אירוע ההשקה של בניין הבורסה החדש היה רחוק מהדבר האמיתי

בניין הבורסה החדש של תל אביב הושק השבוע בשכנות למגדל שלום. כתבנו ביקר שם ולא מצא אפילו זוג שלייקעס אחד לרפואה

מתחם הבורסה בתל אביב. צילום: בן קלמר
מתחם הבורסה בתל אביב. צילום: בן קלמר
11 בספטמבר 2014

נתחיל מהסוף: שר האוצר יאיר לפיד, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי, המשנה לנגידת בנק ישראל ד"ר נדין בודו־טרכטנברג, הממונה על שוק ההון דורית סלינגר, יו"ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך יוסי ביינארט ויו"ר דירקטוריון הבורסה לניירות ערך אמנון נויבך עושים פאוור ריינג'רס.

הם עומדים על הבמה במשכנה החדש של הבורסה לניירות ערך ברחוב אחוזת בית ועושים ערמת ידיים חגיגית על כפתור גדול וכחול. הלחיצה עליו תפתח את יום המסחר הראשון במשכן החדש. הם מחייכים למצלמות. המעמד מרגש אבל הכפתור הכחול לא אמיתי. קודם כל, הוא לא מחובר לשום דבר. חוץ מזה, גם אם הוא היה מחובר למשהו הוא לא היה לחיץ, שכן אין מדובר בכפתור כחול וגדול אלא בצעצוע בצורת כפתור כחול וגדול.

צילום: בן קלמר
צילום: בן קלמר

אז בתום כמה רגעים ארוכים של "לחיצה", מישהו מחליט שפוס משחק עם כפתור הצעצוע ולוחץ על הכפתור האמיתי באחד המחשבים. פתאום נשמע גונג מלא הוד והדר. לא גונג מלא הוד והדר אמיתי, פסקול של גונג מלא הוד והדר. מסך הפלזמה הענק שתלוי באולם הכניסה למשכן הבורסה החדש מתחיל להבהב בטירוף, כאילו מישהו זכה עכשיו בבינגו בווגאס, ומחיאות כפיים סוערות ממלאות את האולם. אבל אלו לא מחיאות הכפיים הסוערות של הקהל באולם, זהו פסקול של מחיאות כפיים סוערות. כן, אי שם יש רגע מרגש בפרק של "Friends" שמרגיש מחולל עכשיו.

שלא כמו הזאב מוול סטריט, לנציגי ההון והשלטון שמתכנסים בטקס חניכת הבורסה החדשה קוראים זאב והם לובשים חולצות שנגנבו מארון הבגדים של אבא שלי. הם לא מסניפים קוקאין, הם שואבים מוזלי מכוסות פלסטיק זערערות. הם לא מזמינים זונות, הם מבקשים סלפי עם יאיר לפיד. "אם ישראל הייתה מניה", אומר שר אוצר הלשון בנאומו, "הייתי קונה אותה היום, לפני שהיא עולה". אם ישראל הייתה מניה, רוב הישראלים היו הבחור המחוטט בן ה־20 שמגיש לסוחרים בה מוזלי בכוסות פלסטיק אצבעוניות. "אחרי שנה וחצי בתפקיד", עוקץ אותו חולדאי, "שר האוצר מצא את התשובה לשאלה שהטרידה אותו כל הזמן הזה: איפה הכסף? הנה הכסף!".

ואילו יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, מדגיש בנאומו את ממשיותו של הסחר בניירות שיש להם ערך. "הבורסה היא אחד האלמנטים האמיתיים ביותר בכלכלה האמיתית בישראל", אומר יו"ר ועדת הכספים, שכנראה מעולם לא נכנס לבלוג "הכלכלה האמיתית". סלומינסקי קורא לצמצום הרגולציה (לצמצום! הרגולציה!) על הבורסה, ולצירוף כמה שיותר חברות, לרבות חברות בינוניות וקטנות, להצטרף למסחר. כבעליה הגאים של חברת עודד תמלל־לי, עוסק פטור למתן שירותי תוכן, אני בעד. הגיע הזמן שמישהו ינפיק ממני משהו.