ודאו שאתם מחוסנים: התפרצות צהבת A בקהילה הגאה בתל אביב

שישה מקרים של צהבת A שאותרו בקרב גברים שקיימו יחסי מין עם גברים עוררו את עירנות רופאי המשפחה. רוב האוכלוסיה מחוסנת מפניה, וליתר ממליצים בשירותי בריאות כללית להתחסן. ואיך תזהו אם חליתם?

זוג מחזיק ידיים (צילום: shutterstock)
זוג מחזיק ידיים (צילום: shutterstock)

שישה מקרים של צהבת A שנרשמו בקרב גברים ששכבו עם גברים בתל אביב התגלו בתל אביב בשבועות האחרונים – כך מאשרים בשירותי בריאות כללית. בשבועות האחרונים הסתובבו שמועות על התפרצות של מחלת הכבד, בעיקר בקרב הומואים. גברים גאים שביקרו אצל רופאי המשפחה שלהם בתקופה האחרונה סיפרו שקיבלו הוראה לבדוק אם הם מחוסנים, ואם לא – למהר להתחסן. בכללית מספרים כי אף שאין מקום לבהלה – אכן יש גל שכזה, שתוקף את האוכלוסיה המדוברת, ועובר בעיקר ברימינג (ליקוק של פי הטבעת). "בשבועיים האחרונים רשמנו שישה מקרים של המחלה בארץ, כולם בעיר ובקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים", מספרת ד"ר רותי גופן, מומחית לרפואת משפחה במרפאת גן מאיר, שמוסיפה כי "המחלה נגמרת על ידי וירוס, שעובר בין היתר בהפרשות הצואה שמגיעות לחלל הפה, ולא דרך הזרע".

עם זאת, אין סיבה למהר ולהיבהל – חלקים נרחבים מהאוכלוסיה בישראל מחוסן נגד צהבת A (מאז 1988 מחוסנת האוכלוסיה בלשכת הגיוס, ומ-1999 מחוסנים תינוקות כבר בטיפת חלב), ועל כן בשירותי בריאות כללית מקווים שההתפרצות תהיה בקנה מידה קטן. עם זאת, ד"ר גופן מבהירה: "בגלל שהמחלה עוברת לא רק ביחסי מין, אלא דרך חלל הפה, זה נוגע לכלל האוכלוסיה, ולאו דווקא לקהילה הלהט"בית".

ודאו שאתם מחוסנים נגד צהבת (צילום: shutterstock)
ודאו שאתם מחוסנים נגד צהבת (צילום: shutterstock)

צהבת A מדביקה עשרות מיליוני אנשים בשנה. אחוזי התמותה ממנה נמוכים במיוחד, אולם אין לה טיפול, וללוקים בה מומלץ לנוח, להימנע מאוכל שמן ומאלכוהול, ולהרבות בשתיית מים. ואיך מזהים אותה? לפי ד"ר גופן, התסמינים הם בעיקר כאלה במערכת העיכול – שלשולים, בחילות וחולשה משמעותית. העיניים עלולות להפוך לצהובות (ומכאן שמה), ולעתים גם העור נעשה מעט צהוב. "אני ממליצה למי שחושש שהוא בסיכון, לבדוק אם הוא מחוסן. אפשר לבדוק את זה בבדיקת דם".

גם בקרב הגופים הממוסדים הפועלים בקהילה נרשמת עירנות. "אנחנו מתעסקים גם בהעלאת המודעות לצהבת בקרב הקהילה", אומר סער מעוז מהוועד למלחמה באיידס. "חשוב לנו להגיד – אל תיכנסו לפאניקה. לפעמים יוצאות הודעות כאלה שלא באמת מסבירות על המחלה, איך מטפלים בה או מה היא עושה וזה יוצא פאניקה. זו מחלה שאפשר להתחסן מפניה, וחשוב לעשות את זה".