הולכי הרגל יחכו: העירייה דחתה את האכיפה נגד אופניים חשמליים

פרסום ראשון: עיריית תל אביב טרם השלימה את התיאום עם המשטרה לתחילת האכיפה של הפקחים נגד הנסיעה של אופניים חשמליים על המדרכה, והאכיפה המיוחלת נדחתה לחודש ספטמבר

אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)
אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)
31 ביולי 2017

אחרי המתנה של שנים, השבוע הזה היה אמור להיות השבוע של הולכי הרגל: לפני כמה חודשים הודיעה העירייה כי ב-1 באוגוסט תחל לאכוף את איסור הנסיעה באופניים חשמליים ובאופנוע על המדרכה. תחילה היו אמורים הפקחים לחלק אזהרות לרוכבים הסוררים, וחודש אחר כך, ב־1.9, גם לחלק להם דוחות בגובה 250 ש"ח. למהלך קדמו אישורים של הממשלה והכנסת שאפשרו לעירייה לסייע להולכים, שמשוועים לקבל בחזרה את חלקת האלוהים הקטנטנה שלהם, והסברה נרחבת של העירייה. למרבה הצער, בשל הצורך בהיערכות נוספת נודע לנו שהמהלך נדחה בכמה שבועות.

כפי שפרסמנו כאן לפני כחודשיים, בעירייה החלו כבר בהכשרת 100 פקחים ייעודיים למשימה, שהיו אמורים להתמקד בצירים העיקריים בלב העיר – בן יהודה, דיזנגוף, אבן גבירול ואלנבי. לפי התוכנית גם איסור רכיבה על אופניים רגילים על המדרכה ייאסר, אם תתבצע בתוואי שבו קיים שביל אופניים. גם איסור השימוש בטלפון נייד בזמן הרכיבה ייאכף, וכך גם איסור הליכה בשבילי אופניים. מצוקת הולכי הרגל על המדרכה הפכה בשנים האחרונות לקשה במיוחד כשבכבישי העיר משתוללים רבבות זוגות אופניים חשמליים.

אף שמדובר בכלי תחבורה עם יתרונות ברורים – זול, טוב לסביבה, חוסך פקקים ומהיר – הנסיעה עליו בתוואי שמיועד לשימוש הולכי הרגל מסכנת אותם, ואף שהדבר מנוגד לחוק, רוכבים נוסעים שם בכל זאת. התוצאה: 653 בני אדם נפגעו בשנה שעברה בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, מספר שעולה באופן דרמטי משנה לשנה. תום (30), תושב מרכז העיר שמרבה ללכת ברגל, מתוסכל במיוחד מהדחייה הנוספת. "חשבנו שסוף סוף זה מאחורינו", הוא אומר. "אי אפשר ללכת על המדרכה. הרוכבים עושים שם מה שבא להם, ועוד מצפצפים לך שתזוז מהמדרכה שאמורה להיות שלנו. העירייה חושבת שאפשר לחכות עם זה? הלוואי שרון חולדאי ייקח יום חופש, ילך ויעמוד באמצע דיזנגוף־פרישמן יום שלם מבלי להידרס. אז נראה אותו אומר ש'צריך עוד זמן להיערך'".

אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)
אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)

חגית אוריין, שמובילה את המחאה הציבורית להחזרת המדרכה להולכי הרגל, מאוכזבת כמובן מהדחייה, שלהבנתה נובעת מהצורך לתאם ולהסדיר את האכיפה מול רשויות אחרות. נוסף לאכזבה מהדחייה היא חוששת שגם כשהאכיפה תצא לפועל, היא לא תספיק. "כמות הפקחים שתאכוף היא זעומה ורחוקה מלספק את הצרכים, שמחייבים לפחות 300 פקחים ייעודיים ברחבי העיר", היא אומרת. "לא רק במרכז העיר מסוכן – גם בדרום ובמזרח העיר, או בשכונות הצפוניות המלאות בבני נוער שרוכבים מתחת לגיל המותר". אוריין גם חוששת שמיקוד האכיפה באמצע השבוע בלבד יותיר את ההולכים חשופים לסכנה: "בסופי השבוע צועדים הרבה יותר הולכי רגל מאחר שאלו שעות הפנאי והסידורים, ובהם לא מתוכננת בכלל אכיפה", היא אומרת, ומודה: "הדרך להחזרת הבטיחות להולכי הרגל עוד ארוכה מאוד".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "אכיפת חוק האופניים באזהרות נדחית לחודש ספטמבר וזאת כדי להשלים את היערכות העירייה להתחלת האכיפה, כולל השתלמויות והסמכת הפקחים והמשך ההסברה לציבור".