רחובות בוערים: גלריה לאמנות רחוב תיפתח השבוע בפלורנטין

גלריה חדשה המוקדשת לאמנות רחוב תיפתח בשכונת פלורנטין בחמישי הקרוב. בתערוכה הראשונה ישתתפו אמנים שהחלו את דרכם על קירות השכונה

13 באוקטובר 2015

גלריה ראשונה בישראל המוקדשת לאמנות רחוב תפתח את שעריה החודש בשכונת פלורנטין. יריית הפתיחה למקום תהיה התערוכה הקבוצתית "צוות זמני", שתיפתח ב־15.10 בהשתתפות 13 מאמני ואמניות הרחוב הבולטים והפעילים במרחב הציבורי התל אביבי. מאחורי הגלריה, הנקראת בפשטות Street Art Gallery, עומדים צלם האופנה הבינלאומי דניאל סיבוני ואלי אדרי. סיבוני מתעד אמנות רחוב ברחבי העולם זה שנים, ואף ילווה וייעץ לאמני ואמניות הגלריה בנוגע להתפתחותם המקצועית בשוק המקומי והבינלאומי. אדרי הוא הבעלים של שלוש גלריות נוספות בשכונת פלורנטין, בהן הגלריה "פחות מאלף", שכדי להנגיש לציבור הרחב את עולם האמנות מציעה יצירות מקוריות במחירים שווים לכל נפש.

עבודה של dede. צילום: מילי כ"ץ
עבודה של dede. צילום: מילי כ"ץ

"הגלריה לאמנות רחוב ממוקמת בלב לבה של זירת אמנות הרחוב המקומית: במרכזו של רחוב אברבנאל בשכונת פלורנטין, מאחורי בית הכנסת הבוכרי, המעוטר גם הוא ציורי קיר", אומר אדרי. "מטרתה היא לקיים מעין המשך טבעי לעבודות הממלאות והמחיות את קירות הבניינים שמסביבה, ובו בזמן לספק הצצה לגוונים ורבדים נוספים שלהן". אדרי ואשתו, לימור זוהר־שביט, מתכוונים לפתוח בהמשך גלריה נוספת בפלורנטין, חמישית במספר, שתתמקד באמנות נשית.

בתערוכה הראשונה שתוצג בגלריה ישתתפו אמנים שקירות השכונה היוו להם קנבס ראשון ליצירותיהם. אוצרת התערוכה היא ניצן מינץ – אמנית ומשוררת רחוב בת 26, היוצרת במרחב הציבורי מ־2008 ואף מציגה בגלריות בארץ ובעולם. יצירותיה הראשונות נתלו על עמודי החשמל הישנים ברחבי פלורנטין.

עבודה של ניצן מינץ. צילום: מילי כ"ץ
עבודה של ניצן מינץ. צילום: מילי כ"ץ

"האמנים שמציגים בתערוכה פועלים במרחב הציבורי זה עשור ומהווים חלק מדור מסוים באמנות הישראלית, שמבקש לפרוץ את הממסדיות הנהוגה בעולם האמנות", מסבירה מינץ. "מדובר בחבורה מלוכדת שפועלת ביחד ולחוד. חבריה, שכל אחד ואחת מהם מוכרים לציבור בעבודתם ברחבי העיר, מקיימים מעין זהות אמנותית כפולה: העבודה ברחוב אל מול העבודה בסטודיו". משתתפים נוספים בתערוכה הם Foma, Know Hope, Dede, Untay, Dioz, עדי סנד, Signor gi ואורן פישר.

הזמניות שבכותרת התערוכה מתייחסת לזמניות של חברי הקבוצה, שלעתים מתפקדת כקולקטיב ולעתים כאסופה של אמנים אינדיבידואלים, בהתאם לפרויקט שעל הפרק. היא מתייחסת גם לנוכחותה הארעית של עבודתם במרחב הציבורי: העשייה בזירה האורבנית איננה חוקית ואיננה נתמכת על ידי הממסד. על פי רוב זה מוליד עשייה אמנותית חתרנית ושאפתנית שמבקשת להשאיר חותם, ובו בזמן יצירות שמעצם טבען הן בנות חלוף – חלקן נמחקות או מושחתות עוד בטרם ראו אור יום. כאשר אדרי נשאל אם עצם הקיום של גלריה לאמנות רחוב אינו דיסוננס, הוא משיב: "לא מדובר בניסיון לתלוש ולבודד את אמנות הרחוב בתוך חלל גלריה צח וסטרילי, אלא להצמיח קורת גג שתשמר ותטפח אותה בתנאים המתאימים ביותר. לאפשר לה וליוצריה להתקיים ולנשום". במסגרת פעילות הגלריה, אדרי וסיבוני מתכוונים לערוך בעתיד הרצאות בנושאים שונים הקשורים לאמנות רחוב בארץ ובעולם, סיורי אמנות רחוב ברחבי תל אביב, שיתופי פעולה עם גלריות ואמני רחוב מובילים בעולם וסדנאות אמן.

"צוות זמני", פתיחה ביום חמישי 15.10, 20:00, אברבנאל 54, Street Art Gallery