מסוף טוב, הכל טוב: מסופי התחבורה הציבורית בתל אביב מתייעלים

מסופי התחבורה הציבורית בתל אביב צפויים לעבור שיפוץ שיהפוך אותם נגישים ונוחים יותר. הראשון ברשימה: מסוף ארלוזורוב

מסוף ארלוזורוב (הדמיה: חברת נתיבי איילון)
מסוף ארלוזורוב (הדמיה: חברת נתיבי איילון)
21 במאי 2015

שילוט חסר, נגישות לקויה וחוסר התמצאות במרחב הם רק חלק מהבעיות שאיתן נאלצים להתמודד המשתמשים במסופי התחבורה הציבורית בעיר. בדיוק בגלל זה הכריזו השבוע עיריית תל אביב וחברת נתיבי איילון על שיפוץ הדרגתי של המסופים, והראשון יהיה מסוף סבידור (ארלוזורוב). על פי התכנון צפוי יעבור המרחב הציבורי עיצוב מחודש שייצור מתחמים ברורים לאוטובוסים, אופנועים, אופניים ומעל הכל – להולכי הרגל. בין השאר תיבנה רחבת הולכי רגל מרכזית, אמצעי הקישור בין האוטובוסים והרכבות ישופרו, והנוסעים יוכלו לקבל מידע ברור יותר מאשר היום.

"המסוף דורש טיפול כדי להתאימו לכמות המשתמשים ולרמת השירות שאנחנו רוצים לתת", מסבירה מחזיקת תיק התחבורה בעירייה, מיטל להבי. "מי שזכה לעבור במקום יודע שהוא לא מספיק מוסדר עבור הולכי רגל שצריכים להתרוצץ בין כלי הרכב, וכלל לא מוסדר עבור רוכבי אופניים".

מסוף סבידור הוא מוקד התחבורה הציבורית העמוס ביותר במדינה: מדי יום עוברים כ־100 אלף איש. בעירייה עדיין ממתינים לאישורים, והם צפויים להתקבל בקרוב. "אם נקבל את האישורים, המכרז ייצא לדרך תוך חודש־חודשיים, ואני מאמינה שנתחיל לבנות בראשית 2016, בתקווה להקדים לסוף השנה הנוכחית", אומרת להבי.

יש לציין כי באחרונה זכתה חברת נצבא החזקות במכרז על שטח התחנה המרכזית החדשה. על פי תוכנית המתאר של תל אביב תשנה התחנה את ייעודה לדיור בר השגה ולמבני ציבור, עסקים ותרבות. עול התחבורה צפוי להתחלק בין מסוף סבידור שיורחב ובין מתחם תחבורתי חדש שיוקם בצומת חולון. על פי להבי, השיפוץ הצפוי במסוף סבידור איננו חלק מהכנת השטח ליום שאחרי התחנה המרכזית: "התוכנית הזו מתבססת על זכויות בנייה קיימות. מדובר במהפכה במרחב הציבורי ללא בנייה מסיבית".

כאמור, זהו רק השלב הראשון בתוכנית הכוללת שיפוץ של מתחמי תחבורה ציבורית נוספים. "כל מסופי התחבורה וכל תחנות הרכבת דורשות טיפול והתייחסות כדי להגביר את הנגישות שלהן עבור המשתמשים", להבי מוסיפה. "בכוונתנו לטפל בהמשך במסופים נוספים, בהם מסוף האוניברסיטה ותחנת רכבת ההגנה".

כיוון שאי אפשר להשבית את המסוף, השיפוץ ייעשה במתכונות רב שלבית והעבודות יתפרשו על פני כשנתיים, ובסופן צפויה ההמתנה לאוטובוס להיות הרבה יותר נעימה.