הרכבת הקלה ובדומה לרחוב ארלוזורוב, יורחבו בו המדרכות, יסללו שבילי אופניים ויתאפשר לאורכו מסחר.