עיריית תל אביב אישרה: רשתות המזון יפעלו בשבת

העירייה אישרה תיקון לחוק העזר העירוני, שיאפשר פתיחה של סניפי רשתות המזון ברחובות מרכזיים בעיר. בעלי המכולות עתרו לבית המשפט נגד ההחלטה

סניף של AM:PM
סניף של AM:PM

בשבוע שעבר דיווחנו שעיריית תל אביב מנסחת תיקון לחוק העזר העירוני שיאפשר לפתוח את רשתות המזון בשבת באזורים מסוימים. כעת זה רשמי: יותר מחצי שנה אחרי הנזיפה שחטפה מבית המשפט בעקבות אי אכיפה מספקת של איסור הפתיחה של חנויות בשבת, עיריית תל אביב אישרה היום תיקון לחוק העזר העירוני שיאפשר לפתוח מרכולים וקיוסקים בשבתות ובחגים.

הצעה לתיקון חוק העזר העירוני בנושא פתיחתן וסגירתן של חנויות בשבת, אושרה היום על ידי הנהלת העירייה ותובא לאישורה של מועצת העיר בחודש הקרוב. לאחר אישור המועצה ידרוש התיקון את אישור משרד הפנים.

מהעירייה נמסר כי "ההצעה לתיקון גובשה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון ביוני 2013, נועדה להתאים את החוק שחוקק לפני למעלה משלושה עשורים, למציאות החיים בעיר תל אביב-יפו כיום, וכך לשמר את האיזון בין צרכי תושבי העיר וצביונה של השבת, תוך שמירה על אופייה של העיר כעיר חופשית".

התיקון לחוק העזר מגדיר רשימה של רחובות ראשיים בהם תותר פעילותם של מספר מוגבל של מרכולים (כולל קיוסקים) בשבתות ובחגים. ברחובות אלו תוגדר מכסה של עסקים להם יינתן אישור אשר יוגבל בזמן (כחמש שנים) וכן יוגדר גודל מקסימלי של חנויות.

בנוסף, קובע החוק שלושה אזורי פנאי ותיירות ברחבי העיר (נמל תל אביב וגני התערוכה הישנים, מתחם התחנה ונמל יפו) בהם מותרת פעילותן של חנויות נוספות.

"בית המשפט העליון שלח אותנו לתהליך מורכב של בחינה מחודשת של חוק העזר העירוני, אשר נחקק לפני 34 שנים, לשם התאמתו למציאות החיים בתל אביב-יפו של היום, עיר השומרת מצד אחד על הערך הסוציאלי של יום המנוחה במדינת היהודים ורוב רובה של הפעילות המסחרית אינה מתקיימת בשבת ומן הצד השני מאפשרת לכל אחת ואחד להנות כרצונו מהשבת ומציעה מגוון של פעילויות תרבות, בילוי ופנאי, כאשר חשוב לזכור כי לתושבים המתגוררים בדירות קטנות חנויות המזון הן לעיתים המזווה", מסר חולדאי.

"האיזון העדין הזה שאותו אנו מנסים לעגן בחוק העזר מבטא יותר מכל את הרוח ה'תל-אביבית' הסובלנית הפועמת בעיר מימי דיזנגוף וביאליק – עיר המאפשרת לכל אחד לחיות את אורח חייו ולבטא את עצמו כרצונו ואשר מממשת הלכה למעשה את חזונו של הרצל למדינת היהודים החופשית".

בעלי המכולות לא מוותרים

במקביל אנשי מאבק המכולות הגישו בשבוע שעבר עתירה מינהלית לבית המשפט, שבה הם מאשימים את עיריית תל אביב בביזיון בית המשפט. העותרים – חנויות מכולת בתל אביב והתאחדות הסוחרים והעצמאים הכללית – טוענים כי המדיניות החדשה של העירייה היא בסך הכל "חליפה שתפרו משפטנים לגחמתו של ראש העיר, שבוטאה קודם לכן בצורה גלויה בפייסבוק כדי לשוות לה מראית עין של מדיניות".

הם מבקשים מבית המשפט להצהיר כי המדיניות שהעירייה מנסה לקדם כעת אינה מקיימת את הוראות פסק הדין של בית המשפט העליון, ולהורות לעירייה לפעול לאלתר לאכיפת חוק העזר ולסגירת כל העסקים הפועלים בימי מנוחה בכל האמצעים העומדים לרשותה.

בעל המכולת משינקין יעקב ברמר, ממנהיגי המאבק, סיפר לאחר העתירה כי הוא מתנגד נחרצות למדיניות החדשה. "חולדאי מצפצף על בית המשפט ומפחד מהרשתות", הוא אמר. "הבעיה היא שהוא הולך להכשיר את השרץ ולא לתקן את המצב. אלה שהיו פתוחים עד עכשיו יקבלו את האישור, וזה ינציח את המצב הקיים".

כעת נותר לראות האם בית המשפט העליון יקבל את השינוי בחוק העזר שאישרה עיריית תל אביב.

רשימת הרחובות, ומספר המרכולים שיותרו להיפתח בהם

ראול וולנברג-1; הברזל- 1; דבורה הנביאה-1; ברודצקי-1; אבא אחימאיר-1; פנחס רוזן, בקטע שבין רחוב פתחיה עד רחוב טבנקין-1; יהודה המכבי-1; אהרון בקר-1; אוסישקין-1; דרך נמיר-2; הרוגי מלכות-1; ישעיהו-1; לילי מנחם-3; מרסל ינקו-1; אבן גבירול- 24; בזל- 2; פרישמן-3; בארי-1; דיזינגוף- 19; בן יהודה- 25; הירקון- 7; הרברט סמואל- 2; קויפמן- 1; אלנבי- 11; דניאל-2 ; החשמל- 2; טרומפלדור- 1; החשמונאים- 1; טשרניחובסקי- 1; כיכר מסריק- 1, לבונטין- 1; לינקולן- 1; מאז"ה- 1; פינסקר- 1; קרליבך- 1; בן צבי- 2; רזיאל- 5; העלייה- 4; ידידיה פרנקל- 1; לילינבלום- 1; אחד העם- מתחילתו ועד רחוב נחמני- 1; יהודה הלוי- מתחילתו ועד רחוב נחמני- 5; שד' רוטשילד- 1; נחלת בנימין- בקטע שבין רחוב גרוזנברג לרחוב יפו-תל- אביב- 4; שנקין- בקטע שבין שדרות רוטשילד לרחוב אלנבי- 2; פלורנטין-4; הרצל- 4 ; שלמה- 8; קיבוץ גלויות- בקטע שבין רחוב הר ציון לבין רחוב שלמה- 2; יד חרוצים- 1; האצ"ל- 3; איילת השחר- 1; ריב"ל- 1; המסגר- 1; חומה ומגדל- 1; בוגרשוב- 2; המלך ג'ורג'- 8; שדרות ירושלים- 22; יפת- 1; "שוק הפשפשים" כהגדרתו במסמך המדיניות לבתי אוכל בשוק הפשפשים- 1; דרך השלום- 1; השומרון- 1; זלמן שוקן- 1; יצחק שדה- 1; י.ל פרץ- 1; מנחם בגין- 1; נחלת יצחק- 1; צמח דוד- 2; ארלוזורוב- 2; אשתורי הפרחי- 1; יגאל אלון- בקטע שבין דרך השלום ללה גארדיה- 2.