שיעור יצירה

בית ספר חדש של רשת אנקורי, בשיתוף השחקן יחזקאל לזרוב, ייפתח בשנה הבאה ביפו ויציע קונספט מהפכני: לימוד החומר באמצעות יצירות אמנות

באווירת אורחן בקיבוץ. המבנה של סטודיו אנקורי (צילום: רונן קורק)
באווירת אורחן בקיבוץ. המבנה של סטודיו אנקורי (צילום: רונן קורק)
6 במרץ 2014

אחד הנושאים הבודדים שזוכים להסכמה גורפת בחברה הישראלית הוא הצורך בשינוי מהותי של מערכת החינוך כאן. ניסיונותיו של שר החינוך שי פירון לבצע שינויים דרסטיים כאלה ואחרים זוכים לקיתונות של לעג, אבל אם תשאלו את אסנת הבר קוטון, מנכ"לית רשת החינוך אנקורי, רפורמה כוללת היא הכרחית. לכן היא מקימה, עם השחקן והיוצר יחזקאל לזרוב, בית ספר חדש בשם "סטודיו אנקורי" (חטיבת ביניים ותיכון), שיעודד חשיבה יצירתית ויזמות. בית הספר ייפתח ביפו בשנת הלימודים הבאה.

"ברור לכולם שמה שקורה היום בבתי הספר הוא לא רלוונטי", קובעת הבר קוטון. "בעוד חמש או עשר שנים הילדים שלנו יצאו לשוק עבודה שונה לחלוטין. הסביבה משתנה וצריך לעשות אדפטציות. הרבה מהתפישות שגדלנו עליהן לא יהיו נכונות בעתיד".

הרצון לחולל שינוי בתחום קינן בהבר קוטון תקופה ארוכה, ואז היא פגשה את הפרפורמר והיוצר יחזקאל לזרוב והשניים מצאו מיד מכנה משותף להם. "כילד וכנער, המערכת הייתה לי קשה, תחרותית, אלימה ולא קשובה", מסביר לזרוב את הקשר שלו למיזם. "מכיוון שהמערכת לא קיבלה את זה שרציתי לעשות הרבה דברים בו זמנית לא נשאר לי חופש אומנותי. הרעיון שלנו נבע מתוך רצון עמוק לאפשר לכל נער ונערה לחוות חופש, לא להחליט מראש מה הם רוצים לעשות, אלא לעשות הכל במסגרת אחת ולא בהרבה מקצועות וחוגים נפרדים".

היישום של הרעיון די מהפכני: במקום 45 הדקות המוקצבות היום לכל מקצוע בנפרד, בסטודיו אנקורי ילמדו כולם סביב יצירה אמנותית מרכזית – שדרכה יילמדו כל התכנים שדורש משרד החינוך. "הגענו למסקנה שהלמידה שהכי מתאימה לנו היא דרך האמנות, על אף שזה לא בית ספר לאמנות", מרחיבה הבר קוטון. למי שמתקשה להבין את הקונספט, היא מתנדבת להדגים באמצעות "אודיסאה": "סביב הצגת התיאטרון ניתן יהיה ללמד דמוקרטיה, היסטוריה, ספרות, ארכיטקטורה, אמנות, ואפילו את תפישת הגוף מיוון העתיקה ועד ימינו".

לזרוב, מי יהיו המורים בבית הספר?

"צוות המורים יורכב ממורים של הרשת ומאנשים מעולם האמנות. הם נבחרים מראש על פי פוטנציאל ההתאמה שלהם, כמי שדרך החשיבה והלימוד שלהם היא יצירתית".

יהיה שינוי גם באופן שבו נמדדת הצלחה של תלמידים?

"אני לא יודע לומר חד משמעית איך זה יתנהל. הכוונה היא לעבוד בצורה רוחבית, הגרף לא יהיה למעלה או למטה, גם בלימודים 'הרגילים'. המטרה שלנו היא לבנות אצל הנוער רצון אמיתי והבנה לגבי המושג 'תהליך', להטמיע בהם את המסר שלא התוצאה היא זאת שנמדדת".