"כל עוד קיימת התפישה שמין הוא מוצר, נשים ימצאו את עצמן בזנות"

מטה המאבק בסחר בנשים וזנות יקיים עצרת לציון שנה להתאבדותה של ג'סיקה, עובדת בבית הבושת הירקון 98, ולקידום החוק להפללת לקוחות זנות

הירקון 98 (צילום: בן קלמר)
הירקון 98 (צילום: בן קלמר)
17 באוגוסט 2016

התאבדותה של ג'סיקה לפני כשנה פתחה את השיח הציבורי לנושא שעד אז העדיפו לטאטא מתחת לשטיח – מצבן העגום של העוסקות בזנות בישראל. ההתאבדות שאירעה בבית הבושת הירקון 98 שבו עבדה וגרה ג'סיקה במשך 15 שנה, הוציאה מאות אנשים להפגין, וחודשיים לאחר מכן הורה בית המשפט על סגירת המקום. ביום חמישי תיערך עצרת לציון שנה למותה, והנשים במטה המאבק לסחר בנשים וזנות מקוות לשמר את המומנטום ולשחזר את התהודה הרבה שהייתה להפגנה בשנה שעברה.

"בשנה האחרונה נשברה השתיקה סביב נושא הזנות והשלכותיה", אומרת ראומה שלזינגר, מנהלת מטה המאבק. "הנושא החזק ביותר שאנחנו דוחפות הוא החוק להפללת לקוחות הזנות, במודל הדומה למודל השבדי. בשנה האחרונה גם שמות שלא מזוהים עם המאבק הביעו תמיכה בחוק, כגון השר לביטחון פנים גלעד ארדן שהודיע שישקול לתמוך בחוק, ושרת המשפטים איילת שקד שהקימה ועדה שתבדוק את ההיתכנות של החוק. גם חברות כנסת מרחבי הקשת הפוליטית נכחו בהפגנה, בהן עליזה לביא, עאידה תומא סלימאן ושולי מועלם".

פוסטר לזכרה של ג'סיקה שעיצבו סשה קורבטוב ווננה בוריאן
פוסטר לזכרה של ג'סיקה שעיצבו סשה קורבטוב ווננה בוריאן

תקדים נוסף שהתרחש השנה הוא סקר נרחב שיזם משרד הרווחה שבחן את המאפיינים הדמוגרפיים של נשים, גברים וקטינים בעולם הזנות. אחד הנתונים החשובים שעולים מהסקר הוא שיותר מ־95 אחוז מהנשים והגברים בזנות הם אזרחים ישראלים.

"המשמעות לכך היא שמדינת ישראל הצליחה למגר כמעט לחלוטין את הסחר בנשים ממדינות זרות", מסבירה שלזינגר, "אך כשלה בטיפול בשורש הבעיה. כשהופסק הסחר בנשים מחו"ל לא נוצר ריק בתחום, ואת המקום הזה ממלאות היום נשים מהאוכלוסיות המוחלשות בישראל. כל עוד לא נמגר את התפיסה שמין הוא מוצר שאפשר לסחור בו, יהיו אנשים שימצאו את עצמם בלית ברירה בזנות".

ההפגנה תצא מהמקום שבו שכן בית הבושת ברחוב הירקון 98, וממנו יצעדו המפגינות לכיוון כיכר אתרים, שם תתקיים עצרת לזכרה של ג'סיקה וקורבנות נוספים של מעגל הזנות.

"הזנות הורגת", הירקון 98 תל אביב, חמישי (18.8) 19:00