מטוסים בשמי תל אביב

מיפינו עבורכם את האזורים והשכונות שנפגעות הכי הרבה מרעש המטוסים שמקורו בנתיב נחיתה חדש של נתב"ג שעובר מעל תל אביב. לאחר פרסום טיים אאוט, המשנה לראש העיר שלח מכתב בהול לשר התחבורה

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
10 במרץ 2014

עדכון אחרון: 12.3, 15:35

מקורו של רעש המטוסים שמטריד את תושבי תל אביב בימים האחרונים הוא במסלול 12/30 בנתב״ג – מסלול נחיתות הנע ממערב למזרח. המסלול, שהיה סגור בשלוש השנים האחרונות ונפתח לאחרונה מחדש, עובר בקו שממגדל שלום אל נתב״ג, וכל תושבי תל אביב המתגוררים באזור מגדל שלום, כרם התימנים, הרחובות בלפור, נחמני ורוטשילד ושכונות נווה שאנן, שפירא, כפר שלם והתקווה סובלים מרעש המטוסים שטסים באופן קבוע כ־600 מטר מעל בתיהם, להבדיל מ־1.2 ק״מ, הגובה שבו טסו בשנים האחרונות.

המסלול חזר לפעול רק לפני שבועיים, וכבר הספיק לקומם מאות תושבים שטוענים, בפני רשות שדות התעופה ועיריית תל אביב, שהרעש בלתי נסבל, ופוגם באיכות חייהם בעיר. ״קנינו בית בכרם התימנים לפני כמה שנים והתינוקת שלנו מתעוררת כמה פעמים בלילה מהרעש של המטוסים. המצב הזה לא יכול להימשך״, מספרת אחת ממובילות המאבק נגד מסלול הנחיתות החדש.

נכון להיום כל המטוסים הנוחתים בנתב״ג עוברים במסלול החדש. ברשות שדות התעופה מנסים להרגיע את התושבים: בחודש יוני יפתח מסלול חדש הנע מצפון לדרום, והוא יעבור בסמיכות לכפר סבא ולראש העין. הרעש שממנו סובלים כיום בתל אביב יופחת אבל לא ייפסק, כי ברשות שדות התעופה לא ממהרים להעביר אל המסלול את כל הנחיתות. יתרה מזאת, ברשות לא מספרים כי המסלול העתידי, כפי שמופיע בהוראות מנהל רשות התעופה האזרחית, ייסגר למטוסים מ־22:00 עד 6:00, ולא יעברו בו מטוסים של ארבעה מנועים (שמפיקים יותר רעש). החל בשעה שלפני כניסת השבת ועד השעה שאחרי צאתה הוא לא יהיה פעיל ובעיקרו מיועד לעתות עומס ולתנאי מזג אוויר קשים. הקלה ברעש אכן תורגש, וברשות שדות התעופה מעריכים כי תהיה זו הקלה של כ־40 אחוזים, אך הלילות יהיו רועשים רק אצל התל אביביים.

גורם בכיר ברשות שדות התעופה מסביר כי נעשו נסיונות ברשות להקל על הרעש, אך ללא הועיל: ״אם היו מאשרים, כמו שביקשנו, שכל הנחיתות יהיו מצפון ומדרום לכל סוגי המטוסים – הרעש היה נעלם לגמרי, אבל רשות התעופה האזרחית היא שקובעת את הכללים. נכון לרגע זה אושר רק כי אחוזים מסוימים יבצעו נחיתות על המסלול העתידי מצפון לדרום שאמור להיפתח בקיץ״.

ככה זה זה מרגיש
ככה זה זה מרגיש

עדכון: 12/03/14, 12:34

כמה תושבים שפנו לעיריית תל אביב ולרשות שדות התעופה בנושא ולא זכו למענה, פתחו עמוד פייסבוק כדי לצאת למאבק. העמוד גייס תוך פחות מ־24 שעות כמה מאות תושבים מודאגים שרוצים שעיריית תל אביב תייצג את קולם מול רשות התעופה האזרחית. ״העמוד נולד כהתארגנות פרטית של תושבים באזור. פנינו לעירייה, והם הפנו אותנו לרשות שדות התעופה. עשינו בדיקה וראינו שהמון עיריות הצליחו להשיג הקלות משמעותיות, והעירייה היחידה שלא נקפה אצבע היא עיריית תל אביב. ישנו אפילו פורום של ערים שנפגעות מרעשי טיסות, ותל אביב לא שם, וזו התעלמות מוחלטת מאיתנו״, מסבירים במטה המאבק. ״כל ראשי העיריות בשרון התאגדו וניהלו מלחמת חורמה מול רשות שדות התעופה – וההקלות שהם קיבלו באות על חשבוננו. עיריית תל אביב חייבת להבין שהיא חייבת לפצות על המחדל הנוראי שנוצר מכך שהיא לא עשתה דבר בשטח, והיא חייבת להשתמש בחוזק שלה כעירייה ולהקים ועד פעולה משותף יחד איתנו שיפעל לשם קבלת הקלות משמעותיות עבור תושבי העיר".

תגובת רשות שדות התעופה: “מסלול 12/30 הינו מסלול נחיתות ראשי בנתב"ג וחזר לפעול בנתב"ג החל מהראשון לחודש מרץ 2014. מסלול זה פעל לאורך כל השנים. רש"ת התחייבה לבג"ץ כי עם השלמת הטיפול ושדרוג המסלולים יחזור מסלול 12/30 ויפעל במתכונת התמ”א. בשלב זה טרם החלו נחיתות על מסלול 21 בנתב"ג. מרגע שתחל בו הפעילות (יוני 2014) יבוצעו נחיתות על מסלול הנחיתה מצפון לדרום, דבר שיביא להקלה ברעש לתושבי תל אביב”.

עדכון אחרון: 12/03/2014, 15:35

ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל אביב, פנה במכתב לשר התחבורה ישראל כץ ולשר להגנת הסביבה עמיר פרץ, וביקש להפסיק את הפעילות במסלול 12/30 בשעות מסוימות על מנת להקל על התושבים: "רעש המטוסים הנוחתים בנתב"ג הנו רעש מזיק, מפריע ומטריד בכל שעות היממה, ובמיוחד בשעות הלילה. אני קורא לך לפעול בנושא באופן מיידי ולהפסיק את הגישה לנחיתה במסלול ובנתיב טיסה זה בשעות הערב והלילה. בנוסף, יש להגביל גם את השעות האפשריות לנחיתת מטוסים בנתב"ג, כפי שהוגבלו שעות ההמראה האפשריות מנתב"ג". העתקים נשלחו גם למנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות, וליו"ר ועדת הפנים והסביבה של הכנסת, ח"כ מירי רגב.