"מחמירים את מצוקת החניה": התושבים זועמים על האוטותל

פרויקט אוטותל, שחששנו ממידת יעילותו עוד בטרם יצא לדרך, סיים באחרונה את שלב הפיילוט. משהתבררו המחירים והצטברו תלונות הנהגים על החניה שנחסמה, אנחנו קצת חוששים שצדקנו

מפנה מקום. מקום חניה מסומן לאוטותל (צילום: שלומי יוסף)
מפנה מקום. מקום חניה מסומן לאוטותל (צילום: שלומי יוסף)
6 ביולי 2017

שירות אוטותל העירוני, שנועד לספק לתל אביבים מכוניות פרטיות לשימוש לפי שעה, סיים בימים אלה את שלב הפיילוט, ובעוד שלא ברור אם הוא יועיל לתושבים במשהו – כבר ברור שהוא מעורר את זעמם. מדובר בפרויקט שמעורר סימני שאלה מהותיים בעצם קיומו: הרעיון לפתור את מצוקת התחבורה של העיר, שסובלת מיותר מדי מכוניות ומפחות מדי אלטרנטיבות, באמצעות פרויקט שבסופו של דבר מתבסס על מכוניות, בעייתי מיסודו: אוטותל לא מכוון להקטין את מספר המכוניות שנוסעות על הכביש ברגע נתון; מכוניות היונדאי שלו עדיין יכללו נוסע אחד או שניים, בניגוד לאוטובוס, עדיין יזהמו כמו כל מכונית אחרת, ולא יקצרו את הפקקים – להיפך. אם שואלים אותנו, עיר חפצת חיים לא צריכה להחליף מכונית במכונית אלא במשהו אחר לגמרי – יותר אוטובוסים (ויותר נתיבים מיוחדים בשבילם), יותר אופניים (ויותר שבילים בשבילם) ויותר תשתיות בטוחות ונוחות להולכי הרגל.

כעת, עם סיום השלב הראשון של הפיילוט, התבררה גם העלות, 1.5 שקלים לדקת נסיעה, שמוסיפה תהייה נוספת לגבי יעילות כלי התחבורה הזה. מחודש מרץ ועד עתה התנסו באופן חינמי מספר מצומצם של משתמשים ב-40 מכוניות, שזכו ל80 מקומות חניה הפזורים ברחבי העיר. השבוע התחיל השלב השני, שכולל 80-90 מכוניות, שבהן יוכלו לנהוג 1,500 נסיינים בעלות של שקל וחצי לדקת נסיעה. עד לסוף השנה יעמדו לרשות הציבור כולו 260 מכוניות, ולטובתן יוקצו 520 מקומות חניה. מהם מקומות החניה הללו? כפי שפרסמנו כאן כבר בינואר, חלקם בחניונים ברחבי העיר וחלקם על חשבון מקומות החניה בכחול-לבן, המצומצמים גם כך. והבעיה הזו, כך נראה, מעוררת את זעמם של התושבים יותר מהבעיות שתיארנו.

הם, התושבים שכבשת הרש שלהם נצבעה בירוק, לא מחכים לשלב השני של הפרויקט כדי להתעצבן. "עיריית תל אביב…אני רוצה לדבר איתכם על האוטותל! איזה מיזם יפה! כמה נחמד שאתם באים לעשות משהו טוב לתושבים! אבל למה המיזם הטוב צריך לבוא על חשבוננו? למה שתי חנויות בעמנואל הרומי צריכות להתפס על ידי אוטותל? כדי שיהיו פחות חניות? יותר מצוקה?, כתבה תום זכאי (27) בדף הפייסבוק של העירייה בפוסט שזכה לחשיפה רחבה והעניק במה לתושבים שפחות מרוצים מהשירות. "אתם לא מספקים תחבורה – זה לא לונדון ולא ניו יורק", היא הוסיפה, "בישראל צריכים מכונית או מונית. הפרויקט הזה הוא לצורך תיירות בלבד, זה לא משמש אף אחד". גולש אחר טען שבעוד העירייה מיהרה לתפוס את מקומות החניה, אלה עדיין לא מאוישים על ידי מכוניות הפרויקט. "למה??? למה להתעלל בנו (…) בחייאת, אנחנו מפסידים חניה לרוחות רפאים של מכוניות".

"למה להתעלל בתושבים?" אוטותל (צילום: שלומי יוסף)
"למה להתעלל בתושבים?" אוטותל (צילום: שלומי יוסף)

בעירייה מודעים לטענות, אבל מאמינים בשירות שלהם. "אומרים שיש כאן מצוקת חניה? אז קחו אוטותל ותשתמשו בשירות", מציע עידו שמיר, מנכ"ל החברה הכלכלית של העירייה שאחראית על הפרויקט, ומתעקש: "בטווח הארוך המיזם יפתור את בעיות התנועה". לדבריו, "מחקרים הוכיחו שעל כל מכונית יורדים בין ארבעה לעשרה רכבים מהכביש. זה שירות שמונהג בכל העולם, וגם מצליח". האם אוטותל הוא אכן הפתרון לבעיית התחבורה בעיר? אם שואלים את המומחים, לא בטוח. אף שהחזקת רכב פרטי היא דבר יקר ולא נוח, לא בטוח שהעירייה תצליח לשכנע את הנהגים לוותר על המכונית הפרטית. "היוזמה של העירייה לא תשנה הרבה", טוען פרופ' יצחק בננסון מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב, בעיקר אחרי שהוא בוחן את המחירים של הפרויקט כרגע. "אם זה בכלל יחזיק מעמד, לא ברור למי זה יעזור".

מה כן יעזור, לדברי פרופ' בננסון? יוזמות מרחיקות לכת, כמו העלאת מחיר החניה, גם ברחוב המגורים, מהלך שהוא מודה שלא סביר שהעירייה תעז לבצע. "חניה ברחוב צריכה לעלות כמו בחניון – מחיר שעולה ויורד בהתאם לביקוש, בכל בחירות לעירייה נזכרים בבעיה, אבל איכשהו מפחיד לפתור אותה".

מקום חניה שמור לאוטותל ליד שוק הכרמל (צילום: שלומי יוסף)
מקום חניה שמור לאוטותל ליד שוק הכרמל (צילום: שלומי יוסף)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בבחירת מיקומי חניות אוטותל בחנה העירייה מספר היבטים, לרבות הסדרי התנועה והחניה, המרחקים בין החניות, אזורי הביקוש הצפויים ורצון לצמצם ככל האפשר את ההשפעה על תושבי העיר. בתל אביב בדומה לכל מטרופולין ישנה מצוקת חניה המחייבת מעבר מכלי הרכב הפרטי". עוד נמסר שהעירייה מובילה מהלך לקידום תחבורה יעילה בעיר בשילוב אמצעים שיהוו חלופות לרכב הפרטי, לרבות הרכבת הקלה, עידוד הרכיבה על האופניים, תל אופן, השקעת עשרות יליונים בתשתיות שבילי האופניים ועוד.

[interaction id="595e07e9f2d4938713c3943e"]