גן פרוץ: העירייה ביטלה הצבת מאבטחים בעשרות גני ילדים

החל משנת הלימודים הקרובה יאבטחו את הגנים אופנוענים שיסיירו בעיר, במקום שומרים קבועים בכניסה למוסדות. הורים רבים זועמים על השינוי בטענה שמדובר בהפקרת ילדיהם. העירייה: "ההחלטה התקבלה בשל הפער בין מספר הגנים לתקנים של המשטרה"

"לזהות את סיר הלחץ לפני שהוא מתפוצץ" (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
"לזהות את סיר הלחץ לפני שהוא מתפוצץ" (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
26 ביולי 2017

המצב הביטחוני הרגיש לא מנע מעיריית תל אביב-יפו להודיע בשבוע שעבר על ביטול הצבת מאבטחים קבועים בכניסה לכ-50 גני ילדים בעיר. באיגרת שהופצה נכתב כי בשנת הלימודים הבאה ייעשו שינויים באבטחה, כאשר לא יהיו יותר מאבטחים בכניסה למוסדות, אלא רק כאלו המסיירים באופנועים בין הגנים. הורים רבים התרעמו על ההחלטה, שהתקבלה בכפוף להנחיות המשטרה, וטענו כי מדובר במחדל בטיחותי.

בתגובה להחלטה, שלח הבוקר (רביעי) יו"ר ועד הגנים טל צפירה מכתב למנהלת מחלקת גני הילדים בעירייה, אורית טופלברג. "הורי תל אביב קיבלו בתדהמה את הבשורה כי בתקופה של מתיחות ביטחונית החליטה העירייה בצעד חד צדדי ובלתי מוסבר להפקיר את הילדים אף יותר מהנעשה עד כה, ובמקום להוסיף אבטחה מתאימה עבור כל הגנים כפי שדרש הוועד בעבר – דווקא לבטל חלק ניכר מהמאבטחים הבודדים", כתב. צפירה הבהיר, בניגוד לטענות העירייה, כי ההחלטה לא התקבלה בהתייעצות עם ועדי ההורים ודרש לדחות את ההחלטה בנושא עד לקיום פגישה עם נציגי ההורים.

בגנים שעליהם יחולו ההנחיות החדשות רשומים כ-1,500 ילדים, המתחלקים בין חמישה אשכולות וחמישה מתחמים שכל אחד מהם כולל בין ארבעה לשישה גנים. "כשקיצצו את מעט המאבטחים שהיו קיימים לא קיצצו לכולם, ולא טרחו אפילו לעדכן אותנו מה השיקול שעומד מאחורי זה", הסבירה יו"ר שדולת ההורים בעיר, עו"ד גל גור. "מבחינת המצב הביטחוני אנחנו בתקופה הפוכה – צריך להגביר את האבטחה, זה נראה מופרך". על פי ההנחיות שלפיהן פועלת העירייה, במוסדות חינוך שבהם יש פחות מ-100 ילדים אין חובה להציב מאבטח קבוע. "ההחלטה לא יכולה להתקבל על פי ספירת ראשים. צריך להסתכל לפי גילם הצעיר של הילדים, שמצריך יותר השגחה, או גורמי סיכון סביבתיים באזורים של כבישים ואתרי בנייה", הסבירה גור. "חייבת להיות הסתכלות מעמיקה יותר , להחליט למי יהיה מאבטח ולמי לא לפי ספירת ראשים זו פשוט בדיחה רעה".

גן ילדים. (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
גן ילדים. (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מלבד הסוגיה הביטחונית, לדברי גור ישנם מקרים רבים של כניסת זרים לשטח הגן ויציאת הילדים ממנו, ללא כל פיקוח. "בלי אדם שעומד בכניסה הגן פרוץ לחלוטין, ועל אחת כמה וכמה בתל אביב. ילדים יוצאים לכביש סואן, לא לדשא של הכפר. בחלק מהאשכולות שבהם שונתה האבטחה יש פעוטות, אני לא מצליחה להבין איך מפקירים אותם בצורה הזאת", אמרה. "למאבטח יש משמעות גדולה במובן הזה כיוון שהוא מנהל עם האנשים שנכנסים את האינטראקציה הראשונית. גרמו לנו להיאבק גם על האבטחה המינימלית שהייתה עד היום, בעוד אנחנו דרשנו הרבה יותר. זה ממש ספין".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "משטרת ישראל היא שמעניקה תקנים לשמירה בגני הילדים לפי שיקול דעתה המקצועי. לאור הגידול העצום במספר אשכולות הגנים, והיות ומספר התקנים של המשטרה אינו גדל, התאימה מחלקת הביטחון בעירייה את האבטחה למציאות החדשה. במקום שומר סטטי בכניסה יתקיימו באופן קבוע סיורים רכובים של אנשי אבטחה מקצועיים וכן הותקנו בכל גני הילדים קודנים אשר שומרים על השערים סגורים ואינם מאפשרים לזרים להיכנס למתחם הגן. ההחלטה התקבלה במסגרת התייעצות עם גורמי המקצוע העירוניים, משטרת ישראל וועדי ההורים".

ממשטרת תל אביב נמסר: "נושא אבטחת מוסדות החינוך מוסדר ומתוקצב, בהתאם להחלטת ממשלה וקריטריונים מקצועיים, תוך הנחיה מקצועית של משטרת ישראל. עם זאת, כל יוזמה אבטחתית פרטית, הממומנת ע"י הרשות מקומית כתוספת מטעמה, דוגמת האבטחה המדלגת הרכובה, אינה צפויה להחליף את האבטחה הקיימת והמוסדרת שבהנחיית המשטרה. משטרת ישראל נערכת כבכל שנה לשנת הלימודים, בכוחות מתוגברים הפרוסים במספר מעגלי אבטחה, לצד הסדרי האבטחה האזרחיים, ופועלת בתאום מלא עם הרשויות המקומיות ומשרד החינוך, על מנת לקדם את פתיחת שנת הלימודים בבטחה ולאורך השנה באמצעות יחידות הסיור, שוטרים קהילתיים ושוטרי מערך הנוער".