לילה טוב לכולם: יותר מ-90 אלף שקלים נתרמו למיזם הלילה

המיזם שנלחם בהטרדות המיניות בברים ובמועדונים, פתח לפני כשבוע בקמפיין מימון המונים באתר הדסטארט, וכבר הגיע ליעד. כעת העומדות מאחוריו מציבות את היעד הבא. בכל זאת, הלילה עוד ארוך

יוזמת לילה טוב
יוזמת לילה טוב
6 במרץ 2017

 

לילה בלי הטרדות: פרויקט "לילה טוב", הנלחם בתופעת ההטרדות המיניות בסצינת חיי הלילה, הצליח תוך פחות משבוע להגיע ליעד שהציב לעצמו ביוזמת גיוס ההמונים שלו באתר "הדסטארט", כשחצה את רף 90 אלף השקלים (נכון למועד כתיבת שורות אלה נתרמו 98,120 שקלים בדיוק). אחרי ההצלחה הראשונית, הציבו העומדות מאחורי הפרויקט רף חדש – 200 אלף שקלים. הכסף שגויס יוקדש לגיוס מקומות בילוי נוספים ליוזמה – העברת הדרכות לצוות המקום, הפקת שלטים עבורם, וכן לפיתוח מערך הדרכות, לקידום חקיקה ואכיפה בנושא סמי האונס, ולהעלאת המודעות לנושא עבירות המין בחיי הלילה.

"הופתענו מאוד מההיענות הרחבה והמהירה", מספרת יסמין וקס, מיוזמות "לילה טוב". "הייתה לנו אופטימיות זהירה, אבל מלכתחילה הצבנו יעדים שהתקווה הייתה לעמוד בהם". על פי היוזמות, הכסף יאפשר להן להרחיב את הפעילות לכל הארץ ולהגיע גם לבנות ולבני הנוער. "הרבה אנשים אומרים שהם לא מבינים לאן הכסף הולך. מדובר בהרבה מאוד עבודה שבשביל לעשות אותה כמו שצריך, כמו כל דבר – צריך כסף. עד עכשיו כולנו עבדנו בהתנדבות, המטרה שלנו כרגע היא להעסיק מישהי שתדאג לעבודה השוטפת בסכום מינימלי, ולהרחיב את מערך ההסברה". התומכים כספית בקמפיין אגב, זוכים לתשורות, ותשורות חדשות גם התווספו לקראת השלב הבא בפרויקט הגיוס. "יש גם תמורה לתורמים, כמו כרטיסים להופעה של קותימן, שוברים לארוחות ב"האנוי" וגם המארזים השווים של Time Out".

"מדובר בהרבה מאוד עבודה שבשביל לעשות אותה צריך כסף". יוזמות "לילה טוב" (צילום: נמרוד סונדרס)
"מדובר בהרבה מאוד עבודה שבשביל לעשות אותה צריך כסף". יוזמות "לילה טוב" (צילום: נמרוד סונדרס)

יוזמות הפרוייקט רתמו לעבודה החשובה 40 בעלי מקומות בילוי מוכרים בתל אביב. יחד איתם, נוצרה האמנה להתנהלות הולמת בכל הנוגע להטרדות מיניות בתוך המועדונים והברים. החתומים על האמנה מתחייבים לתלות שילוט ברחבי המקום, לערוך אחת לשנה הדרכה לכלל העובדים ולמנות אחראי במקום שירכז את התלונות והפעילות. בין היתר נכתב בה: "אנו, בעלי/ות המועדונים והברים החתומים/ות על אמנה זו, שואפים למגר את התופעה, אשר פוגעת במבלות ובמבלים בתוך ומחוץ למקומות הבילוי. אנו  מעוניינים/ות לשמור על ביטחונם האישי של כל הבאים/ות אל מקומות הבילוי, לאפשר להם להיעזר בנו במקרה של מצוקה – ובכך לאפשר לכל אחת ואחד ליהנות ולבלות ללא חשש".

"קיבלנו גם תגובות שהעלו את הטענות הרגילות על כך שאנחנו עלולות לסרס את הווייב של הלילה, שחלק ממנו היא אוירה מינית", אומרת וקס, אבל מדגישה את הברור מאליו לאלו שמטילים ספק: "אנחנו בעד האוירה המינית. אוירה חופשית מהסוג הזה יכולה להתקיים רק במצב שכולם מרגישים בטחון. הטרדות מיניות הן לא אוירה מינית – זאת פגיעה. זה השיח שאנחנו מעוניינות לייצר".

לתרומה למיזם "לילה טוב"