סגרו את הבסטה: רוכלי שוק הפשפשים הכריזו על שביתה

רוכלי שוק הפשפשים הכריזו על שביתה במחאה על התנאים החדשים שהציבה להם חברת אחוזת החוף

שוק הפשפשים. צילום: Shutterstock
שוק הפשפשים. צילום: Shutterstock
6 בנובמבר 2014

בעלי הבסטות בשוק הפשפשים הכריזו על שביתה ביום ראשון האחרון, לאחר שסירבו לדרישת העירייה לחתום על מסמך שלטענתם פוגע בזכויותיהם. לפני כשלושה חודשים קיבלו בעלי הבסטות הודעה מחברת "אחוזות החוף", המפעילה את השוק מטעם עיריית תל אביב, כי מעתה ייקרא השוק "יריד עמיעד", ועל הרוכלים לחתום על מסמך חדש, שלפיו העירייה רשאית להפסיק את פעילות היריד בכל עת. נוסף על כך, המוצרים המותרים למכירה הוגבלו. "זה גזר דין מוות לשוק" מספר ירון בר, אשר מפעיל בסטה בשוק כבר 11 שנה. "העירייה כנראה רוצה לסגור את השוק בגלל כמה כרישי נדל"ן". מדובר בכ־100 בעלי בסטות והמכירה בשוק היא עיקר פרנסתם.

בר מספר כי המסמך הדרקוני הוא צעד נוסף בשורה של צעדים שנקטה העירייה כדי להרע את תנאי הרוכלים: "העירייה סגרה בפנינו את הגישה לשירותים הציבוריים שבבניין התערוכות הצמוד. גם כשיש תערוכה, השומר אוסר על בעלי הבסטות להשתמש בשירותים האלו. במקום זה ישנו תא אחד ללא אוורור שאמור לשרת את כל הסוחרים והלקוחות. הברזייה היחידה במקום הושכרה כשטח של אחת הבסטות ואין לנו גישה למים זורמים". העירייה אסרה גם על שימוש בסככות והסוחרים נאלצים להשתמש בשמשיות לא אפקטיביות או לעבוד בשמש הקופחת גם בחודשי הקיץ. כפי שפורסם ב־Time Out בחודש אוגוסט, שעות פעילות השוק צומצמו בחודשים האחרונים. כמו כן הוכרז כי באפשרותה של אחוזות החוף להחליף את מיקום עמדות הרוכלים באופן שרירותי.

"בשורה התחתונה, הם מנסים להתיש אותנו כדי שנעזוב לבד. לצערנו חלק מהאנשים מפחדים" מספר בר. מעטים מהסוחרים חתמו על המסמך, חלקם לא דוברים עברית היטב ולדבריו לא מבינים על מה חתמו. חלק מהסוחרים פנו לבית המשפט וביקשו להוציא צו מניעה האוסר על העירייה להתנות את שכירת הבסטות בחתימה על המסמך, אך בקשתם נדחתה. כעת מתכוונים הרוכלים לערער על ההחלטה ומשביתים את הפעילות בשוק.

תגובת העירייה: "הטענות המועלות מופרכות מהיסוד. לא זו בלבד שאין כל כוונה להביא לסגירת השוק, אלא ששטח היריד הינו שטח ציבורי פתוח ולא ניתן לבצע בו פרויקט נדל"ן. העירייה מעוניינת בקיום היריד ובהמשכו לאורך זמן, ולצורך כך משקיעה מאמצים ומשאבים רבים. הנוהל שמיושם בימים אלה נועד לחזק היריד ולהסדירו. אין שום שינוי בתנאי היריד: לא בשעות הפתיחה, לא בתשתית ולא באף היבט אחר. אם ישנן בעיות בנושא ברזיות, שירותים או כל נושא דומה, אין לכך כל קשר לנוהל, והבעיות מטופלות נקודתית".