עיריית תל אביב מציגה: חוזה שכירות מומלץ

עיריית תל אביב יפו משיקה השבוע את "חוזה שכירות הוגן" שאמור להגדיר את מערכת היחסים בין שוכרי דירות למשכירים. היוזמה מבורכת, אבל מדובר בהמלצה, אז למה שבעלי הדירות יקבלו אותה?

(תמונה: shutterstock)
(תמונה: shutterstock)
29 ביוני 2016

עברו חמש שנים מאז הקיץ ההוא שבו הזענו באוהל בשדרות רוטשילד, ושינוי ממשי בשוק הדירות מבושש לבוא. כדי לקדם אותנו צעד נוסף אל עבר שכירות שפויה משיקים השבוע בעיריית תל אביב את "חוזה שכירות הוגן", שאמור להקל ולו במעט את מערכת היחסים הכואבת בין שוכרים לבעלי דירות בעיר. אבל בחיים כמו בחיים, לא הכל מושלם. בעירייה מבהירים כי מדובר בהמלצה בלבד ולא בפיקוח ממשי על שוק השכירות – מה שמטיל ספק רציני על אפקטיביות המהלך.

"זה אקט שהמטרה שלו להבהיר מה היא מערכת היחסים הבסיסית והסבירה בין שוכר למשכיר", אומר סגן ראש העירייה אסף זמיר. "כמו כן ליישב את אותן נקודות רגישות שלעתים יותר מדי קרובות מוצאות את עצמן מחוץ לחוזה, כמה מעלים את שכר הדירה, מי אחראי על תיקונים, איך האחריות מתחלקת בין השוכר למשכיר".

לפי נתוני עיריית תל אביב־יפו, כמחצית מתושבי העיר מתגוררים בשכירות ונוהגים לעבור דירה בתדירות גבוהה: בעונת הקיץ חלה עלייה של כ-30 אחוז בהיקף מעברי הדירות, וההערכה היא כי בתקופה זו ייחתמו כ־16 אלף חוזי שכירות. חוזה השכירות ההוגן נוסח על ידי צוות מרכז הדיור העירוני בבית הצעירים העירוני מזא"ה 9 בשיתוף מרכז "הגר" למחקר ופיתוח מדיניות דיור חברתי, ובין הסעיפים הבולטים בו אפשר למצוא מתן אופציה לשוכר להארכת חוזה לשנה נוספת תוך העלאת מחיר של מקסימום 3 אחוז, הגבלת גובה הביטחונות המוטלים על השוכר, והגדרת האחריות ולוחות הזמנים של השוכר והמשכיר בנוגע לתיקונים בדירה. החוזה ההוגן, עם זאת, אינו מתייחס כלל לגובה שכר הדירה.

"ההשקה של חוזה השכירות ההוגן תלווה בשיתוף פעולה עם אתר יד2", מוסיף זמיר, "מודעות של בעלי דירות שיאמצו את החוזה יזכו לחשיפה מיוחדת. כל המהלך ילווה בהסברה מקיפה גם לציבור השוכרים וגם לציבור המשכירים".

ועדיין, מדובר בהמלצה בלבד, איזה תמריץ יש לבעלי הדירות לאמץ את החוזה החדש?

"אף אחד בעירייה לא חי באשליה שאנחנו משחררים חוזה הוגן לשוק וכולם יאמצו אותו אוטומטית", מודה זמיר, "העירייה יכולה לקדם מהלך הצהרתי שמייצר אפקט בשטח. החוזה החדש ייתן לשוכרים סוג של אבן בוחן ויעזור להם להבין מהו החוזה הסביר שיש לשאוף אליו".

פגישה עם ועד שוכרי הדירות תתקיים ביום רביעי (29.6), בשעה 19:30 ביפת 83