קארשרינג תעשה לרכבים את מה שתל-אופן עשה לאופניים

צריכים את המכונית רק לשעה לקניות בסופר? חולמים להיפרד מהרכב שמשמש אתכם רק בסופי שבוע? ובכן, בקרוב מערכת יחסים ניידת לא מחייבת תהיה אפשרות ממשית

השכרת רכב (צילום: Shutterstock)
השכרת רכב (צילום: Shutterstock)
14 בפברואר 2016

לכל תל אביבי שמחזיק רכב בעיר יש רגע שבו הוא מדמיין איך הוא נפרד ממנו, חוזר לאופניים ועל הדרך גם שומר על הסביבה, אבל במבחן התוצאה אנחנו כנראה מעדיפים לעמוד בפקקים, לשלם ולחפש חניה כמעט 40 דקות. לפעמים נדמה שהיוצרות התהפכו ואנחנו עובדים בשביל הרכב שלנו. יוזמה חדשה רוצה לשנות את כל זה: הכירו את קארשרינג, שירות השכרת רכב במחירים נמוכים ולזמן קצר בחסות עיריית תל אביב. הרעיון פשוט: תמורת 25־60 ש"ח תוכלו לשכור רכב לנסיעות קצרות בתוך העיר בלי התחייבות ליום שלם ואפילו בהתראה קצרה.

על פי העירייה, התוכנית היא לרכוש 90 כלי רכב שישתתפו בפרויקט. אפשר יהיה להחנות אותם במקומות חניה מוסדרים ללא תשלום או שימוש בכרטיסי חניה, והם יזוהו בתווית ייעודית שתעיד כי הרכב משתייך למערך הקארשרינג. הרעיון אמנם אינו חדש וכבר דובר בו, אבל הפעם הוא באמת עומד להתגשם.

“הבקרוב שלנו הוא לא הבקרוב של הממשלה", מסבירה סגנית ראש העיר ואחראית תחום התחבורה, מיטל להבי. “חברת קאר טו גו שזכתה במכרז אמורה לחתום על ההסכמים הסופיים שאנחנו מנסחים בימים אלה. מהרגע שייחתם ההסכם אני מאמינה שיחלפו עוד שמונה חודשים בערך, זה תהליך לא קצר אבל צריך אורך נשימה". שירות דומה פועל כבר כמה שנים בערים גדולות בעולם, כגון ברצלונה ופריז. על פי הסטטיסטיקות, רכב שיתופי בכל אחת מהערים הללו מחליף 15־20 משתמשים ביום.

למי יש צורך ברכב?

כמו בתל אופן, כלי הרכב ימתינו לנהגים בכל רחבי העיר ויהיה אפשר לקחת אותם בעזרת מינוי חודשי. “מדובר בשינוי תפיסה וזה יכול לקחת זמן", טוענת להבי. “אני מצפה שאנשים יבחרו לא להוציא את הרכב שלהם מהבית, או אפילו יוותרו על הרכב השני שהם מחזיקים, פשוט כי לא יהיה בו צורך. הציבור יצטרך לסגל לעצמו נורמות חדשות, וזה לוקח קצת זמן".

מלבד הנוחות מדגישים בעירייה יתרונות נוספים, כגון חיסכון בכסף, הקלה על העומס בכבישים והפחתת זיהום האוויר הודות להקטנת מספר כלי הרכב בכבישים. למרות זאת יוזמי הפרויקט יודעים שיצטרכו לתת משהו נוסף לחניה חינם כדי להפריד אותנו מהרכב שלנו. “אני מניחה שנעשה את זה כמה שיותר אטרקטיבי", מסכמת להבי. "יש שלל רעיונות, אחת הבדיקות שאנחנו עושים היא להוסיף רכבים חשמליים או היברידיים, ואני עובדת מול משרד האנרגיה והתחבורה על שקעים מפוזרים בעיר. “כבר היום אני משתמשת ברכב שיתופי. כל העובדים שלי נוהגים ברכב שלי וגם שני הילדים שלי, אז הוא הכי שיתופי שיש".