עזריאלי ממשיך להילחם על הפסל

גורמים בעיריית תל אביב מוסרים כי קבוצת עזריאלי מתכוונת לפנות לוועדת הפסלים העירונית כדי שתאשר את השארת הפסל על כנו, ואם לא ייתכן כי תפנה לבית המשפט

הפסל "המסע הציוני" מחוץ לקניון עזריאלי
הפסל "המסע הציוני" מחוץ לקניון עזריאלי

הקרב בין עיריית תל אביב לקבוצת עזריאלי והעומד בראשה דוד עזריאלי נמשך: בימים האחרונים הודיעה קבוצת עזריאלי לעירייה כי בכוונתה לפנות לוועדת הפסלים העירונית של תל אביב כדי לאפשר את השארת הפסל בדמותו שהציב עזריאלי מחוץ לקניון עזריאלי – כך מספרים לטיים אאוט גורמים בעירייה. לפי אותם גורמים, קבוצת עזריאלי הבהירה כי אם בקשתה לא תתקבל, בכוונתה לשקול פנייה לבית המשפט.

חשוב לציין כי לפי עיריית תל אביב, עזריאלי נדרש להסיר את הפסל השנוי במחלוקת כיוון שמראש לא פנה לוועדת הפסלים כדי להציבו ולמעשה הקים אותו ללא כל אישור נדרש. בעירייה מעריכים כי הפנייה לא תתקבל כיוון שאישור כזה של ועדת הפסלים העירונית יהיה בדבר הכשרת שרץ.

כזכור, בחודש מרץ האחרון התפרסמה בטיים אאוט כתבה בדבר פסל החוצות גדול המימדים שהציב דוד עזריאלי מחוץ למגדלי עזריאלי בתל אביב, שמציג אותו כאחד מהאבות המייסדים של הציונות. בעקבות פנייתנו לעיריית תל אביב החלה העירייה בבדיקה של חוקיות הקמת הפסל, ובסיום הבדיקה הוציאה  לעזריאלי דרישה לסילוק הפסל לאלתר, מכוח חוק העזר שמירת הסדר והניקיון.

על אף שהעוברים והשבים חולפים על פני הפסל שניצב ברחוב, השטח שבו נמצא הפסל נמצא בבעלות פרטית (מה שקרוי שטח ציבורי בבעלות פרטית). יחד עם זאת, העירייה הבהירה כי הפסל הוצב ללא היתר כנדרש, ולכן אינו חוקי.

בעקבות דרישת העירייה לסלק את הפסל העביר בא כוחו של עזריאלי תשובה, ובה נטען כי השטח שבו הוצב הפסל אינו רחוב אלא שטח שהוחכר לחברה בחכירה לדורות. טענה שבוטלה על ידי העירייה, שמסרה לקבוצת עזריאלי שאם הפסל לא יסולק לאלתר העירייה תסיר אותו בעצמה, מה שבינתיים היא לא עשתה.

הפסל, שניצב מול הצומת המרכזי של קפלן ודרך בגין, עשוי ברונזה ומורכב משבע דמויות. מקבוצת עזריאלי נמסר לנו ש"הדמויות מייצגות את אבני היסוד של הציונות: חלוץ, פלמ"חניק, אדריכל, אחות, מדען, הייטקיסט ואשת עסקים".

האדריכל ניצב במרכז הפסל ומדובר בפרוטרט של דוד עזריאלי עצמו, שביד אחת אוחז שרטוט אדריכלי ואת ידו השנייה מניף לעבר האופק. לרגלי הפסל מופיע הכיתוב: "המסע הציוני: מתכנן והוגה הרעיון – דוד עזריאלי". "על הרעיון, על התכנון והקונספט אחראי דוד עזריאלי. לביצוע אחראי המעצב אליאב נחליאלי", הסבירו בקבוצת עזריאלי.

בימים אלה גם מתנהל מאבק נוסף בין נלחיאלי, שטוען כי שמו לא מוזכר כלל על הפסל כנדרש בחוק למרות שהוא זה שיצר את הפסל, לבין עזריאלי, שטוען כי לנחליאלי לא מגיע הקרדיט ליצירת הפסל.