עיריית תל אביב לדוד עזריאלי: סלק את הפסל שבנית ללא אישור

בעקבות פניית Time Out עיריית תל אביב בדקה ומצאה כי הפסל שהוצב בחזית מגדלי עזריאלי ומאדיר את דוד עזריאלי כאחד מאבות הציונות, נבנה ללא ההיתרים הנדרשים. כעת היא קוראת לסילוקו

הפסל "המסע הציוני" מחוץ לקניון עזריאלי
הפסל "המסע הציוני" מחוץ לקניון עזריאלי

לפני כחודשיים התפרסמה אצלנו ב-Time Out כתבה בדבר פסל החוצות גדול המימדים שהציב דוד עזריאלי מחוץ למגדלי עזריאלי בתל אביב, שמציג אותו כאחד מהאבות המייסדים של הציונות. בעקבות פניית Time Out לעיריית תל אביב החלה העירייה בבדיקה של חוקיות הקמת הפסל, ובימים האחרונים הוציאה העירייה לעזריאלי דרישה לסילוק הפסל לאלתר, מכוח חוק העזר שמירת הסדר והניקיון.

על אף שהעוברים והשבים חולפים על פני הפסל שניצב במרכז הרחוב, השטח שבו נמצא הפסל נמצא בבעלות פרטית (מה שקרוי שטח ציבורי בבעלות פרטית). יחד עם זאת, העירייה הבהירה כי הפסל הוצב ללא היתר כנדרש, ולכן אינו חוקי.

בעקבות דרישת העירייה לסלק את הפסל העביר בא כוחו של עזריאלי תשובה, ובה נטען כי השטח שבו הוצב הפסל אינו רחוב אלא שטח שהוחכר לחברה בחכירה לדורות. פנייה זו נמצאת בימים אלה בבירור משפטי בעירייה.

הפסל, שניצב מול הצומת המרכזי של קפלן ודרך בגין, עשוי ברונזה ומורכב משבע דמויות. מקבוצת עזריאלי נסמר לנו ש"הדמויות מייצגות את אבני היסוד של הציונות: חלוץ, פלמ"חניק, אדריכל, אחות, מדען, הייטקיסט ואשת עסקים".

האדריכל ניצב במרכז הפסל ומדובר בפרוטרט של דוד עזריאלי עצמו, שביד אחת אוחז שרטוט אדריכלי ואת ידו השנייה מניף לעבר האופק. לרגלי הפסל מופיע הכיתוב: "המסע הציוני: מתכנן והוגה הרעיון – דוד עזריאלי". "על הרעיון, על התכנון והקונספט אחראי דוד עזריאלי. לביצוע אחראי המעצב אליאב נחליאלי", מסרו לנו מקבוצת עזריאלי.

עכשיו רק נותר לחכות ולראות אם אכן יוסר הפסל, שמוטב היה לו העירייה הייתה עוצרת את הקמתו מלכתחילה. אולי בחצר הווילה של עזריאלי הוא יהיה יותר מתאים.