תלמידים יקרים: אוניברסיטת תל אביב שוקלת לסגור את המכינה הקדם אקדמית

באוניברסיטת תל אביב מתכננים לסגור את המכינה האקדמית שלה, שמסייעת למועמדים משכבות חלשות להתקבל ללימודים גבוהים

הפגנה נגד סגירת המכינה האקדמית באוניברסיטת תל אביב
הפגנה נגד סגירת המכינה האקדמית באוניברסיטת תל אביב
25 בדצמבר 2014

אוניברסיטת תל אביב שוקלת לסגור את המכינה האקדמית שלה – כרטיס הכניסה לאקדמיה עבור מועמדים שאינם עומדים בדרישות הקבלה לפקולטות השונות, בעיקר עולים חדשים ותלמידים מאוכלוסיות מוחלשות. בשנה האחרונה התקבלו ללימודים גבוהים באוניברסיטת תל אביב ולמוסדות אחרים כ־150 בוגרי המכינה, ומחזור חדש של 310 תלמידים נרשם אליה. סגירת המכינה אף מאיימת על פרנסתם של כ־50 מרצים, רבים מהם ותיקים. בתגובה, התגייסו ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטה ואגודת הסטודנטים להיאבק בסגירה ולדרוש מאוניברסיטת תל אביב שקיפות במהלכיה מול העובדים והסטודנטים.

עומר אלוני, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל אביב, מספר כי לפני כשבועיים קיבלו חברי הארגון עדכונים ממספר גורמים על כוונותיה של הנהלת האוניברסיטה לסגור את המכינה, זאת ללא התייעצות עמם. עקב כך פנה הארגון לבית הדין האזורי בבקשה להוצאת צו מניעה נגד האוניברסיטה. ביום חמישי האחרון (18.12) התקיים דיון בבית המשפט, שבו הוחלט כי יתקיימו התייעצויות דחופות באוניברסיטה, בשיתוף עם ארגון הסגל האקדמי הזוטר, במטרה למנוע את סגירת המכינה. לדברי אלוני: "המכינה אמנם בגירעון, אך עם זאת אוניברסיטה ללא מכינה אינה ממלאת את תפקידה הציבורי והחברתי ואנו חוששים שהמהלך של אוניברסיטת תל אביב, אחת האוניברסיטאות המובילות בארץ, יפתח פתח לביטול מכינות באוניברסיטאות נוספות". מאבק הסגל האקדמי הזוטר זכה לתמיכה של חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, ביניהם ח"כ זהבה גלאון ממרצ וח"כ אברהם מיכאלי מש"ס, ולתמיכתם של ארגוני הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בן-גוריון.

ענבר הוכברג, יו"ר אגודת הסטודנטים מסרה בהודעה לעיתונות: "אנו רואים במכינות הקדם־אקדמיות שער כניסה לאקדמיה עבור צעירים שאין ביכולתם להתקבל ללימודים באוניברסיטה. אנו מאמינים כי יש למצוא פתרונות ראויים לסוגיית המכינה, תוך שמירה על נגישות ההשכלה הגבוהה לכל שכבות האוכלוסייה בחברה הישראלית ובלי לראות בסגירתה מוצא ראשון."

ביום א' 28.12 תיערך ישיבה של הוועד המנהל של אוניברסיטת תל אביב, במטרה לדון בסגירת המכינה. ארגון הסגל האקדמי הזוטר יזם פנייה ישירה של סטודנטים אל חברי הוועד המנהל שעליו נמנים ד"ר גיורא ירון, פרופ' יוסף קלפטר, עקיבא מוזס, סבר פלוצקר ועוד במטרה לשנות את רוע הגזרה ולהשאיר את המכינה פתוחה לטובת הסגל והתלמידים.

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "אוניברסיטת תל אביב עדיין לא קיבלה החלטה סופית ומחייבת על סגירת המכינה. האוניברסיטה מודעת לחשיבותו של שירות זה ובודקת חלופות להמשך הפעלתו".