צומת תפוח פינת השעון: התנחלות בית אל תקעה יתד נוסף בעג'מי

בדיסקרטיות מוחלטת פתחו אנשי ההתנחלות בית אל ישיבה תורנית בעג'מי שביפו. תושבי השכונה מודאגים מפגיעה במרקם החברתי ומתריעים: "זה ייגמר בפיצוץ"

ישיבת שירת משה בעג'מי (צילום: יולי גורודינסקי)
ישיבת שירת משה בעג'מי (צילום: יולי גורודינסקי)
28 ביולי 2016

לפי כשבוע תושבי רחוב ציונה תג'ר בשכונת עג'מי התעוררו בבוקר וגילו שצמחה להם ישיבה תורנית חדשה מתחת לאף. מדובר בהרחבה של הישיבה התורנית שירת משה של אנשי ההתנחלות בית אל, שתקעה יתד ברחוב טולוז בשכונה כבר ב־2008. ההרחבה שופצה בשבועות האחרונים בדיסקרטיות, מאחורי דלת ברזל, ועל כן תפסה את תושבי השכונה הוותיקים לא מוכנים. הנכס נרכש כחוק, ולהוציא את אספת המחאה הספונטנית שקיימו מחוץ למבנה לתושבי השכונה לא נותר דבר לעשות, אולי חוץ מלהביע חרדה למרקם החברתי של השכונה.

"הם מסתובבים פה עם נשק", אומר סמי קאדי, חבר ועד תושבי עג'מי. "זה מייצר תסכול, ויש לזה השפעה שלילית על המרקם החברתי בשכונה. לערבים וליהודים שחיים פה יש יחסים טובים, של שכנים אמיתיים, אבל עם אנשי הישיבות אי אפשר לחיות. הם בדלנים. הם לא יקנו בחנויות של ערבים, ואפילו עם היהודים שגרים כאן הם לא יתחברו, כי בעיניהם הם סתם שמאלנים. זה מייצר אווירה מתוחה ועלול לגרום לפיצוץ".

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
הגיע הזמן להודות: אנחנו גזענים. מה עושים עם זה עכשיו?
תושבים יהודים ביפו: דו קיום או התנחלות יהודית?
יצאנו לטחון את יפו בסופ"ש עם יפואי אמיתי

איך הישיבה הקיימת השפיעה על השכונה?

"גם שם העניינים כמעט התפוצצו לילה אחד לפני כמה שנים. זה היה סכסוך שהתחיל בין קבוצות ילדים וגרר התקהלויות, איומים ומתיחות של כמה ימים. אנחנו לא נגדם כי יש להם כיפה על הראש. את רוב היהודים שגרים בשכונה אני מכיר באופן אישי והם אחלה אנשים, אבל לאנשי הישיבות יש כוונות אחרות לגבי האזור, ואני נזהר מלהשתמש במילה התנחלות. מעבר לזה שלנו, תושבי יפו הוותיקים, יש בעיית דיור חמורה, והרחוב הצר והשקט שבו מוקמת עכשיו הישיבה בכלל לא מתאים לאכלס מרכז כזה".

מישיבת ההסדר שירת משה אמנם לא נמסרה תגובה, אך נראה שגם נציגים בולטים בקרב הקהילה הדתית ביפו אינם ממהרים לתמוך בפעילותם באופן מוצהר. הרב יובל אלפרט, ראש הגרעין התורני ביפו (שאינו קשור לישיבת ההסדר בעג'מי), נתן את התגובה הבאה: "אנחנו בגרעין התורני פועלים לפי שני עקרונות מובילים: הראשון שבהם הוא לפעול לפי החוק, והשני הוא לשמור על כבוד הדדי עם כל תושבי יפו הוותיקים. מי שפועל לפי העקרונות האלה, אני מברך אותו".