אלו הן התקנות העירוניות החדשות לרוכבי קורקינט ממונע

התקנות החדשות מחייבות את רוכבי הקורקינטים החשמליים בקסדה ובאפוד זוהר, אך פעילים חוששים שלא יהיה מי שיאכוף אותן והולכי הרגל ישלמו את המחיר. אז מה בעצם הולך להשתנות?

קורקינט חשמלי. צילום: Shutterstock
קורקינט חשמלי. צילום: Shutterstock
1 בספטמבר 2016

רוכבים על קורקינט חשמלי? תגידו היוש לקסדה וביוש למדרכה. היום (חמישי) נכנסו לתוקפן תקנות חדשות אשר מסדירות את השימוש בו (ידעתם שבעברית תקינה הוא נקרא גלגינוע?). המטרה היא להסדיר את הרכיבה למען ביטחונם של הרוכבים והולכי הרגל, אך פעילים חברתיים חוששים שהאכיפה צפויה להיות מוגבלת, ומי שישלמו את המחיר יהיו בעיקר הולכי הרגל.

אז מה הולך להשתנות? מעבר למפרט הטכני המאושר (משקל מקסימלי של 30 ק"ג, הספק של עד 250 וואט ומהירות שמגיעה ל־25 קמ"ש), הנה הפרטים המעניינים: הרכיבה תותר מגיל 16 ומעלה (כמו ברכיבה על אופניים חשמליים), הרוכבים יחויבו לחבוש קסדה בכל שעות היממה, ואפוד זוהר בשעות החשכה. הרכיבה תותר על שבילי אופניים או בכביש, ואסור יהיה להרכיב אדם נוסף. לבסוף התקנות מחייבות הדבקת מדבקה שעליה שם היצרן ועוד פרטים טכניים. מי שיעבור על התקנות יסתכן בקנס של מאה עד אלף ש"ח.

"הבשורה המשמעותית היא האיסור המפורש לרכוב עם קורקינט חשמלי על המדרכה וזו תקנה מבורכת", אומרת חגית אוריין, פעילה חברתית ומנהלת עמוד הפייסבוק, "מחזירים את המדרכות להולכי הרגל".

"עם זאת, סמכות האכיפה תעבור לפקחי העירייה רק בעוד חצי שנה, ובינתיים היא נמצאת בידיים של משטרת ישראל שלא מיישמת אותה. משטרת התנועה תהיה חייבת לאכוף את השתלבות הקורקינטים והאופניים החשמליים בתנועת כלי הרכב. ללא תשתיות וללא אכיפה יהיו התקנות חסרות משמעות, כך שהביטחון והמרחב של הולכי הרגל ימשיכו להיגזל מהם".

בתגובה מסרו בעירייה כי שלומם של הולכי הרגל נמצא בראש סדר העדיפויות העירוני. "בחודשים האחרונים אכפה משטרת ישראל רכיבה מחוץ לשבילים, ולאחר בקשות חוזרות ונשנות התקבלו לידי העירייה סמכויות האכיפה בעניין".

כפיר בן שושן, יצרן ומשווק קורקינטים חשמליים, מברך על הסדרת הענף אך חושש שהקורקינטים הלא חוקיים לא ייעלמו כל כך מהר מהרחובות. "שוטרים לא באמת יבדקו כמה שוקל כל קורקינט. המשטרה חייבת להחמיר עם היצרנים הפיראטיים שמסכנים את הרוכבים והולכי הרגל ופוגעים לנו, המשווקים שעושים מאמץ לעמוד בכל התקנים וההנחיות, בפרנסה".

במשרד התחבורה מודעים לבעיה ומציינים כי בשנים האחרונות הוגשו כתבי אישום רבים נגד משווקים ובעלי חנויות המוכרים קורקינטים האסורים לשימוש. "משרדנו, בשיתוף המשטרה ומשרד הכלכלה, מבצע פעילות שוטפת כנגד חנויות ובתי מסחר, המוכרים קורקינטים חשמליים בניגוד לחוק".