תשכחו מקריוקי: חדרי הבריחה כובשים את תל אביב

משחקי הקווסט של ילדותנו יצאו אל העולם האמיתי. ביקור נוסטלגי בשני משחקי בריחה מקומיים

משחקי קווסט. צילום: יבגני דוסיצב
משחקי קווסט. צילום: יבגני דוסיצב
5 באפריל 2015

אם העובדה שילדים שנולדו אחרי רצח רבין כבר התגייסו מעוררת בכם אי נוחות וחרדה, סביר להניח שהמילה "קווסט" תציף אתכם בזיכרונות מתוקים. בימי ה"אימא רדי מהקו, אני רוצה להתחבר לאינטרנט", אחר צהריים שלמים הוקדשו להרפתקאות מסעירות, לפתרון חידות או לאיסוף חפצים. משחקים חדשים בז'אנר עדיין משוחררים, אך משחקי הקווסט הממוחשבים כבר מזמן לא פופולריים כמו פעם. שעשוע אחר שזוהרו הועם עם החלפת המילניום הוא מתחמי ה"אטרקציות" – ג'ימבורי, אולם הארקייד והבאולינג – פעם ההיי לייט של מסיבות הכיתה. אפילו בתי הקולנוע כבר עזבו את הקניונים והוגלו לשמורות.

בחודשים האחרונים צצה בתל אביב אטרקציה חדשה, הלאב צ'יילד של שני הבילויים הנוסטלגיים הללו – ה־Escape Room Game. מתחמי "משחקי בריחה" מיועדים בראש ובראשונה למבוגרים ושפתם היא שפת המושגים של הקווסטים של פעם. בעשור הקודם נפתחו מתחמים כאלה באמריקה, במזרח הרחוק ובאירופה, ועכשיו הגיעה החגיגה גם אלינו. הרעיון פשוט: חבורת השחקנים ננעלת בחדר ומתבקשת לצאת ממנו תוך פרק זמן מסוים. כדי לעשות זאת עליה לפתור תעלומות, לאתר מפתחות ולפתוח דלתות סתרים. כששמענו על התופעה מיהרנו לקבץ צוות עילית של חברי מערכת וניגשנו לבדוק את העניין: רות "קפטן מכלוף" שפירא, גיא "פרח השכונות" פרחי, מתן "נאצ'ו ליברה" שרון, חולית "של חודרובסקי" בלאו ואני, נעמה "זה מזכיר לי את הפרק הזה בסדרה הנשכחת ההיא" רק.

צילום: בן קלמר
צילום: בן קלמר

יחדיו התייצבנו בצפון דיזנגוף, שבו מסתתר Out Of The Box שנפתח לפני כחודשיים. ננעלנו במרתף יין השייך למשפחה גיאורגית כדי למצוא את הבקבוק הנדיר שהסתיר סבנו ושווה סכום כסף שערורייתי. חברי הקבוצה מיומנים כולם במציאת חפצים מוסתרים – ראשית נפתחו המגירות בכל הרהיטים, אחר כך הספרים ואחריהם הוסרו התמונות מהקיר בתקווה שמאחוריהן מסר סודי או פתח מוסתר. חלק מהניסיונות עלו יפה ואחרים פחות, כיוון שלא ברור אילו קישוטים מחוברים באופן רופף בכוונה ואילו נהרסו על ידי שחקנים עם עודף מוטיבציה. "אולי נכבה את האורות ונסובב עם השלט הזה ואז תהיה שם סיסמה זוהרת בחושך?", הציע מישהו. האורות כבים ותוך רגע נשמע קול של עץ נחבט ברצפה. לא הייתה שם שום סיסמה.

אחרי התחלה חזקה נקלענו למשבר הראשון שלנו. זה לא היה סתם "מה עושים עם הדבר הזה", אלא תחושת מבוי סתום מסוגת "אין יותר רמזים לפענוח וצריך למצוא את החידה הבאה". קיווינו שגובהו של הצלם בן "מה לעזאזל אתם עושים" קלמר יסייע לנו לגלות עוד קצוות חוט על חביות היין שעל הקיר, אך אלו התגלו כדקורטיביות בלבד. במבט הנוסטלגי אל העבר נשכח את הצד הפחות נעים של משחקי הקווסט – השעות הארוכות שנשרפו בשיטוט אובססיבי באותם החדרים והעברת העכבר על המסך באיטיות בתקווה לאתר משהו לחיץ. במקרה הטוב הגיע המשחק עם חוברת פתרונות לילדים מיואשים, במקרה הרע הוכרז ברוגז על המשחק. לא תמצאו פתרונות ל־Out Of The Box בגוגל, אבל בעת צרה תוכלו לזעוק השמימה "אפשר רמז?!" ולקבל הכוונה אלגנטית או ספוילר עצום במערכת הכריזה. עבר יותר מחודש מאז ביקורינו במקום ועדיין לא הבנתי לגמרי איך פתרנו חלק מהחידות, אבל כן זכורה לי, לטובה, ההתלהבות ההרפתקנית בקולם של שותפיי למשחק, כזו שלא שמעתי מאז ההרפתקאות המדומיינות עם החברים בחורשה שליד בית הספר.

