הזמנה להקרנה: מה מציעות חברות הסלולר למי שמתקין אנטנה?

הראש שלנו תקוע באייפון, מה שמצריך עוד ועוד אנטנות. בעלי הבתים חוששים לבריאותם, והתוצאה: חברות הסלולר משלמות אלפי שקלים בחודש למי שמציב אנטנה על הגג. לשכנים אין מה לעשות בעניין, וכשמקרי הסרטן מצטברים, נשאר רק לדאוג

אנטנה סלולרית. (צילום: shutterstock)
אנטנה סלולרית. (צילום: shutterstock)
29 בינואר 2017

 

הן כבר חלק בלתי נפרד מחיינו בעיר, ודומה שהתרגלנו אליהן והבנו שהן צורך בסיסי עבור אורח החיים שלנו. ובכל זאת, אף אחד לא רוצה את האנטנות הסלולריות מעל לראש. אף שהרשויות והמומחים מרגיעים וטוענים שאין בהן כנראה סכנה בריאותית, האנטנות עדיין מעוררות חשש מהקרינה הנפלטת מהן. עם השנים, וככל שהתרבו, קבעה המדינה שכדי להציב אנטנה יש צורך בהיתר וביידוע הציבור, וחברות הסלולר נדרשו להתחכם ולהציע לבעלי הדירות משהו שיגרום להם לשתף פעולה ולהסכים להציב אותן על הגג. הגזר: הרבה מאוד כסף, קבוע ומדי חודש. המקל: "לטגן" את השכנים. באופן חוקי כמובן, ולא מסוכן כנראה. הנוסחה כנראה עובדת: 826 אנטונות סלולריות כאלה פרושות בתל אביב. אתם הייתם יכולים לסרב?

אורן (40), המחזיק בדירה בצפון העיר, מספר שלפני ארבע שנים קיבל מחברות הסלולר הצעה שלא יכול היה לסרב לה. "בתקופה שהוט מובייל וגולן טלקום קיבלו חצי שנה להרים מתקנים, הן נכנסו ללחץ והתחילו לירות. מישהו שאני מכיר הציע לי לעשות את זה תמורת תשלום. אצלי זה היה מכוסה בארובה, ולמעשה מתחת לרדאר כמעט ארבע שנים. התשלום היה מאוד מפנק. יש לך עוד משכורת, עשרת אלפים ש"ח בחודש". אחר כך נכנסה השקיפות לתמונה, ומכונת הכסף התחילה לחרוק. "מאז שהתחילו להציג מיפוי של האנטנות באינטרנט, השכנים, שאיתם הייתי ביחסים טובים, כעסו. לאו דווקא על הפן הבריאותי אלא בגלל ירידת ערך הנכס". בעוד שנה וחצי, מספר אורן, הפרה החולבת המטגנת תפסיק לעבוד.

האנטנות דווקא בריאות?
למה צריך בכלל כל כך הרבה אנטנות? הרציונל שמאחורי פיזורן הרחב בעיר היא הקביעה שלפיה יותר אנטנות שווה פחות קרינה שנפלטת מהמכשיר עצמו (כי הוא צריך "להתאמץ" פחות כדי לתקשר עם אנטנה סמוכה). לפי העיקרון הזה, ככל שיהיו יותר אנטנות, החשש הבריאותי דווקא ירד. כל זאת, כמובן, בהנחת העבודה הכללית שלפיה לא הוכח עדיין קשר ישיר בין סרטן לבין חשיפה לקרינה סלולרית. ובכל זאת, יש המבקשים זהירות. ארגון הבריאות העולמי קבע ב־2011 שהקרינה היא "מסרטן אפשרי". ד"ר אהוד נאמן, שעמד בעבר בראש אגף הקרינה במשרד להגנת הסביבה, משוכנע עם זאת שמדובר בתופעה לא מסוכנת. לדבריו הסיכון, אם קיים, הוא במכשירים עצמם. "לראש יש חשיפה מהמכשיר הסלולרי ובזה אין לזלזל. כשיש יותר אנטנות, הסלולר עושה את עבודתו ברמת קרינה נמוכה". עם זאת הוא מסייג: "אם האנטנות נמוכות, החשיפה לראש בהחלט יכולה להזיק, וגם שהייה בקרבת אנטנה היא לא טובה".

