האם מאה עצים ייעקרו מכיכר המדינה לטובת מגדלי מגורים?

פרויקט המגורים השאפתני בכיכר המדינה מעורר את התנגדותם של הפעילים ירוקים, המודאגים מעקירת כמעט כל 120 העצים בה. ואלס להגנת הצומח

כיכר המדינה
כיכר המדינה
17 בינואר 2017

 

על השקמים התמירים שבכיכר המדינה נתלו בשבוע שעבר מודעות אבל בעלות עוקץ יח"צני. "בצער רב וביגון קודר אנו מבכים את גדיעתו בטרם עת של פיקוס השקמה, עץ גדול ונדיב שנפל קורבן לתוכניות פיתוח בכיכר המדינה וייעקר על ידי העירייה בחסות פקיד היערות", נכתב במודעות. הפרויקט העצום לבניית מגדלי מגורים על הקרקע של הכיכר הגדולה בעיר עורר מתנגדים מטעמים שונים, ובאחרונה הצטרפו אליהם גם אלה החוששים לגדיעתם המתוכננת של העצים שבה. לפי התוכנית, מתוך 120 עצים בוגרים שבשטח הכיכר רק שבעה מיועדים לשימור.

בימים אלה מנסים הפעילים לנצל את חלון ההזדמנויות להגשת התנגדויות לתוכנית. "התוכנית הקודמת, שהוצעה עוד בשנת 2000, כללה גם שטח למסחר ומנהרה למעבר מכוניות", מסביר עידן עמית, מתכנן סביבתי בחברה להגנת הטבע. "בתוכנית הנוכחית בוטלו הזכויות למסחר ונוספו יחידות דיור, המנהרה נעדרת ממנה ללא נימוק, ואין כל התייחסות לעצים, שלפי חוק דורשים היוועצות עם פקיד היערות. השטח הירוק מקוצץ, וגם בו עתיד להיבנות בניין עירוני גדול".

לדברי הפעילים הפרויקט מחויב אמנם להקצות שטח לטובת תושבי הסביבה, אבל אלה חוששים כי בדומה לפרויקטים אחרים, למשל מגדלי אקירוב, השטחים הציבוריים יעוצבו ויתוכננו כך שבפועל ישרתו רק את דיירי הפרויקט.

כיכר המדינה

"עם עוד מאות יחידות דיור, יש חשש אמיתי שהכיכר תהפוך לפקק אחד גדול", מספר תושב האזור שרון קרפול. "אם החלטתם להוריד את המנהרה, לפחות תנמקו את הביטול הזה". גליה לימור שגיב מהחברה להגנת הטבע מוסיפה: "לתכנית הזו יהיו השלכות גם מחוץ לתל אביב, כי זו עיר שמציבה סטנדרטים. כיכר המדינה היא הלב של השכונה, השטחים הפתוחים כאן משרתים צרכים עירוניים מגוונים והעצים בעלי ערך היסטורי. התושבים מרגישים שהתוכנית בוצעה ללא שיתוף אמיתי שלהם, אלא רק כדי לצאת ידי חובה".

תגובת העירייה: "בכיכר המדינה חלה תכנית מאושרת 2500/א, הכוללת הקמת שלושה מגדלי מגורים ובהם כ450 דירות, חניון תת-קרקעי ופארק ציבורי לשימוש תושבי האיזור. התכנית שקודמה בשנים האחרונות, זכתה להתנגדויות ועררים שהוגשו על ידי התושבים. אלה אמנם נדחו, אבל בהמשך לפניות נוספות לעירייה, התקיימו מספר ישיבות שבמסגרתן הוצגה תכנית הפיתוח של הכיכר, התקבלו ההערות וחלקן הוטמעו בתכנית. יתרה מזאת, בתכנית המאושרת נעשה שינוי מהותי לטובה ביחס לתכנית המקורית – שטחי המסחר בוטלו, מספר מקומות החנייה הצטמצם משמעותית, ישנה הקלה על העומס התחבורתי הצפוי, הפחתה של רעש ושל זיהום אויר. נדגיש כי הכיכר ממוקמת פחות מחצי קילומטר מפארק גני יהושע, כך שלא ברורה הטענה בדבר המחסור בשטחים פתוחים באיזור. האישור לכריתת העצים טרם ניתן, אולם סקר עצים יוגש כנדרש כחלק מהליכי התכנון העירוניים".