לצבוע מחוץ לקווים: דיון בגבולות חופש הביטוי באיור יתקיים בתל אביב

מפגש בנושא גבולות חופש הביטוי והפרובוקציה בקומיקס ובאיור יתקיים בתל אביב, בעקבות אירועי הטרור במערכת העיתון הצרפתי שרלי הבדו. מיה דבש, שתשתתף בו, טוענת: "אנחנו קונפורמיסטיים ופוליטקלי קורקט יותר מחברות מערביות אחרות"

פורטפוליו Live. עבודה של אנגלמאיר
פורטפוליו Live. עבודה של אנגלמאיר
22 בינואר 2015

אירועי הטרור האחרונים בפריז עוררו מחדש את שאלת חופש הביטוי באמנות. בעוד התקשורת העולמית מיהרה להתגייס למען חופש הביטוי, בסקיי ניוז מיהרו לקטוע מרואיינת שביקשה להציג למצלמה את השער של שרלי הבדו. ברחבי העולם מנסים לענות על השאלה: איפה עובר הגבול, אם בכלל, ומי קובע אותו?

גם קומיקסאים ישראלים מיהרו להציג איורי תמיכה בקולגות מצרפת, ועל רקע כל זה יתקיים בשבוע הבא בתל אביב מפגש תחת השם "קווים אדומים", במסגרת סדרת פורטפוליו LIVE של נווה שכטר. הסדרה, בהנחיית העיתונאי והיוצר יובל סער, עוסקת ביחסי הגומלין שבין התרבות החזותית לבין תרבות דיגיטלית, שפה ומקום. במפגש ישתתפו אמן הקומיקס זאב אנגלמאיר, המעצב להב הלוי והעורכת והאוצרת מיה דבש.

מיה דבש, מה שקרה בשרלי הבדו יכול לקרות בארץ?

"העיתונות והפרינט דעכו בשנים האחרונות. מיעוט פלטפורמות גורם לפחות חשיפה של קומיקס וכתוצאה מכך העיתונים פחות נשכניים. מי היה מפרסם היום את זאב אנגלמאיר כמו בשנות ה־80 וה־90? אנחנו גם יותר קהים והתרגלנו לא להיות מעורבים, אנחנו עסוקים בלשרוד. הקריקטורה של הנביא מוחמד לא הייתה יכולה להתפרסם פה כי אנחנו יותר קונפורמיסטיים ופוליטיקלי קורקט מחברות מערביות אחרות".

האמנות בישראל מצנזרת את עצמה?

"ברמה מסוימת. אני לא יודעת אם הקריקטורה באמת הייתה קיצונית. הייתי רוצה לחשוב שגם כאן אפשר להשמיע דעות נחרצות יותר, אבל הקיץ האחרון הוכיח שזה מסוכן. בזמן הפגנות השמאל והימין בתל אביב חווינו על בשרנו כמה מסוכן לא לחשוב משהו פושר, אלא לעמוד על דעתך ולהיאבק עליה".

מה חשבת על המהומה שעוררה התערוכה במכללת ספיר, שהציגה סיסמאות אנטי ציוניות?

"אמנות מצליחה לעשות את זה, ומה שקרה בספיר לא קרה כבר הרבה שנים. השיח סביב חופש הביטוי התעורר כאן במיוחד אחרי מה שקרה בצרפת, וגרם לאנשים להבין שמסוכן להניח לדבר כזה לקרות ושחשוב שאנשים ישמיעו את דעתם. אולי זה מה שיעורר אנשים מהקיפאון".

יש בעינייך קווים אדומים באמנות?

"אני בוחנת דברים לגופם. זה מורכב מדי. ודאי שצריך לעשות את המיטב כדי לא לפגוע באנשים, אבל אני לא חושבת שרגשות זה דבר קדוש כל כך. אם משהו מעורר אותך למחשבה יש בזה ברכה. בסופו של דבר פעולת הצנזור משיגה את ההפך – שרלי הבדו נחשף להרבה יותר אנשים אחרי הפיגוע. אני ודאי לא הייתי רוצה לצנזר דעות של אנשים".

"קווים אדומים", 27.01, 20:30, נווה שכטר (רחוב שלוש 42, נווה צדק, תל אביב). מחיר כניסה: 30 ש"ח