הכירו את "שוקאט": הפרויקט החדש שידאג לרוויית חתולי הרחוב

פרויקט שוקאט הניסיוני יתקין עשרות קעריות מים מתחת לברזיות הציבוריות, כדי לאפשר גם לכלבים ולחתולים לשתות מהמים שגם כך מתבזבזים במקום לקפוץ על הברזייה

מיזם שוקאט
מיזם שוקאט
11 ביולי 2017

מים בששון: ימי הקיץ הלוהטים שכבשו את העיר בחודש האחרון, וצפויים להיות איתנו כאן עוד זמן מה, מקשים גם עלינו, אבל מקשים עוד יותר על ההולכים על ארבע. הם אלה שהולכים בכפות חשופות על המדרכה הרותחת, הם אלה שמסתובבים בפרווה המחממת ב־40 מעלות, ולהם, בניגוד אלינו, גם אין כל כך איפה לשתות מים כדי להתקרר. כעת נראה שיש מים בקצה המנהרה: בשבועות הקרובים תציב עיריית תל אביב־יפו מתקני השקיה לבעלי חיים בברזיות ברחבי העיר, שמנצלות את המים שיוצאים מהברזייה כדי להשקות את התושבים ואינם מנוצלים על ידי ניקוז המים הנותרים לקערית קטנה.

"הסתובבתי בפארקים עם ילדיי וראיתי חתולים שמנסים ללקק שאריות מים שנספגות באדמה", מספר היזם אסף גורנר, שרתם את העירייה לפרויקט. "המים קיימים – אבל בעלי החיים פשוט לא קיבלו אותם. אז בניתי דגם מחומר ידידותי לסביבה, שמתקפל כמו אוריגמי, מוצמד לברזים ואוסף את המים הטריים".

עוד כתבות מעניינות:
חידון הצלילים הנוסטלגיים הגדול
מדריך: חתולי הברים של תל אביב

למה הבריכות בתל אביב כל כך יקרות?

עוד לפני תמיכת העירייה הצליח גורנר לגייס בפרויקט מימון המונים באינטרנט 31 אלף ש"ח עבור המיזם, שאותו כינה שוקאט. יחד עם העירייה הוא יציב כעת עשרות יחידות ניסיוניות בנקודות ברחבי העיר. "בשלב ראשון נבדוק את עמידות המתקנים, ואם זה יתפוס, נציב כמות גדולה יותר בברזיות בתל אביב. עלות היחידה זולה יחסית ונאמדת בכ־60 ש"ח", אמר ראש האגף לשיפור פני העיר בעירייה, יואב בן יהודה. לדבריו, מדובר במהלך ראשון מסוגו של העירייה בנושא השקיית בעלי החיים ברחוב.

מיאו. מיזם שוקאט
מיאו. מיזם שוקאט

לדברי גורנר, רבבות חתולי רחוב מתים מצמא בישראל בכל קיץ, וקודם כל עבורם מיועד הפרויקט. "לחתולים יש תפקיד אקולוגי. חתול חולה או חתול מת זה גם מפגע בריאותי, ומעבר לכך, החתולים ברחוב חיוניים לנו עבור הדברת חולדות ומקקים. עד כה התייחסו אליהם כמטרד שצריך להיפטר ממנו, ושיתוף הפעולה עם העירייה בנושא הוא חשוב ובעל משמעות גדולה".

גם חובבי הכלבים שמחים. הפעילה העירונית חגית אוריין, שתיווכה בין היזם לעירייה, מסבירה: "אם תיתן לכלב שלך לקפוץ על הברזייה ולשתות כאחד האדם, הרבה אנשים יתעצבנו – ובצדק. כך נוצר מצב שקערות המים שמונחות כיום, כמו אלה שבגינות הכלבים, למרות הכוונות הטובות, נעשות מסוכנות לכלבים, שכן המים בהן עומדים ונעשים מעופשים". כעת, היא מקווה, יגיע השינוי. "בעלי הכלב ישתה, ואת המים שלא שתה, במקום שיזרמו לביוב או יקוו בשלולית מצחינה, הכלב יוכל לשתות עוד כשהם טריים, מה שיעודד שוויוניות בין האדם לכלב". אמן.