קופצים למים: התושבים דורשים בריכה ציבורית

לעירייה יש הרבה תוכניות לשטחים הריקים באזור שוק הכרמל והדולפינריום. תושבי האזור מבקשים לצרף לתכנון גם בריכה ציבורית, ואפילו יש להם הצעה למיקום

מחשבה בוראת מציאות? צילום הדמייה לבריכה החדשה
מחשבה בוראת מציאות? צילום הדמייה לבריכה החדשה
9 בספטמבר 2014

תושבי תל אביב המתגוררים בשכונות כרם ישראל, כרם התימנים ונווה צדק דורשים מעיריית תל אביב להקים בריכת שחיה ומרכז ספורט עירוני חדש באזור. התושבים מציעים למטרה זו את עתודת הקרקע שמדרום לגן הכובשים ובצמידות למסגד חסן בק, אזור שמשמש כיום כחניון עירוני. הם טוענים כי אין מספיק בריכות ציבוריות בעיר, ובפרט במרכזה. תמיר יהודה, תושב השכונה וממארגני היוזמה, סיפר: "המודעות והצורך של התושבים בפעילות גופנית גבוהה מתמיד ולצערי אין באזור אופציות רלוונטיות למעט הבריכות הפרטיות של בתי המלון. המחירים במקומות אלה מופקעים והאווירה מנוכרת ולא קהילתית. החלופה הקרובה ביותר היא בריכת גורדון, אך היא אינה במרחק הליכה ואין תחבורה ציבורית נוחה לשם".

בתל אביב־יפו קיימות כעשר בריכות ציבוריות בבעלות העירייה, רובן נמצאות בצפון, במזרח או בדרום העיר. הפתרון שמציעים תושבי האזור הוא הקמת בריכה בשטח שאינו נכלל באף תוכנית פיתוח עתידית: מגרש חניה מדרום לגן הכובשים, ששטחו שישה דונם. היוזמה מדברת על בריכה אולימפית שתתאים גם לילדים ולפעוטות, לצד חדר כושר, ספא וחדרי חוגים. היוזמה החדשה עלתה בעקבות כמה תוכניות פיתוח גדולות המקודמות על ידי העירייה באזור גן הכובשים, שוק הכרמל והדולפינריום. באזור 40 דונם של מגרשים ריקים, המשמשים ברובם כחניונים. בשנים האחרונות נבנו באזור מאות יחידות דיור וחל גידול ניכר באוכלוסייה המתגוררת בשכונות הסמוכות. מבני ציבור כמעט אינם קיימים שם כיום, ובפרט לא מתקני ספורט ופנאי.

האם יש ליוזמה סיכוי? תגובת עיריית תל אביב לא מותירה הרבה מקום לאופטימיות: "בשנים האחרונות עושה עיריית תל אביב־יפו מאמצים רבים ומשקיעה משאבי עתק על מנת להוסיף בריכות שחייה ומרכזי ספורט ציבוריים חדשים ברחבי העיר ולשדרג את אלו הקיימים. בכלל זה ניתן למנות את בריכת גורדון, השוק הסיטונאי (בבנייה), רמז ארלוזורוב (בתכנון), שוק עלייה, שדרוג בית בארבור ועוד, הנותנים מענה לאזורים נרחבים בעיר, לרבות ברובע 5. לגבי השטח המדובר – ייעודו על פי התוכנית התקפה במקום הוא שטח ציבורי פתוח (ירוק), ייעוד שאינו מאפשר הקמת בריכת שחייה". היזמים מתעקשים כי הבריכות שהעירייה מציינת אינן רלוונטית לשכונות שבהן הם מתגוררים, ומוסיפים שבאזורים אחרים בעיר יש כמה בריכות הפועלות בסמיכות. "ייעוד הקרקע הנוכחי אמנם אינו מאפשר הקמת בריכה, אך ניתן לשנות את ייעוד הקרקע", הם אומרים. "כך למשל פועלת העירייה במקרה של פרויקט הדולפינריום הסמוך, שבו היא משנה ייעוד מגרש מ'שטח ציבורי פתוח' לשימוש של מגדל מגורים. אם ניתן לשנות שטח ירוק לשימוש של מגדל – קל וחומר שאפשר לשנות לייעוד של מבנה ציבור. חשוב לנו להבהיר לעירייה את הצורך שלנו התושבים במרכז ספורט ופנאי. אם יש לעירייה מגרש חלופי להציע באזורנו – נשמח".

ניתן להתעדכן במאבק בקבוצת הפייסבוק "בריכה עירונית חדשה בתל אביב – ברובע 5"