מתי נראה ירידה במחירי המשקאות בעקבות הורדת המיסוי על אלכוהול?

חכו רגע עם הרמת הכוסית - ההכרזה המשמחת של כחלון על הפחתת המס על משקאות חריפים עוד לא כל כך רלוונטית בפועל, אחרי שבברים כבר הצטיידו בגדול לכבוד תשרי

מתוך "משפחת סימפסון"
מתוך "משפחת סימפסון"
24 בספטמבר 2015

צרכני האלכוהול בתל אביב זכו לאחרונה לבשורה משמחת במיוחד עם הודעתו המפתיעה של שר האוצר משה כחלון על הורדת המיסוי על בירות ומשקאות חריפים. "מתאפשר לנו להביא לעם ישראל בשורה נוספת לקראת החגים. נמשיך לפעול להורדת יוקר המחיה בישראל ולהקל על הצרכנים בכל מקום שבו ניתן", התהדר כחלון בקומוניקט שהופץ לכל כלי התקשורת. אם קיוויתם כמונו ליהנות מאלכוהול מוזל כבר בחול המועד, הרשו לנו לקלקל לכם את המסיבה. הורדת המחירים המלאה תושלם רק תוך כמה שבועות עד חודשים, עד שיבואני האלכוהול יסיימו למכור את המלאים הקיימים במחסנים.

"ההודעה על הפחתת המיסוי הגיעה אלינו בהפתעה גמורה", אומר בר שירה, שותף באימפריאל קוקטייל בר. "אילו היינו יודעים על העניין הזה מראש – היינו נערכים לקראת החגים אחרת לחלוטין. המחירים שלנו מושפעים מאינסוף משתנים, ואם המיסוי משתנה בשנייה זה לא אומר שזה משפיע עלינו תכף ומיד. רק ברגע שאנחנו מקבלים מחירים חדשים מספקי המשקאות שלנו, אנחנו מגלגלים את זה גם לצרכנים. לדעתי כל המהלך הזה של כחלון חשוד. פתאום משרד האוצר משחרר סוכרייה לציבור, על רקע דיוני מתווה הגז. זה עניין ששייך לחיים הטובים, לא לחיים של כולם".

צילום: ליאור גולסאד
צילום: ליאור גולסאד

מתי להערכתך ההטבה תגיע לצרכנים?

"כרגע אנחנו ממשיכים לקנות סחורה ביוקר מהספקים שלנו. אז האם אוריד עכשיו את המחירים למרות שאני קונה ביוקר? זאת החלטה שיווקית לחלוטין, שאני לא יכול להתחייב שאכן תתממש. בסופו של דבר לשתיין הממוצע המהלך הזה בהחלט יועיל, מחיר הבירה יירד בכמה שקלים למנה של שליש, ירידה מסוימת תירשם גם בשאר המשקאות החריפים. השאלה הגדולה היא מתי כל זה יקרה – וזאת שאלה שנמצאת בידיים של יבואני וספקי האלכוהול, זה מהלך שאמור להתחיל אצלם".

בעלי ברים אחרים, למשל יואב אלון, שותף בבר נורמה ג'ין, דווקא הורידו במעט את המחירים עוד בטרם קיבלו הנחה בעצמם: "אין אצלנו הורדה גורפת של מחירים, כמו כולם אנחנו מחכים למחירונים החדשים של היבואנים. מבחינתי עדיף לי במקום להוזיל באופן גורף את כל הבירות בשקל או שניים – להציע מבצעים על מוצרים ספציפיים. אנחנו אוהבים וויסקי, אז בחרנו כמה מהמותגים המוצלחים שלנו שאותם נציע במחיר משתלם במיוחד, נוסף למבצע של אחת פלוס אחת על חלק מהבירות. שווה לנו לספוג את זה, אחרת האפקט יתמוסס והורדת המחירים לא באמת תורגש, אנחנו רוצים להחזיר את הלקוחות כבר עכשיו. המטרה היא להחזיר ללקוחות את האמון באלכוהול, לתת להם את התחושה שאפשר לצאת לבלות בלי לקרוע את הכיס".

גלעד דרור, מנהל השיווק של יבואנית הבירה נורמן פרימיום, בעלי הפאבים אומרים שהכדור בידיים שלכם, היבואנים והמשווקים: "לכל היבואנים יש סטוקים ששילמו עליהם את המס, ולכן ההורדה לא יכולה להיות ישר במקום. אני מעריך שייקח בין שבועיים לחודש עד שהמחירים יירדו סופית וייגמר המלאי הקיים. היה נחמד אם כחלון היה מדבר עם מישהו מראש".

"הורדת המחירים היא מהלך הדרגתי שלמעשה כבר התחיל", אומר גל יניב, המנהל המקצועי של ספקית האלכוהול הכרם. "את המחירים של בירה מלכה בבקבוק, שעמדו על 16 עד 17 שקל לבקבוק בממוצע, הורדנו בכשני שקלים לבקבוק. הפחתת המס על בירה היא המשמעותית, הפחתה של 46 אחוז בשיעור המס. על משקאות כמו וויסקי, וודקה, רום, ג'ין, ערק וכדומה – ההפחתה היא של 21 אחוזים בשיעור המס, ואני מאמין שהמחירים יירדו ברמה של חמישה וחצי שקלים בערך".

"ההחלטה הגיעה רגע לפני החג, כשכל החנויות עמוסות סחורה ומחסני היבואנים והמשווקים מלאים סחורות ששוחררו ממכס טרם ההחלטה", מוסיפה רונית אבנר, סמנכ"ל השיווק ומבעלי חברת הכרם. "ייקח זמן, אם כי לא רב, עד שהמלאים האלה יירדו וסחורה חדשה תיכנס במיסוי החדש. אני מעריכה שמחירי האלכוהול יירדו באופן הדרגתי במהלך החודשיים הקרובים. מה שבטוח שבחגיגות הסילבסטר האלכוהול יהיה זול יותר".

מרשות המיסים נמסר בתגובה: "הצו שהפחית את המיסוי על האלכוהול נחתם בעקבות עבודת מטה שהתבצעה זה תקופה ברשות, שערכה מעקב אחר הנתונים על היקפי הצריכה והמס שנגבה לאחר השינוי בשיעורי המס שעליו הוחלט ביולי 2013. הנתונים הצביעו על כך שהעלאת המס לא השיגה את מטרתה ואף לוותה בתופעות לוואי שליליות כגון התפתחות 'שוק שחור' של אלכוהול מזויף. שיעורי המס שנקבעו עתה מהווים חזרה למתווה העלאת המס המקורי שעליו הוחלט בשנת 2010 ואשר אושר בזמנו על ידי ועדת הכספים של הכנסת, בתיאום עם הארגונים הכלכליים הבינלאומיים במסגרת רפורמה כוללת בשיטת המיסוי לאלכוהול ומוצריו. באשר לתזמון פרסום הצו, הרשות אינה נוהגת להודיע מראש על הפחתת או העלאת מיסים עקיפים, וזאת על מנת להימנע מהשפעה על התנהגות השוק".