סכנה ושמה קפה אלבי

בפעם השנייה בתוך שבועיים פשטה המשטרה על קפה אלבי, מוקד של פעילים חברתיים. זה התחיל עם עשרות שוטרים שהובילו את בעלת המקום באזיקים למעצר תמוה, נמשך בצו סגירה לבית הקפה ונגמר במאות מפגינים ברחובות. האם מדובר במסע נקמה בחסות החוק?

אורטל בן דיין מתווכחת עם שוטר שבא לסגור את הקפה. צילום: יותם רונן
אורטל בן דיין מתווכחת עם שוטר שבא לסגור את הקפה. צילום: יותם רונן
27 באוגוסט 2013

משהו מוזר ומטריד מאוד התרחש ביום שני בלילה בבית הקפה אלבי שבדרום העיר. עשרות אנשי מג"ב נכנסו לבית הקפה ויצאו משם לאחר כמה דקות כשהם מובילים בכוח את בעלת העסק ואת הברמנית לתוך אחת מתוך קבוצה גדולה של ניידות שחיכו בחוץ, ולקחו אותן למעצר. הכל תועד בסרטונים שצילמו הפעילים והועלו ליוטיוב.

האירוע החל בסביבות השעה 1:00, לאחר שפעילות מכנופיית נשים בצהוב – קבוצת נשים שמפטרלת ברחובות דרום תל אביב בלילה כדי לשמור על ביטחון התושבים – ואנשי סיעת עיר לכולנו סיימו באלבי סיור לילי. רוב משתתפי הסיור כבר התפזרו, כשלפתע הפציע משום מקום פקח עירוני שטען כי קיבל תלונה על רעש. הפקח ביקש להיכנס לבית הקפה, שהיה סגור כבר, כדי לתת דוח לבעלת המקום.

"בעלת העסק והברמנית היו בפנים ועשו סגירה", מספרת טניה רובינשטיין, אחת הפעילות שנכחה במקום. "כל הכיסאות כבר הוכנסו פנימה – אי אפשר היה להתבלבל ולחשוב שהמקום פתוח, ולכן גם לא הייתה שום סיבה לתת להן דוח". בעלת המקום, שלא ראתה שום הצדקה להיטפלות הפקח, סירבה להכניס אותו והוא בתגובה הזמין ניידת משטרה שאחריה הגיעו עוד כמה וכמה נוספות. "ניסינו לדבר עם חלקם בהיגיון אבל הם היו אטומים לחלוטין. הם לקחו אותן באלימות, כבלו אותן באזיקים, על בעלת העסק הסתערו חמישה גברים ולקחו אותה בכוח לניידת", משחזרת רובינשטיין. למחרת המשטרה אף הוציאה צו סגירה לעסק – צעד חמור שלרוב מגיע בעקבות עברות חוזרות ונשנות.

האירוע הזה מצטרף לתקרית משונה נוספת שהתרחשה באלבי לפני כשבועיים, כאשר שוטרי מג"ב עיכבו לחקירה את אורטל בן דיין, פעילה חברתית שמזוהה גם עם כנופיית נשים בצהוב וגם עם עיר לכולנו, משום שניסתה להגן על משפחה פלסטינית שישבה במקום מהטרדת שווא של שוטרים. מלווין בר ששת, המג"בניק שעיכב אותה למעצר, הודח מתפקידו בעקבות התקרית. בן דיין, שנכחה גם באירוע ביום שני, טוענת כי התקרית הזו נבעה מרצון השוטרים לנקום את הדחתו: "קשה לי להאמין שכוח משטרה כזה מגיע למקום כדי לתת דוח. אני מאמינה שזו פעולת נקם בעקבות כל הפרשה ההיא, והתנכלות למקום עצמו בשל היותו מרכז פוליטי וחברתי של פעילי שמאל".

דובר עיר לכולנו, תום וגנר, שנכח באירוע יחד עם יו"ר הסיעה אהרן מדואל, טוען כי מדובר בהתנכלות פוליטית – גם במקרה הזה וגם במקרה בו נעצרה בן דיין. "אלבי הוא למעשה המטה שלנו", מסביר וגנר. "שם אנחנו מקיימים את הישיבות שלנו, משם אנחנו יוצאים לפעילויות ושם היינו אמורים לקיים היום כנס פעילים של 50 איש שאנחנו נאלצים לבטל משום שסגרו את המקום. זה המעוז של עיר לכולנו באופן מוצהר וידוע לכל דמות פוליטית בעירייה. מה שקרה שם אתמול הוא דבר שלא ייאמן. בסיור שלנו באותו לילה נתקלנו בעשרות פעילויות פליליות שמתרחשות ברחוב לעיני שוטרים שלא מתערבים, ו־200 מטר משם 50 שוטרים עוצרים שתי בחורות ששוטפות כלים בתוך בית קפה סגור. תוך שבועיים המשטרה פושטת פעמיים על מקום שהוא חלק מפעילות פוליטית של מפלגת האופוזיציה הכי גדולה בתל אביב, חודשיים לפני בחירות".

בעלת אלבי, אורלי חן, משתחררת ממעצר. צילום: יותם רונן
בעלת אלבי, אורלי חן, משתחררת ממעצר. צילום: יותם רונן

ביום שלישי, למחרת האירוע, התקהלו במקום פעילים חברתיים יחד עם עובדי המקום ועורך דין מטעמם שהתנגדו לסגירת בית הקפה, והצליחו למנוע את הסגירה באותו יום. בערב הגיעו למקום מאות תומכים שמחו נגד פעילות המשטרה וסגירת המקום. גם חברי כנסת כמו דב חנין ותמר זנדברג הביעו שאט נפש מההתנהלות המשטרתית ופנו לשר לביטחון פנים לקבלת הבהרות.

תגובת משטרת מחוז תל אביב: "מבדיקת האירוע עולה כי בשל תלונות תושבים על הקמת רעש הגיע אל המקום פקח עירייה, ביקש מאחת הבנות להזדהות לצורך רישום דוח אך נתקל בסירוב, ופנה לניידת לצורך סיוע. למקום הגיעה ניידת משולבת ובה פקח ושוטר. במהלך שיחה של השוטר עם הנוכחות במקום, נעלה אחת מהנשים את דלת בית הקפה כשהשוטר בפנים והפקח בחוץ. הפקח הזעיק ניידות נוספות לסיוע, שתי הנשים עוכבו לתחנה, נחקרו ובסיומה שוחררו. "בעקבות האירוע בבית הקפה אלבי בתל אביב הוציא קצין משטרה צו סגירה מינהלי למקום, למשך 30 יום על פי סעיף 23 לחוק רישוי עסקים, וזאת בגין הפרת סדר וכליאת שוטר".

תגובת עיריית תל אביב: "מדובר באירוע שבו הגיש צוות משולב של פקח ושוטר דוח כנגד עסק ברחוב הגדוד העברי אשר פעל בשעה אסורה – כשעה וחצי לאחר השעה המותרת בהיתר העסק. השוטר הותקף והזעיק תגבור משטרתי נוסף. להתייחסות באשר להתנהלות המשטרה יש לפנות לדוברות מחוז תל אביב. העירייה אינה מודעת לכך שמטה הבחירות של עיר לכולנו ממוקם במקום ובוודאי שאין זה שיקול באכיפה. ולראיה, באותו ערב בוצעה פעילות אכיפה באזור גם מול 14 עסקים אחרים אשר פעלו בניגוד לרשיונות העסק, בדומה לעסק זה".