לא אוהבים מאחורה

אחרי שניסו להרגיל את הנוסעים לעלות מאחור בקווים 4 ו־5, במשרד התחבורה קוראים לבעלי הרב־קו לחזור לעלות לאוטובוס מלפנים, אבל מתעקשים שהפיילוט לא נכשל

אוטובוס. צילום: יולי גורודינסקי
אוטובוס. צילום: יולי גורודינסקי
25 במרץ 2014

שנה חלפה מאז השיקו משרד התחבורה וחברת דן את הפיילוט שאִפשר לבעלי כרטיס רב־קו לדלג על הנהג ולעלות לקווים 4, 5 ו־104 גם מהדלת האחורית, כנהוג באירופה. מטרת הפיילוט, כפי שהציג אותה אז שר התחבורה ישראל כץ, הייתה לקצר את זמן העצירה שמעכב את האוטובוסים ולשפר את השירות באופן משמעותי. נוסף על כך השיטה הזאת פוטרת את הנהג מהתעסקות עם הנוסעים בזמן שהוא מתמרן את דרכו החוצה מהתחנה ומאפשרת לו להתמקד במה שהוא אמור לעשות – לנהוג בבטחה.

רבים שמו לב לשלטים שצצו על הקווים שהשתתפו בפיילוט ובהם כתוב: "על אוטובוס זה חוזרים לעלות מהדלת הקדמית".

האם הפיילוט נכשל? במשרד התחבורה מסבירים כי בימים אלה אכן הסתיים הפיילוט, והתוצאות שלו, לדבריהם, מעורבות. על פי הנתונים שמוסרת חברת דן, רק כשמונה אחוזים ממחזיקי כרטיסי רב־קו עלו מהדלת האחורית. לעומת זאת, בתחנות העמוסות (התחנה המרכזית, רכבת מרכז, דיזנגוף סנטר וכד') ממוצע העלייה מהדלת האחורית נע בין 25 ל־30 אחוזים.

במשרד התחבורה מסרבים להגדיר את הפיילוט ככישלון ומסבירים כי הפיילוט עבר לקווים אחרים למשך כמה שבועות, בהם 51 ו־25 – קו סטודנטיאלי מוכר שמגיע לאוניברסיטת תל אביב. "בהמשך יתרחב הפיילוט לקווים נוספים בגוש דן ובירושלים", נמסר.

אנדי רדולסקו, שניהל בעבר את פורום התחבורה הציבורית באתר תפוז, דווקא כן חושב שהפיילוט של משרד התחבורה נכשל, אבל מאמין ששינוי קווי הפיילוט יכול להועיל למהלך. "אחרי שנה של פיילוט הבינו שאין הרבה נוסעים שעולים מאחור ושהפיילוט לא כל כך מצליח", הוא מסביר. "הקווים החדשים שמכניסים עכשיו לפיילוט הם בעלי אופי שונה, ולכן יש סיכוי שהפעם זה יעבוד טוב יותר. 51 הוא קו עם תחלופה מאוד גבוהה שנוסע על ציר ישר, ופיילוט מהסוג הזה יכול להביא לשיפור אדיר בזמני הנסיעה שלו. עוד סיבה שהקו הזה נכנס לדעתי לפיילוט הוא כדי להרגיל את הציבור לנסוע על הציר הזה שבו יפעל הקו המקדים – קו אוטובוס מהיר שינוע בנתיב זהה לקו האדום של הרכבת הקלה העתידית. קו 25, אם אכן ייערך בו פיילוט, הוא קו שבו נוסעים הרבה סטודנטים, ובקרב אוכלוסייה צעירה קל הרבה יותר להחדיר שינויים מהסוג הזה".