האגודה שמפעילה אוטובוסים בשבת בוחרת את מסלול הקו הבא, בעזרתכם

אוטובוסים בשבת הם אחד החלומות הרטובים של תושבי תל אביב מאז ומעולם. לאגודת נוע תנוע נמאס לחכות וכבר שנתיים שהם מפעילים קו פרטי במסלול של קו 63. כעת הם עורכים סקר כדי לבחור קו נוסף להפעלה. תפסנו טרמפ

מיזם "נוע תנוע" (צילום: אביחי לוי)
מיזם "נוע תנוע" (צילום: אביחי לוי)
22 בפברואר 2017

 

בקו עלייה: לפני שנתיים החליטו כמה אזרחים טובים שהם לא מחכים יותר לרשויות, והתחילו להפעיל בעצמם אוטובוסים בשבת. הם הקימו את נוע תנוע, אגודה ללא מטרות רווח, שמאפשרת למי שנרשם כחבר בה ומשלם על כך ליהנות מנסיעה באוטובוס פרטי שנוסע במסלולו של קו 63 בשעות קבועות, ומאפשר לתושבי גבעתיים ורמת גן להגיע לעיר הגדולה ולחוף הים שלה גם בשבת. כעת מתכוונת האגודה להרחיב את פעילותה ולהפעיל קו נוסף. מהפכה על גלגלים.

ומה יהיה מסלולו של הקו החדש? החברים באגודה יקבעו, בסקר שנערך בימים אלה. זה יכול להיות קו 18, שיוצא מבת ים, עובר בדרום תל אביב ובמרכזה ועוצר ברכבת מרכז, וזה יכול להיות קו 61, שיוצא ממרכז רמת גן, מגיע ללב תל אביב וזורק עוגן בכרמלית. לאחר שייבחר הקו, הוא יתחיל לפעול כבר בחודשים מאי־יוני.

התמלאנו סקרנות ויצאנו לבדוק מה ההרגשה לנסוע באוטובוס בתל אביב בשבת כאילו היינו עוד עיר נורמלית בעולם. בקיץ הקווים כנראה מלאים, אולם בשבת האחרונה הוא לא היה עמוס לעייפה ונדמה קצת כמו הסעה לריזורט ביוון. על הקו המתינו לנו בסאם, הנהג הכמעט קבוע של הקו, ורועי שוורץ־תיכון, היזם שמאחורי הפרויקט, רק בן 24 – גיל די צעיר לכונן בו מהפכות של ממש בחיים של כולנו. "אני חיפאי במקור", מספר רועי, "וכאן יש תחבורה ציבורית הרבה יותר טובה מחיפה. ובכל זאת, כשאתה מגיע לשבת, בחיפה יש אוטובוסים ובתל אביב אין כלום. הבנתי שצריך לעשות משהו, בדקתי מודל משפטי, קיבלתי אור ירוק מעורכי דין והלכתי עליו. בנינו תוכנית עסקית, וכשהרגשנו איתה בנוח יצאנו לדרך".

רק אל תפתחו קלמנטינות. מיזם "נוע תנוע" (צילום: אביחי לוי)
רק אל תפתחו קלמנטינות. מיזם "נוע תנוע" (צילום: אביחי לוי)

מאז ההשקה, נוע תנוע כבר רשמה 1,470 משתמשים בשירות (אלה משלמים 20 ש"ח על הרשמה ראשונית, מקבלים חינם שתי נסיעות ראשונות, ובהמשך משלמים 9 ש"ח על כל נסיעה נוספת דרך אפליקציית HopOn) וצוות של 20 מתנדבים. וגם מי שנרשם לשירות עדיין לא מצליח להאמין שהדבר הזה באמת קורה. "ביום הראשון עצרנו בתחנה וראינו בן אדם שמחכה שם. שאלנו אותו למה הוא לא עולה, והוא אמר שהוא בא רק בשביל לראות שאנחנו קיימים", מספר שוורץ־תיכון. "זה לא קל, אבל עם הזמן זה מצליח, ואתה רואה עליה בכמות הנוסעים. אנחנו גם עוד לא רווחיים, אבל אנחנו מתקרבים לזה, ובגלל זה פתחנו קו נוסף".

בדרכנו רמת גנה גם נוסעי הקו הסכימו להיפתח ולשתף. "אימא שלי, שהיא בת 75, נסעה איתנו והיא אמרה לי שזה ממש טיול של אוטובוס תיירים לחוף הים", מספרת יעל (42) מרמת גן, שיחד עם בתה בת ה־4 מקפידה לנסוע מדי שבת לטיול בחוף הים התל אביבי. "זה פתרון מושלם, הרי מונית עולה הון תועפות", היא מוסיפה. כשעה אחרי עלייתנו על הקו בתל אביב, אנחנו כבר בדרכנו חזרה מרמת גן – לאחר עצירה של הקו בתחנת אלוף שדה להתרעננות קלה ויציאה לעבר תל אביב, שם התחנה האחרונה תהיה הכרמלית. רגע לפני התחנה האחרונה שוורץ־תיכון משתף אותנו בסקופ: "כרגע קו 18 מוביל, בהפרש קטן". חושבים אחרת? הירשמו והצביעו כאן.