סיפור לא פשוט: חוק הספרים שוב רומס את החנויות הקטנות

לכבוד שבוע הספר קיבלו חנויות הספרים העצמאיות את המתנה הכי גרועה שיש: השינוי בחוק הספרים. "עד שהחנויות הקטנות הצליחו להרוויח והתחיל משהו פורה, זה נמחק במחי יד", הם אומרים, ומזהירים שהפסד הוא גם שלנו הצרכנים

המגדלור. צילום: רונה יצחקי
המגדלור. צילום: רונה יצחקי

רק בהוליווד מחיצה של חנות ספרים קטנה על ידי רשת ענק יכולה להפוך לקומדיה רומנטית שמאלצית עם האפי אנד. אבל החיים הם לא "יש לך הודעה", ג. יפית (בעלת השליטה בסטימצקי) היא לא טום הנקס, ובשביל החנויות העצמאיות של תל אביב, בניגוד למג ראיין, סגירה של העסק לא נחשבת סוף טוב. לצערן של אותן חנויות, האיום הזה חוזר כעת לרחף מעליהן, עם ההודעה של שרת התרבות מירי רגב על השינוי בחוק הספרים.

למי שלא בקיא בפרטים, חוק הספרים קבע כי המחיר לספר שנקבע על ידי ההוצאה יישמר במשך שנה וחצי מיום הוצאתו, ובכך העלים את כל מבצעי ה־4 ב־100 למיניהם שפומפמו במשך שנים על ידי הדואופול ששולט בשוק הספרים – סטימצקי וצומת ספרים. מבצעים שמולם החנויות הקטנות, שלא מקבלות את אותן הנחות מההוצאות בהיעדר כוח קנייה מסיבי, לא מסוגלות להתחרות. בשבוע שעבר הכריזה רגב על ביטול אותו סעיף, ובכך אפשרה לשווק כל ספר בכל מחיר.

הוצאה אחת על המדף

"חוק הספרים אפשר לנו להגשים את הייעוד שלנו – איזון בין השיקולים הערכיים לשיקולים המסחריים", מספרת מירה רשתי, מנהלת החנות סיפור פשוט שבנווה צדק. "גם מבחינה כלכלית זה הורגש מאוד, כי השוק נתן סוג של תמיכה, אפשרות אמיתית של תחרות. אפילו רואים שהרשתות התרוקנו במידה מסוימת בשנתיים האחרונות והתחילו למכור משחקים ודברי נייר".

לפני החוק, היא מסבירה, הוצאות הספרים היו קובעות מחיר התחלתי גבוה מאוד, לעתים יותר מ־100 ש"ח לספר, כי הן ידעו שהרשתות יחתכו מיד את המחיר במבצעים. לכן נוצר מצב של ספרים שמוצעים למכירה או בערמות ברשתות או במחיר גבוה מדי בחנויות הפרטיות. "ברגע שמוכרים 4 ב־100 אנשים מבולבלים", אומרת רשתי. "הרגשנו שהחוק מאפשר קריאה מעמיקה ומושכלת יותר במחיר סביר לגמרי. לא סתם בתקופה הזאת צצו הוצאות ספרים עצמאיות, ספרות מעניינת, כתבי עת, אבל עכשיו הדבר הזה כנראה לא ישרוד".

גם רונה יצחקי מהמגדלור מעידה על עלייה משמעותית במכירות מאז שהחוק נכנס לתוקף וחוששת מהמחר. "היחידות שנהנות מביטול חוק הספרים הן שתי הוצאות הספרים הענקיות שהן גם בעלות של שתי הרשתות הגדולות", היא מבהירה. "הרגשנו עכשיו במשך שנה וחצי שיש לנו יכולת להתחרות ושהקהל מתחיל לנוע לעברנו. אפילו המספרים שהראו בדיון בכנסת הראו שיש ירידה בנתח של הרשתות ושאנשים הולכים יותר לחנויות עצמאיות. אבל הלובי כנראה חזק מדי".

לצד הפיקוח על מחיר הספרים, חוק הספרים התמודד גם עם הבעיה של בעלות צולבת על רשתות הספרים (כנרת זמורה־ביתן ומודן הן שותפות בצומת ספרים, ידיעות ספרים שותפה בסטימצקי), על ידי הגבלת שטח התצוגה לספרים של בעלות השליטה וביטול שיטת הבונוסים שהייתה נהוגה ברשתות, שבמסגרתה עובד שמוכר ספר של אחת מההוצאות בעלות השליטה מצ'ופר כספית.

מי שמכיר מקרוב מאוד את השיטות האלה הוא צביקה מור, כיום מנהל תולעת ספרים בכיכר רבין ולפני כן מנהל חנויות בסטימצקי ובצומת ספרים במשך כ־20 שנה. "עזבתי את צומת ספרים לפני שנתיים כי פשוט התייסרתי מהלחץ לדחוף כל הזמן ללקוחות ספרים של מודן וכנרת זמורה־ביתן, גם אם זה לא מתאים להם. בשבוע הספר, למשל, אמרו לכל המנהלים לפנות את המדפים מהוצאות אחרות, ומי שימכור הכי הרבה מכנרת וממודן יזכה בחופשה בחו"ל, ככה זה עבד. חוק הספרים ריסן את זה. אם יכולתי לומר בשנתיים האחרונות ללקוח שהמחיר שאני מציע הוא כמו בסטימצקי, עכשיו לא יהיה מה לומר לו, אני לא ארמה אותו – שם יהיה זול יותר. אין לנו איך להתמודד עם זה. כל מה שאני אוכל להציע לו זה חוויה אחרת, מקצועית, אישית ונעימה יותר – שידע שההמלצה לא מבוססת על בונוס אלא על ניסיון אישי והיכרות".

סיפור פשוט. צילום: יח"צ
סיפור פשוט. צילום: יח"צ

כמות על פני איכות

החוויה האישית והמקצועית היא ללא ספק יתרון של החנויות הקטנות, אבל זה לא מספיק. לכן הן מנסות תמיד לייצר ערך מוסף תוכני ולגבש קהילה ספרותית סביבן. כך למשל, בסיפור פשוט מציעים סדנאות כתיבה שונות ומוציאים את כתב העת לספרות "גרנטה"; במגדלור עורכים סדנאות כתיבה ומוכרים כל מיני מוצרים נלווים עם הדפסים בניחוח ספרותי; ובשני הסניפים של תולעת ספרים פועלים גם בתי קפה. ערבי עיון, הקראות והשקות מתקיימים בכל החנויות האלה באופן שוטף.

אבל בהיעדר חוק שיגן עליהן, הדברים הללו עלולים שלא להספיק לטווח הארוך. "אני אומר לך בלב דואב מאוד שלראות את החוק הזה נעלם כל כך מהר זו הרגשה של פספוס", מסכם צביקה מור מתולעת ספרים. "עד שההוצאות והחנויות הקטנות הצליחו להרוויח ונהייתה פה התחלה של משהו טוב ופורה, זה נמחק במחי יד. זה מראה מה הכוח של הרשתות הגדולות".