בניגוד לשימוש במכשיר עצמו, שבו כל אחד יכול לבחור לעצמו אם להשתמש (ואולי להסתכן) ולקבל קרינה – האנטנות מסכנות את כל מי שעובר במרחב הציבורי, בלי יוצא מן הכלל. האזרחים הנחרדים מהצבת אנטנה ליד ביתם לא יכולים לעשות שום דבר. רות ואמנון (46 ו־47), המתגוררים בשיכון ל', חיים בחשש לשלום ילדיהם מאז שהשכן הציב בדירה הסמוכה שלוש (!) אנטנות סלולריות בדירה. "השכן אמר שזה לטובתנו, שמפני שיש אנטנה קרובה אז הקרינה פחותה", אומר אמנון. לדבריו גם הם קיבלו פנייה להתקין אנטנה, אך הם סירבו. "אני לא רוצה חדר בבית עם ארונות חשמל ואנטנה למעלה".

"התשלום היה מאוד מפנק. יש לך עוד משכורת, עשרת אלפים ש"ח בחודש". (צילום: shutterstock)
"התשלום היה מאוד מפנק. יש לך עוד משכורת, עשרת אלפים ש"ח בחודש". (צילום: shutterstock)

שישה חולים בסרטן בבניין אחד
לדברי השניים, החשש התיאורטי מהקרינה הפך למוחשי הרבה יותר בתקופה האחרונה. "שלושה אנשים נפטרו כאן בבניין מסרטן מאז שהותקנו האנטנות, ויש עוד שלושה שחלו. בבניינים הסמוכים שני ילדים חלו בלוקמיה. למה לעשות משהו שעלול להיות בעיה?". אף שלא הוכח כמובן שיש קשר כלשהו בין הטרגדיות בבניין לבין האנטנות, רות ואמנון מנסים לפעול בעניין – עד כה ללא הצלחה. "אנחנו לא מצליחים לארגן את הוועד שילך איתנו. יש פה דייר שתקוע עם דירה שהוא לא מצליח למכור במחיר השוק אלא ב־2 מיליון ש"ח פחות". כשמדובר בחשש בריאותי, קשה לארגן את כולם ולהשיג תוצאות. כשמדובר בערך הנכס, אולי יותר.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "מדובר באנטנות שמותקנות על ידי חברות הסלולר לאחר קבלת אישור הקמה, הפעלה ומעקב של המשרד להגנת הסביבה".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "המשרד אינו מרכז נתונים בנוגע לסוגי המבנים עליהם מותקנים מוקדי שידור, מפני שההיתרים ניתנים משיקולי קרינה ולא לפי סוג האכלוס של המבנה. האחריות למתן ההיתרים נמצאת בידי הרשות המקומית". עוד נמסר כי המשרד אמון על בטיחות הקרינה ועל פי עיקרון הזהירות המונעת הקבוע בחוק הקרינה, בהיתרי ההקמה וההעפלה שמונפקים למוקדים על ידי המשרד נקבעים תנאים לפיהם מוקד השידור אינו יכול לגרום לחשיפה העולה על עשירית מסף החשיפה שנקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי כלא מסוכן לבריאות. במשרד אמרו גם שההיתר ניתן על בסיס הערכה מחמירה של רמות החשיפה, ולאחר מדידות שבוצעו בסביבת מוקד השידור, בהתאם לנהלי המשרד להגנת הסביבה ובספי חשיפה שנקבעו על דעת משרד הבריאות".

פנינו לפורום חברות הסלולר כדי לקבל את תגובתם, כזו לא התקבלה עד לפרסום הכתבה.