כלב, נקניק: האם אוכל טבעוני לחיות מחמד הוא בריא יותר?

המושג כלב טוב מקבל משמעות חדשה עם צמיחתו של טרנד המזון הטבעוני לחיות מחמד, שמאפשר לכם לפתח מצפון גם ביצור פרוותי ומזיל ריר. האם זה בריא לחבר הכי טוב שלכם? ניגשנו לעצם העניין

איזה מן כלב אתם? (צילום: shutterstock)
איזה מן כלב אתם? (צילום: shutterstock)
31 בדצמבר 2015

כבר שנה שהמיטה שלי, הספות בסלון והבגדים מעוטרים בשערות בגוון לבנבן. נכון, תכף אהיה בן 30, אבל במקרה הזה הכל בגלל ג'ימי, הכלב שלי שסובל מנשירה בלתי פוסקת. כמו כל תל אביבי עצלן, גם אני רוכש בעבורו את המזון הגנרי לכלבים, זה שאפשר למצוא בכל סופרמרקט. עסקה משתלמת לכל הדעות – ג'ימי קטנטן, ושק של 4 ק"ג במחיר 50 ש"ח מספיק לכמה חודשים טובים.

אחרי עוד לילה של התכסות תחת פרווה לבנה אמרתי די. הגיע זמנו של ג'ימי להצטרף לצבא התזונה של בעליו שיכלול מעכשיו שני חיילים. צ'יק צ'ק ג'ימי יהפוך לכלב בריא ומבריק, כזה שלא מוצא את עצמו מקיא בשירותים לפנות בוקר ומקלל במיטה את הרגע הזה שהוא דחף את הפיצה ההיא. התחלתי מלבדוק ממה הוא כל כך שמח בכל פעם שהוא שומע את רעש הגרגירים היבשים כשהם נשפכים לצלחת מתכת. המרכיב העיקרי במזון שלו היה קמח תירס. אולי באמת הגיע הזמן שהכלב יכניס משהו אחר לבטנו הקטנטנה?

"כשאתה לוקח את הילדים שלך למקדונלד'ס הם אוכלים ומבסוטים אבל אתה יודע שטוב זה לא", מסביר עופר שי, היבואן של Canidae, מותג מזון אמריקאי ותיק. “בתזונה הסיפור הוא די פשוט: יודעים מה בריא ומה לא בריא. חברות העוסקות בייצור מזון פשוט רוצות למלא את השק במינימום עלות, וזה אומר שימוש במרכיבים זולים".

אפשר חסה במקום? (צילום: shutterstock)
אפשר חסה במקום? (צילום: shutterstock)

האמת היא שחוץ מהאוכל שלו הוא אוכל גם פירות, ירקות, שווארמה, פלאפל, סושי. מה רע?

“זה לא רע לפנק אותו מדי פעם, אבל חשוב להקפיד על מזון שמורכב מחומרים איכותיים. מזון בריא מביא זִקנה בריאה. ממש כמו בני האדם, גם חיות המחמד ישלמו בעתיד על החוסרים הללו בבעיות פרקים, סרטן וסוכרת".

בעל חיים מוסרי כלב בריא זה נפלא, אבל אם כבר בריא, אולי זו הזדמנות להפוך אותו גם לבעל חיים מוסרי? ומה יותר מוסרי מבעל חיים שלא אוכל בעל חיים אחר? "באמת יש אוכל צמחוני וטבעוני לכלבים, אנחנו מוכרים ארבעה שקים ב־300", אמר המוכר שהבין שאני מופתע מהתגלית המרעישה והלא כל כך זולה. זה לא מזיק להם האוכל הזה? “בטוח שבסוף כל השטויות האלה מזיקות להם איכשהו", ענה המוכר למוד הטרנדים בתסכול. “כלב צריך לאכול בשר, ברגע שאתה מביא לו מזון שמבוסס על בשר, מצב הרוח שלו ישתפר, הפרווה תיראה טוב יותר והוא יהיה יותר אנרגטי".

במרכז הטבעוני לחיות מחמד (כן, יש דבר כזה) חושבים דווקא אחרת. “אנשים שהם טבעונים ממניעים אידאולוגיים לא חושבים שצריך להרוג בעל חיים אחד בשביל להאכיל אחר", הסבירו שם את העמדה המפתיעה לסיבה שבגינה טבעונים בוחרים להעביר את הכלבים שלהם את אותה חוויה משונה (מינוס ההערות המציקות בארוחת הערב המשפחתית).

"סיבה שנייה היא שמזון טבעוני עושה טוב לכלבים. זה בא לידי ביטוי בעיקר בהפסקה של גירודים, פרווה שנראית טוב, יציאות שנראות טוב. יש לקוחות שגם מקשרים בין טפילים לתזונה הטבעונית. במזון לכלבים שנמצא בשוק אין באמת בשר, יש שאריות של בתי מטבחיים כמו עופות שנפסלו לשיווק עקב עודף אנטיביוטיקה".

לא סתם יש הוט דוג (צילום: shutterstock)
לא סתם יש הוט דוג (צילום: shutterstock)

מה היתרונות של מזון טבעוני?

“קח שקית מזון כמו שאתה קונה, קח שקית של מזון טבעוני וקח שקית של המזון הכי יקר שיש בחנות חיות ותשווה את הטבלה התזונתית. וטרינרים יספרו לך שהכלב שלך יסבול מבעיות בהמשך אם התזונה שלו לא עשירה. המזון שבעל החיים אוכל צריך להיות מאוזן".

אין חתולים טבעונים

אז עשיתי את זה, וג'ימי נבח את דברו: האוכל הבשרי זכה בגדול בתחרות חביב הזנב. ניסיתי לשכנע אותו אחרת. הראיתי לו תמונות של אנונימוס בליווי זעקה “בשר זה רצח". דחפתי לו שוב את הצלחת עם האוכל הטבעוני. האם אני גורם לו בעיה בריאותית בשם מצפון נקי? ואיך בכלל נראה גן העדן שאליו מגיע מי שהיה כלב טוב? לווטרינר ד"ר ניר גבע לא הייתה תשובה חד משמעית לגבי היתרונות הבריאותיים של מזון מן הצומח לבעל החיים שלך, אבל הוא הסביר שלטבעונים כנראה עדיף לא לאמץ חתול.

“חתולים הם קרניבורים אובליגטוריים. הם נועדו לצרוך רק חלבון מן החי, בניגוד לכלבים שהם, בדומה לנו, אומניבורים, אוכלי כל", הוא אומר. “כלבים יכולים לקבל את החלבון שלהם גם מן הצומח. חתול שלא צורך חלבון מן החי עשוי להתמודד עם בעיות לב, שלד, בעיות התפתחות ובמקרים קיצוניים אפילו מוות. לחתולים למשל אני לא אמליץ לעולם לתת מזון טבעוני".

מצד אחד עושה רושם שאין בעיה בריאותית עם המזון הטבעוני, אך גם לא יתרון בריאותי על פני המתחרה הבשרי האיכותי. מצד שני, כשנתתי לג'ימי את הצלחת הטבעונית הוא הביט בי בעיני העגל החמוד מתנועת 269, כמו דורש לאכול משהו מת. החלטתי שכל עוד אני ממשיך לצרוך בשר, אין סיבה שאכפה על ג'ימי לתפקד ככף המאזניים המוסרית בקשר שלנו, אבל הבטחתי לו שבשבוע הבא נלך לעזור לשכנות לחצות את הכביש.