ניפגש על החוף: בית המשפט אישר את המשך שיפוץ הטיילת בתל אביב

לאחר הכרעה לטובת העירייה בבית המשפט המחוזי, יתחדש בקרוב שיפוץ הטיילת. המתנגדים הכריזו שמבחינתם המאבק טרם הסתיים

27 בנובמבר 2014

בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ברשות השופטת ד״ר מיכל אגמון־גונן, החליטו בשבוע שעבר, לאחר שמונה חודשים של מאבק משפטי, לדחות את העתירה שהגישה "התנועה הירוקה" נגד עיריית תל אביב בנושא עבודות הבנייה והפיתוח של הטיילת וחופי תל אביב. מדובר בבשורה משמחת בשביל עיריית תל אביב ומובילי הפרויקט, המתכננים להמשיך אל שלב ב' של העבודות המתוכננות להסתיים עד קיץ 2015. "זו פסיקה מאוד מאכזבת שמעלה הרבה תמיהות", אמר אדם גורליצקי, זמר ויוצר תל אביבי, ממובילי המחאה כנגד הפרויקט ואחד מהחתומים על התביעה. "מוזר מאוד שהשופטת אמרה לנו שטוב שהגשנו את העתירה אבל למרות זאת הטילה עלינו את הוצאות המשפט. היא בכלל לא התייחסה לטענות שלפיהן העירייה חרגה, על פי כל דין, מהתוכניות של התב״ע. כשאזרח בונה רבע מרפסת ישר מגיעים פקחים, אבל כשהעירייה עושה את זה אף אחד לא מסוגל להגיד שום דבר. אנחנו מאמינים במאה אחוז שהפסיקה לא הולמת את המציאות כפי שהיא".

כזכור, בחודש דצמבר 2012 התחיל שיפוץ ושדרוג טיילת להט בתל אביב, שתוכנן במשרד האדריכלים מייזליץ־כסיף. תכלית השיפוץ הייתה חידוש פני הטיילת – חידוש הריצוף, הריהוט והתאורה, שדרוג מתקני החוף, הסדרת שבילי האופניים, תוספת הצללות בחוף, הקמת שבילי הנגשה לסככות הצל ועוד. המטרה העיקרית היא לייצר מרחב ציבורי חדש וייחודי, הקושר בין רצועת הטיילת העירונית לרצועת החול על ידי הפיכת הקיר התומך בטיילת למערכת טרסות ומדרגות (טריבונות ישיבה) שמחברות את החוף לטיילת. מיד לאחר תחילת העבודות קמה קבוצת מחאה אזרחית שטענה שהשיפוץ פוגע ברכס החוף והורס אותו. במשך חודשים ארוכים ערכו מובילי המחאה הפגנות, ניסו לעצור את עבודות השיפוץ ובסופו של דבר הגישו תביעה נגד עיריית תל אביב וחברת "אתרים". לטענת המוחים, העירייה לא ביצעה תסקיר סביבה לפני תחילת השיפוץ, ולא נעשה שיתוף של הציבור בתהליך. גם עלות הפרויקט, 150 מיליון ש"ח, עוררה התנגדות. ההחלטה שעוררה את ההתנגדות הרבה ביותר הייתה ההחלטה על הקמת טיילת תחתונה מבטון, ברוחב 4 מטרים, שמטרתה לאפשר גישה לבעלי מוגבלויות לחוף.

טיילת תל אביב. צילום: כפיר בולוטין
טיילת תל אביב. צילום: כפיר בולוטין

על טענות אלה כתבה השופטת אגמון־גונן בפסק הדין: "לאור ממצאי התסקיר וניתוח הליך שיתוף הציבור, ברור היה כי אין בתוכנית לפגוע בסביבה החופית, וכי מרביתם המכריע של התושבים רואים בתוכנית ראויה ומיטיבה. תכנון רצועת החוף המרכזית משקף איזון ראוי בין כלל השיקולים, הצורך בשמירה על ערכי הטבע בים ובחוף כמשאב לאומי לבין הצורך להבטיח נגישות מרבית של הציבור אל החוף ולאורכו. התכנון האמור מביא בחשבון את תכליות התכנון תוך ראיית צרכי החברה, על אוכלוסיותיה השונות, כמו גם את זכותו של הציבור על הקניין הציבורי המשותף – חוף הים והנוף הסובב אותו, שאינם נחלתו הבלעדית של איש. תכנון זה, הלוקח בחשבון שיקולים אלו, ומנגיש את חוף הים וסביבתו לאוכלוסיות מגוונות ולשימושים מגוונים, יתרום, כך יש לקוות, ליצירת האפשרות לתושבי העיר ולציבור המבקרים בעיר כולה, לרבות ציבור הנכים, ליהנות מהשימוש בחוף הים כמקום בילוי, מרגוע ומפגש חברתי". "אם הרעיון היה להנגיש את החוף לבעלי מוגבלויות, זו עבודה בעיניים", טוען גורליצקי. "אין פה שום חשיבה על הנכים והנזק שנעשה בלתי הפיך. הם היו יכולים לחשוב על דרכים יצירתיות יותר מהוספת בטון על שטח החוף. הליך שיתוף הציבור היה מגוחך והשופטת התעלמה גם מזה".

התוכנית הכוללת לפיתוח הטיילת המרכזית מבוצעת, כאמור, באמצעות חברת "אתרים" ומשתרעת ממתחם הדולפינריום מדרום ועד לחוף גורדון מצפון. התוכנית חולקה לשישה שלבי ביצוע, והראשון הושלם לפני כשנה. בעקבות פסיקת בית המשפט, שלב ב' של פרויקט הטיילת הוא בניית המקטע מחוף פרישמן עד לבוגרשוב, וכולל את פיתוח רצועת הטיילת והחוף ושיפוץ מבנה חוף בוגרשוב. העבודות צפויות להתחדש בקרוב ולהסתיים עד קיץ 2015. גורלצקי מציין כי המאבק טרם הסתיים: "באופן רשמי אנחנו שוקלים לפנות לבית המשפט העליון ומקווים שיש שופטים בירושלים כי השיפוט בתל אביב אכזב אותנו".

תגובת משרד האדריכלים מייזליץ כסיף: "שמחים על החלטת בית המשפט ומקווים להשלמת הפרויקט לרווחת והנאת הציבור הרחב בהקדם האפשרי".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "עיריית תל אביב יפו מברכת על ההחלטה, אשר מאפשרת את המשך שיפוץ הטיילת. עד כה הושלם השיפוץ במקטע גורדון־פרישמן, וכעת, עם קבלת פסק הדין נוכל להמשיך ולהתקדם דרומה לחופים נוספים. תוכנית השיפוץ כוללת את חיבור והנגשת הטיילת, שעד כה הייתה מנותקת מהחוף, במדרגות וספסלי עץ המאפשרים גישה לנכים וישיבה אל מול הים, ללא צורך לשלם על כך לבתי הקפה או לשירותי השכרת כיסאות על החוף. התוכנית כללה הליכי שיתוף ציבור נרחבים וחסרי תקדים בהיקפם ובמקצועיותם, ובין היתר נערך סקר בקרב תושבי העיר ומבקריה אשר הראה שביעות רצון גבוהה משיפוץ הטיילת עד כה. כמו כן, נערך תסקיר השפעה על הסביבה, בהתאם להחלטת השופטת בשלב הראשון של הדיונים, אשר הראה שבניגוד לטענות שהוצגו בפני העירייה, אין כל פגיעה בחוף הים בעקבות השיפוץ".