בעקבות האיומים: משרד התיירות השעה את תקציב הקמפיין לעידוד תיירות גאה

שבועיים אחרי שבקשת ארגוני הקהילה להגדלת תקציבים זכתה להתעלמות מוחלטת בכנסת ואל מול הטענות כי סכום העתק לא מושקע בקהילה, משרד התיירות החליט להשעות את תקציב הקמפיין שיועד לעידוד תיירות גאה

דגל הגאווה (צילום: Shutterstock)
דגל הגאווה (צילום: Shutterstock)
18 באפריל 2016

יום אחרי שארגוני הקהילה הגאה איימו כי ישקלו את החרמת מצעד הגאווה הקרוב בתל אביב בעקבות 11 מיליון שקלים שיועדו לקמפיין עולמי לעידוד תיירות גאה, הערב (שני) פורסם כי משרד התיירות החליט להשעות את התקציב המנופח. האם משרד התיירות מאמין שמדובר בעונש לקהילה בישראל?

"ההחלטה להעביר את התקציב לא נעשתה יחד עם הקהילה, והתקציב לא יועד עבור הקהילה אלא עבור קידום התיירים הגאים", מבהירים באגודה. "השעיית התקציב ממשיכה את הקו הזה, משל הייתה הקהילה כלי שרת במשחק של משרד התיירות. התקציב יועבר אם נרקוד לצלילי החליל, וכאשר אנו דורשות תשלום עבור ההשתתפות בריקוד – התקציב מבוטל. לא ראוי ששרים יאיימו על אזרחי המדינה, משלמי המיסים והמשרתים בצבא בהשעיית תקציבים אשר מקורם כספי ציבור. הקהילה ממשיכה בדרישותיה לשוויון זכויות והתיירים ימשיכו לבקר בעיר תל אביב, בדיוק כפי שהגיעו בשנים האחרונות, ללא מטוסים צבועים וללא תקציבי קמפיין מנופחים. כעת כשהתפנו 11 מיליון שקלים יש להעבירם לטובת הקהילה הגאה ולא לצביעת מטוסים".

הקצאת סכום העתק לקמפיין, שנתפסה כצעד פופוליסטי ומנותק ממצבה של הקהילה בארץ, עוררה כעס רב שהתגבר ביומיים האחרונים. אך בעוד הקריאות לחרם על המצעד בתל אביב עוד מהדהדות ברשתות החברתיות, בפועל לא קיימת הסכמה על פתרון כזה ואפילו על הסיכוי שלו להתקיים.

שלושה שבועות עברו מאז נשלח מכתב ארגוני הקהילה לראש הממשלה ולשר האוצר בדרישה להגדיל את תקציבי הקהילה, ונכון לזמן כתיבת שורות אלה הוא לא זכה להתייחסות. כדאי להזכיר: כל זה קורה לאחר שבפברואר האחרון, יממה אחרי שהוקדש בכנסת יום לקידום זכויות להט"ב, הפילה הכנסת בזה אחר זה חוקים שנועדו לשפר את מצבה של הקהילה בישראל. עכשיו יוצאים ארגוני הקהילה וחלק מהליינים הגאים במסר אחיד ומעט מעורפל: עד כאן.

היום הציגו ארגוני הקהילה מסמך דרישות הנוגעות בין היתר לחקיקה, מענה לקהילה הטרנסג'נדרית והכרה במשפחות גאות. "במידה והדרישות לא ייענו נשקול את צעדינו. זו הזמנות לעשות ריקליימינג למטרה המקורית של מצעדי מחאה בעולם – ולהשתמש בו לצורך דרישה להכרה", אומרת חן אריאלי, יו"ר משותפת באגודה.

בעוד שנדמה כי ההתלבטות היא בין החרמת המצעד לבין הפגנה במהלכו, נשמעים קולות נוספים המאירים צדדים נוספים בדיון החשוב: למה לא לעלות לצעוד בירושלים? מה עם אנשי הקהילה שמתפרנסים מהמצעד? ולמה זה קורה דווקא בשנה שבה הנושא הוא נשים בקהילה? "יש בעיה עם זה שמקבלי ההחלטות הם הומואים שיושבים בתל אביב. למצעד יש כח וההשתתפות בו היא מעין טקס חניכה שכל הומו צריך לעבור", אומר יותם פפו, ממקימי האריסה. "המצעד הוא פוליטי וכל דבר שהאריסה עושה הוא יותר פוליטי ממה שעושים אחרים, כי אנחנו באים עם האג'נדה המזרחית שלנו. אצלנו תמיד יש קול מובנה נגד אפליה ובעד אהבה ושיוויון. עוד לא שמעתי על מצב שבו כדי למחות על משהו לא נפגין נגדו".

בינתיים מאבקה של הקהילה בישראל אמנם לא הצליח לפרוץ את דלתות הכנסת – אלא אם מחשיבים ביטול תקציב שמעולם לא נועד לה – אך הגיע מעבר לים. "האירועים האחרונים קיבלו פרסום רב ברשתות החברתיות וחלק גדול בקהילה בארה"ב מודע למה שקורה", אומר ארתור סלפיאן, יו"ר ארגון A Wider Bridge אשר פועל לקידום קשרים בין קהילות הלהט"ב בצפון אמריקה וישראל. "אנחנו תומכים במאבקה של קהילת הלהט"ב בישראל לשיוויון מלא ולקבלת המשאבים הנחוצים לה".

ממשרד התיירות נמסר: "משרד התיירות אכן השעה את התקציב שיועד לקמפיין העולמי לעידוד תיירות גאה. אם לא יהיה אירוע מה נשווק? ברגע שלא קיים פוטנציאל תיירותי, אלא מדובר באירוע שהופך להפגנת מחאה, אין ערך לקמפיין – לא מבחינה ערכית, אלא מבחינת שיקול שיווקי ומטרת הפרסום".