בעקבות חוק המואזין: תחרות חדשה תבחר את כוכב המסגדים הבא

השבוע אישרה הממשלה את "חוק המואזין", שיאסור על כריזה מבתי תפילה בשעות הלילה. בתגובה החליטה המועצה האסלאמית הנבחרת ביפו לערוך תחרות שתבחר את קול המואזין הכי יפה. יקבלו וי כחול מאמדורסקי?

שיח' ריאד מחאמיד, המואזין הראשי של יפו. צילום: נמרוד סונדרס
שיח' ריאד מחאמיד, המואזין הראשי של יפו. צילום: נמרוד סונדרס
15 בפברואר 2017

 

 

מואזין נולד: השבוע אישרה הממשלה גרסה נוספת ל"חוק המואזין", שיאסור על כריזה מבתי תפילה הממוקמים באזורי מגורים משעה 23:00 ועד 7:00 למחרת. בהצעת החוק, שתגיע בקרוב להצבעה בכנסת, נקבע כי מי שיעבור על החוק ישלם קנס בגובה 10,000 ש"ח. אין זו הפעם הראשונה שהצעת החוק עולה לדיון, וגם לא הפעם הראשונה שהיא זוכה למחאה מצד אזרחים מוסלמים. הפעם הם בחרו בדרך מקורית ויצירתית למחאה: ברחבי יפו נתלו בשבועות האחרונים שלטים הקוראים להגיע להשתתף בתחרות שתבחר את המואזין הבא, ממש כמו "הכוכב הבא".

מאחורי התחרות עומדת המועצה האסלאמית הנבחרת ביפו. בעוד כשבוע תסתיים ההרשמה לתחרות ויחל שלב האודישנים בפני חבר השופטים, שמורכב ממואזינים לשעבר. "אנחנו קוראים לבני 12 עד 20 להגיע לאודישנים", מספר בין כריזה לכריזה המואזין הראשי של יפו, שייח' ריאד מחאמיד. "חילקנו פלאיירים ותלינו פוסטרים במסגדים ובבתי ספר. מי שיזכה במקום הראשון יקבל את התמיכה המלאה שלנו ויעבור הכשרה כוללת, שבין השאר תכלול פיתוח קול, ובסופה יהפוך למואזין". במקום מלגת לימודים ברימון, כמקובל במהדורה הטלוויזיונית של קשת, יקבל הזוכה חופשה בסעודיה, שבמסגרתה יבקר במכה ויקיים את מצוות העלייה לרגל לכעבה.

המודעה שפורסמה ברחבי יפו. "תחרות קול המואזין הכי יפה"
המודעה שפורסמה ברחבי יפו. "תחרות קול המואזין הכי יפה"

"היוזמה לתחרות הגיעה בעקבות החוק האומלל שרוצה להשתיק אותנו", אומר שייח' מחאמיד, "אסור לאף גורם להתערב בדת ובטקסים שלה". בישראל זו אמנם הפעם הראשונה שמתקיימת תחרות מסוג זה, אבל במדינות אחרות, בטורקיה למשל, תחרויות אלה מוכרות ומקובלות, וגם משודרות בטלוויזיה. "חמש פעמים לאורך היום המואזין מגיע למסגד וקורא למתפללים באמצעות הכריזה, זה לא מוקלט כמו שהרבה אנשים חושבים. למואזין צריך להיות קול יפה ומזמין, הוא סמל בעל ערך חשוב. אנחנו מקווים שהתחרות תצליח ושלא רק המוסלמים יבינו כמה המואזין חשוב". אנחנו כבר סובבנו את הכיסא.