שירות דוב

מי אחראי להעלאת המחירים הפתאומית במוניות השירות?

30 בינואר 2014

אם עליתם בשבועיים האחרונים על מונית שירות קו 66 ונסעתם ברחבי תל אביב, בטח גם אתם הופתעתם לגלות שהמחיר החדש לנסיעה עירונית בקו עומד על 7 ש"ח, כשרק לפני חודש המחיר עמד על שקל אחד פחות. קו 66 הוא לא היחיד שהעלה את המחיר בחודש האחרון – גם הקווים 4 ו־5 העלו את המחיר בחצי שקל, ועכשיו נסיעה בהם תעלה לכם 6.5 ש"ח. היחיד שלא העלה את המחיר מבין מוניות השירות הוא קו 16. אז מי קובע כמה אנחנו משלמים על נסיעה במונית שירות, ולמה אין מחיר אחיד?

כבר במרץ 2013 קבע משרד התחבורה כי 7 ש"ח זה התעריף המקסימלי שניתן לגבות עבור נסיעה עירונית במונית שירות. נראה כי העלייה במחירי האוטובוסים (שעלו ב־1.1.14 מ־6.60 ש"ח לנסיעה בתל אביב ל־6.90 ש"ח) יצרה הזדמנות למפעילי מוניות השירות להעלות מחירים גם כן, למרות שהן לא כפופות להעלאה הכללית של משרד התחבורה. בקו 66 טוענים שהעיתוי הוא מקרי, וכי הסיבה לעלייה המשמעותית היא אחרת. "הסולר עולה, הביטוחים עולים ואנחנו לא יכולים להישאר עם מחיר של 6 ש"ח לנסיעה", מסביר דוד מועלם, סדרן מוניות שירות בתחנת מוניות חי, המפעילה את קו 66.

"אנחנו היחידים בכל הארץ שלא העלו את המחיר. אצלנו נשאר 6 ש"ח, 90 אג' פחות מאוטובוס וחצי שקל פחות מהקווים 5 ו־4", אומר שלמה בורה, יו"ר מוניות הטייסים שמפעילה את קו 16, הקו היחיד שלא נרשמה בו העלאת מחירים. "בשנתיים האחרונות לא העליתי את המחיר, למרות שאני יכול להעלות, וזה רק כי אני רוצה לעודד את הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית. בתחילת החודש החברה שמפעילה את הקווים 4 ו־5 העלתה את המחיר וניסתה לתאם איתי שנעלה אותו יחד, אבל הלב שלי הוא לטובת האזרח, זה שמקבל קצבה מביטוח לאומי וזה שמרוויח שכר מינימום. הסולר באמת מחק אותנו, אבל ידעתי שאני לא הולך להעלות את המחיר".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תעריפי נסיעה במוניות שירות מפוקחים על ידי משרד התחבורה במסגרת צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במונית). המחיר המרבי על פי צו הפיקוח בקו פנימי בתל אביב הינו 7 ש"ח (תעריף 1) ו־8.7 ש"ח בתעריף 2. מדובר במחירים מרביים שנהגי מוניות רשאים לגבות. נהגי המוניות רשאים להעניק הנחות לנוסעים ולגבות תעריפים זולים מהנקוב בצו. אם נהג המונית גבה פחות מ־7 ש"ח, הרי שמדובר במחיר נמוך ממה שהוא רשאי לגבות".