המיסוי על האלכוהול: האם המחירים באמת ירדו?

בספטמבר האחרון, הוכרזה הפחתה של עשרות אחוזים במס על האלכוהול. מה קרה מאז, והאם ההוזלה במחירים באמת ניכרת בשטח?

בירה. צילום: Shutterstock
בירה. צילום: Shutterstock
30 בדצמבר 2015

את השנה היהודית פתחו בלייני ישראל בחגיגות: משרד האוצר הודיע שהמסים הגבוהים שהוטלו על האלכוהול הובילו, בניגוד לציפייה, לשלל תופעות שליליות, שעיקרן פריחה של שוק שחור ושל יצרנים פיראטיים ובפגיעה בצרכן, ולכן המסים יופחתו בעשרות אחוזים. דברים רבים קרו ליוזמות של השר כחלון בשנה הזו: האיש שנשא את הבשורה הצרכנית וכת מאמיניו חזו בגולן טלקום מתרסקת אל עפר, וזכו לרוממות נפש כאשר נחתם הסכם היסטורי עם יו"ר ההסתדרות. אבל מה קרה ליוזמת האלכוהול שבה התגאו במשרד האוצר וברשות המסים? כתמיד, נראה שהצרכן הקטן נופל על האותיות הקטנות.

מי נהנה מהוזלת המחירים?

"מחירי האלכוהול ירדו. הבעיה היא שבתחום הלילה זה לא עשה כלום", מאשר עמרי רגב, מנכ"ל יבואנית האלכוהול ארודן. "הרפורמה הורידה ב־21 אחוז את רכיב המס של הבקבוק. בוודקה ואן גוך, למשל, זה יצר הורדה של בערך 10 שקלים לבקבוק. אם מתרגמים את זה למנה, ההבדל מינורי. לכן בעלי הברים אמרו שהם לא מורידים מחירים, ובפועל – במסעדות, בברים ובמועדונים לא היה שום שינוי". אז איפה כן מתגלה השינוי במחיר? התשובה טמונה בין השטרות הגדולים. מותגי האלכוהול היקרים הם אלו שהלכה למעשה הוזלו בצורה ניכרת, "אבל הם לא ממש נצרכים בחיי הלילה", מוסיף רגב. "קשה לבדוק אותם, אבל להערכתי 99 אחוז מהברים והמסעדות לא הזיזו ולו אגורה".

אז אם המסים ירדו, ובעלי העסקים לכאורה משלמים פחות על אותה סחורה, למה אנחנו עדיין שורפים חצי משכורת על חצי גולדסטאר? "השינוי עבורנו היה מינורי אם בכלל, ולא הורגש במה שאנחנו משלמים לספקים", מספר אריאל לייזגולד, מיקסולוג ומבעלי הברים בל בוי ו־223. "יכול להיות שהשינויים לא הגיעו לספקים, או שהורידו במיסוי אבל העלו מחירים. אני לא יודע איפה זה נתקע, אבל בשורה התחתונה – אנחנו לא ראינו שינוי דרמטי".

המיקסולוג אריאל לייזגולד בבל בוי. לא הורגשו ירידות. צילום: אנטולי מיכאלו
המיקסולוג אריאל לייזגולד בבל בוי. לא הורגשו ירידות. צילום: אנטולי מיכאלו

מה החדשות הטובות?

ובכל זאת, יש גם חדשות טובות: את הירידות במחירי האלכוהול תוכלו לראות בחנויות הקמעונאיות. אם תוותרו על ישיבה בבר לטובת ישיבה על הספה, תוכלו לחסוך עשרות שקלים לערב. ועדיין, נראה שהדרך עוד ארוכה. "התחושה הכללית היא שכן קצת זול יותר, אבל חזרתי עכשיו מחודש באירופה, ואחרי זה קשה לחבר את המילים 'זול' ו'בארץ' ביחד", מספר הצלם גיא פירסט. "באירופה אפשר למצוא שתייה בברים במחיר שמוצאים בסופרים בארץ, בצ'כיה רוב הבירות בסופר עולות פחות משקל. בסופר בגרמניה בירות עולות סביב יורו וחצי. יש שם תחרות, ומי שמוכר בירה מעל המחיר הזה לא ימכור בכלל".