בעזרת לא מעט רמזים וכנראה גם הארכת זמן, נמלטנו לבסוף בהצלחה מהמרתף ובידינו בקבוקון יין אדום של יקב מקומי ולא גיאורגי כלל. בדרך להרפתקה הבאה נטש גיא את הילד הפנימי שבו ואותנו, ובמקומו צורף לצוות אורי "מלך הקופים" זר אביב, חמוש באופניים חשמליים וארסנל פרצופי פרופסור מטורלל, כיאה למשימתנו החדשה. ב־Locked, שהוקם על ידי קבוצת פורשי היי טק, הציבו אותנו בחדרו של מדען מסתורי ונעדר, שמסתיר מאחוריו מעבדת נשק מסוכנת. לעומת האווירה השלווה והמבוסמת של Out Of The Box, כאן חיכה לנו אתגר מלחיץ יותר, עם המון מתגים, קודים לפענוח ומשימות שעוררו בי חרדה מהסוג ששמור לשאלות מתמטיות בלבד. את המשימה אפשר אמנם לפתור בעזרת הבנה מינימלית בסדרות חשבוניות, אך דווקא הפזיזות היא שעשויה להרוס לכם את ההצלחה. דין משחק בפצצות אינו כדין שעשוע בפקקי שעם, וכשעל הפצצה מופיע הכיתוב המביך DEAD, נכשלתם כנראה במשימה. אבל היי, העיקר הכוונה, לא?

צילום: בן קלמר
צילום: בן קלמר

הפופולריות המפתיעה של משחקי הבריחה מגלה פלח שוק שעוד לא נוצל דיו. אף שהמשחקים מתאימים גם לילדים או לפחות לבני נוער, קהל היעד המקורי שייך לגיל 18 ולמעלה. הפופלריות של המתחמים הללו בעולם הגיונית לגמרי – אנחנו מדברים פה על דור שסובל, או בעצם נהנה, מהתמכרות לממתקים מעוצבים ולסרטוני חתלתולים, מתגעגע לדברים שהכריחו אותו לצאת מהבית ולאשליה של הרפתקה עם חברים. חדרי הקווסטים הישראלים דומים מאוד, דומים מדי, זה לזה (שם באנגלית, עלילת בריחה, צילום על קיר לוגואים לפייסבוק), אבל יש לקוות שההצלחה שלהם תפתח את הראש ליזמים נוספים, ותרחיב את מנעד האפשרויות למפגש חברי – לא רק שופינג, בירה או קפה. בברוקלין נפתח לאחרונה גנון למבוגרים, שמגיעים אליו אחרי העבודה לכמה שעות של ציורי אצבעות, כיסאות מוזיקליים ונמנום. אין צורך להקים גרסה ישראלית, אבל אנחנו מתגעגעים רצח לארקייד.

זמן הרפתקה – איפה משחקים וכמה זה עולה?

Out Of The Box

האתגר: מציאת בקבוק יין יקר במרתף יינות גיאורגי.
מחיר: 220־425 ש”ח
דיזנגוף 203
058-690-36-00
אתר הבית

Locked

האתגר: גילוי סודה של מעבדת נשק מסתורית, ובפרק ההמשך טיהור שמכם לאחר מציאת גופתו של המדען שניהל אותה.
מחיר: 120־360 ש”ח
טשרניחובסקי 26
אתר הבית

Escape Room

האתגר: חבורת שודדים פורצת לדירה של מדען מטורף כדי לגנוב סכום כסף גדול.
מחיר: 240־400 ש”ח
גרשון שץ 30
053-8282802, 054-6310067
אתר הבית

Exit Room

האתגר: הימלטות מדירה של רוצח סדרתי.
מחיר: 160־400 ש"ח, בהתאם לכמות המשתתפים והיום בשבוע.
אבולעפיה 25
054-7477887
אתר הבית

Questomania

האתגר: מציאת חיסון שיציל את העולם מזומבים, תעלומה במוסך ובקרוב גם משימה ברוח כיפת ברזל.
מחיר: 340־390 ש"ח.
החשמונאים 100
03-5531194
אתר הבית

X Room

האתגר: הימלטות מבית רדוף או בית כלא.
מחיר: 190־280 ש"ח
אלנבי 56
053-5224340
אתר הבית

Nighthunt

האתגר: קווסט לילה קבוצתי ותחרותי ברחבי תל אביב. האירוע הקרוב בסוף אפריל.
מחיר: חינם.
אתר הבית