חמש הוכחות ששנת 2017 כבר טובה יותר מקודמתה

היא עדיין לא איתנו יממה, וכבר ניכרים סימנים ברורים שהקללה חלפה מעלינו. מס ההכנסה קטן, החופשה השנתית גדלה, וכנראה שנזהם פחות את הסביבה. מה השתנה הבוקר הזה?

2017. צילום: Getty Images
2017. צילום: Getty Images

 

זהו: היא מאחורינו. 2016, השנה שנהנינו כל-כך לשנוא, עזבה אותנו בשעה טובה, בתקווה שלקחה איתה את קללות המוות בעולם התרבות, עידן הפוסט-אמת בפוליטיקה והפירוק בקבוצות הכדורגל הישראליות. 2017 יצאה לדרך, וכבר בבוקר הראשון שלה ניכרים סימנים שהיא תהיה טובה משמעותית מקודמתה. הנה כמה סיבות:

קיבלתם עוד יום חופש במתנה

התעוררתם עם האנגאובר מחגיגות השנה החדשה, בלי שום חשק לבוא למשרד – אבל גם בלי יום חופש? לא עוד. הבוקר נכנסה לתוקף הפעימה השנייה של "חוק החופשות", שהגדילה את החופשה המינימלית לה זכאי כל עובד במשק ל-12 יום, מכסה שהולכת וגדלה ככל שהעובד צובר ותק (החל מהשנה החמישית, היא כבר קופצת ל-14 ימים).

 

אתם משלמים פחות מס הכנסה

טוב, אלא אם כן אתם עשירים להחריד. הבוקר נכנסה לתוקף גם רפורמה במס ההכנסה, ששינתה את מדרגות המס, כך שכל מי שמרוויח פחות מ-19,900 שקל יגדיל את הכנסת הנטו שלו. כך, על כל ההכנסה שמתחת ל-6,220 שקלים תשלמו רק 10% מס הכנסה, על ההכנסה שבין 6,221 שקלים ל-8,920 שקלים תשלמו 14%, ועל הסכום שבין 8,921 שקלים ל-14,320 תשלמו רק 20% מס הכנסה. על כל הסכום שמעל ל-19,900 שקלים בחודש, לעומת זאת, תשלמו קצת יותר מס הכנסה ממה שהייתם רגילים. ננסה לעשות את זה פשוט: אם אתם מרוויחים, למשל, 7,000 שקלים בחודש, החוק החדש יחסוך לכם 40 שקלים נוספים לנטו. למי שמרוויח יותר, זה גם יכול לחסוך כמה מאות שקלים בחודש.

לצד זאת, גם ההפרשות של העובדים השכירים לפנסיה גדלו הבוקר – גם העובד וגם המעביד נדרשים כעת להפריש עוד 0.25% כל אחד לטובת החיסכון הפנסיוני. זה יפגם במעט בהכנסת הנטו – אבל יגדיל לנו את החיסכון לעתיד. וזה גם טוב.

 

שכר המינימום שלכם עלה

אם מס ההכנסה היא בשורה עבור מעמד הביניים, העלאת שכר המינימום היא בשורה גדולה מאוד עבור אלה שמרוויחים פחות. היום הושלמה העלאת שכר המינימום ל-5,000 שקלים בחודש, במהלך שצפוי להעלות את הכנסת המרוויחים שכר מינימום ב-2,100 שקלים בשנה.

אתם תזהמו פחות את הסביבה עם שקיות מהסופר

זה נשמע מרגיז, אבל זה באמת חשוב. לפי מחקרים, מדי שנה הצרכן הישראלי "שורף" 1.6 מיליארד שקיות בסופר, בהן הוא משתמש לדקות ספורות. הנזק לסביבה מהניילון המיותר הזה הוא עצום. במטרה לצמצם את צריכת השקיות, חוקקה הכנסת את החוק שנכנס הבוקר לתוקף – "חוק השקיות", שקובע שעל כל שקית ניילון ברשתות השיווק (והשר להגנת הסביבה מוסמך להרחיב את ההוראה לכל החנויות באשר הן), יידרש הצרכן לשלם עשר אגורות. הכסף שייחסך יופקד בקרן מיוחדת שתשקיע בפרויקטים לצמצום הזיהום ולעידוד המחזור. המטרה היא לגרום לנו להשתמש בפחות שקיות, בין אם על ידי שימוש חוזר בשקיות בהן השתמשנו בפעם הקודמת שיצאנו לקניות, או על ידי שימוש בשקים רב-פעמיים (וכאלה יחולקו בחינם ברשתות השיווק בשבועות הקרובים). האם עשר אגורות זה מה שיעצור בעדנו מלחזור עם הרבה-מאוד ניילון הביתה? שאלה טובה. אבל זה צעד בכיוון הנכון.

המדינה חוסכת כסף עבור הילדים שלכם

החל מהבוקר, ומדי חודש, המדינה תפקיד 50 שקלים עבור כל ילד, עד גיל 18, ובנוסף לקצבה החודשית המשולמת להורים מדי חודש עבור הילד. ההורים התבקשו לבחור עבור ילדיהם את מסלול ההשקעה – בבנק או בקופת גמל. הכסף יושקע, וכשילדכם יגיע לגיל 18, יעמדו לרשתו כ-20 אלף שקלים, לכל מטרה שיבחר. וזה בכלל לא יוצא מהכיס שלכם.

וחוץ מזה, השמש יצאה. המשיכי ככה, 2017, את בדרך הנכונה.