נא להצטייד בקפאין: פעילויות לילה אלטרנטיביות בעיר

שתי אלטרנטיבות ראויות ללילה הלבן יתקיימו בשבועיים הקרובים בעיר: השתלטות פילוסופית על שדרות רוטשילד והשתלטות של חבורת התדר על מוזיאון תל אביב

מוזיאון תל אביב. צילום: Shutterstock
מוזיאון תל אביב. צילום: Shutterstock
21 במאי 2015

עם טוגה לבנה שמכסה ומגלה שרירי חזה וכתפיים רחבות, לראשו תלתלים מבריקים וזקן עבות ועיניים שלא מפסיקות לשאול – סוקרטס עומד בין קהל של גברים נרגשים בכיכר המרכזית ומנסה להגדיר כמה מידות טובות. התמונה הכואבת מרוב ארוס קופצת לראשי בכל פעם שבה נרמזת נוכחות של דיאלקט פילוסופי במרחב הציבורי. הפעם המציאות נדמית מגרה יותר: יוזמה של המכון הצרפתי בתל אביב ושל האקדמיה לאמנות בצלאל תפגיש את הקהל הרחב במשך לילה שלם עם פילוסופים ואנשי רוח, שיעסקו בנושאים מסקרנים ומגוונים, כולם קשורים באופן כלשהו לפילוסופיה ולאמנות.

15 פילוסופים צרפתיים וכמה מקומיים, מרקעים שונים, ישתתפו במפגשים שיתקיימו בכמה מוקדים ברחבי תל אביב. מרק אליזר, ז'ראר בנסוסן, ברברה קסין, ז'אן פייר דיפווי, א"ב יהושע, זאב שטרנהל, מישל קשקה, אלוף בן, אלמוג בהר, אווה אילוז, יוסי יונה ודורי מנור ועוד ינחו רבי שיח בנושאים כגון הקשר בין חרדה ויצירה, החרם נגד ישראל וחופש הדיבור, המרקסיזם של וולטר בנימין, הפסיכואנליזה עבור הנותרים בשולי הדרך, מורשת והמצאה בשירה הישראלית. לצד אלו יוקראו טקסטים של אלבר קאמי, ז'אן פול סארטר ורנה דקארט, יוקרנו סרטים ויצירות וידיאו ארט של סטודנטים, בוגרים ומורים מבצלאל, יושמע רסיטל מוזיקה קלאסית וגם סשן תקלוט, ובשעה שלוש לפנות בוקר יוגשו מאפים של "לה בון פטיסרי" על גג המכון הצרפתי.

"הקונספט של לילה לבן של פילוסופיה ואמנות התחיל בפריז לפני ארבע שנים, ומשם הגיע גם ללונדון, לברלין, לניו יורק, לאתונה, לקזבלנקה ועכשיו הוא בישראל", מספר אוצר האירוע, ד"ר רפאל זגורי־אורלי, שגם ישתתף בשני פאנלים במהלכו. "מובן שנדרשה אדפטציה למרחב הישראלי. בחרתי לעסוק בשאלות שמטרידות את הציבור בארץ – על עתיד הדמוקרטיה, על הקשר בין דת ללאום ועל התמודדות עם טראומה. מובן שנעסוק גם בתכנים שמעניינים את כולם בכל מקום, כמו מגדר, אקולוגיה ועתיד האנושות".

זגורי־אורלי רואה חשיבות גדולה בקיום אירוע שכזה כדי להנגיש את הפילוסופיה לכולם: "אל לנו להתייאש מהפילוסופיה, סוג כזה של מחשבה חסר בדיון הציבורי. צריך להביא ממד אחר, משהו שישבור מעט את השיח המוכר לנו – הבוטה, האלים והדיכוטומי. חשוב לדעת לקיים דיון דמוקרטי חכם", הוא מנמק.

הכוונה כרגע, על פי זגורי־אורלי, לקיים את האירוע באופן קבוע פעם בשנתיים. "בשנים האחרונות מתחילה להתנסח פילוסופיה ישראלית. נדרש לכך הרבה זמן כי יש עבודה שלמה של תרגום ובנייה של השפה הפילוסופית, אבל אפשר להגיד שהיום ישנה כבר כתיבה, יש מסורת מסוימת, ואנשים שמתחילים לחשוב פילוסופיה בעברית. אני מקווה שאירוע כזה יעזור למגמה הזו".

חמישי (28.5), מ־19:00 במכון הצרפתי ובמקומות נוספים באזור שד' רוטשילד. לפרטים נוספים 

אירוע לילי ורב תחומי נוסף יתקיים הלילה במוזיאון תל אביב לאמנות. במשך הלילה יתקיימו במוזיאון מופעים, הרצאות ותקלוטים שיפגישו את האמנות שמוצגת בחדריו עם סוגי מדיה אמנותיות ואינטלקטואליות שונות, וכל זאת לכבוד הגעתו של הציור "הללויה" של מקס ארנסט, שנתרם למוזיאון.

ביוזמת מוזיאון תל אביב והתדר, כל התערוכות שבמוזיאון יהיו פתוחות במשך הלילה. באירוע ישתתף גם הלייבל Raw Tapes שיביא אל גן הפסלים סט של די.ג'יי גאלו, מופע יחיד של סול מונק והופעה חיה של באטרינג טריו. במבואת רפפורט תתקיים מסיבה עם תקלוטים של Red Axes, Tamutu ו־Pilooski.

בהופעה באודיטוריום יחזור שלמה גרוניך לאלבומיו "למה לא סיפרת לי?" ו"צמר גפן מתוק". מיצגים מגוונים יתקיימו בחללים שונים ברחבי המוזיאון, בין השאר תופיע קבוצת סמרטוט של חוני המעגל באופרת הרוק "הדיבוק". גם רייסקינדר, אורי קצנשטיין ורננה נאמן יפתיעו, ורדיוטריפ ישמיעו פסקול שתוכלו לצייר לצליליו. בשעות הלילה המוקדמות יתקיימו הרצאות הקשורות בסוריאליזם מפי שחר אטואן, רותי דירקטור, ד"ר רות גולן, בועז כהן, ד"ר דורית הופ, יאיר ברק ועוד. בחצות יוקרנו סרטו של ניקולס רוג, "האיש שנפל מכוכב אחר" (1976 ( והסרט "מקס ארנסט והמהפכה הסוריאליסטית".

חמישי (21.5), מ־20:00, מוזיאון תל אביב לאמנות, 60 ש"ח