תמונת מחזור: תערוכת מחווה חדשה לקפה תמר

בשנים האחרונות תיעדה שלומית כרמלי את יושבי קפה תמר המיתולוגי. השבוע תוצג התוצאה בתערוכת צילומים חדשה

קפה תמר. צילום: שלומית כרמלי
קפה תמר. צילום: שלומית כרמלי
12 בנובמבר 2014

תערוכת צילומים חדשה בשם "אנשי תמר" תיפתח השבוע (חמישי, 13.11) כמחווה לבית הקפה הבוהמייני הוותיק בתל אביב – קפה תמר ברחוב שינקין. בתערוכה יוצגו 24 צילומים בשחור־לבן של הקולנוענית שלומית כרמלי, אשר תיעדה במשך עשור את יושבי הקפה. לדברי שוקי קוק, אוצר התערוכה ובעל הגלריה שבמתחם נגה, התערוכה היא מחווה לבית הקפה ומוקדשת ליושביו. קפה תמר נוסד בשנת 1941 והוא מנוהל על ידי שרה שטרן, שזכתה לכינוי "השריף של שינקין". בית הקפה נודע כמעוז הברנז׳ה התל אביבית של אנשי רוח ואמנות, ועם יושביו נמנו במשך השנים נתן אלתרמן, נחום גוטמן, נתן זך, רפאל קלצ'קין, מאיר פיצ'חדזה, יורם קניוק, יצחק קלפטר, גדעון לוי, דוד טרטקובר, עינת ויצמן, דודו בוסי, רוני סומק, מרדכי וענונו ואחרים.

בשנים האחרונות שוקע בית הקפה אט אט בשל התמעטות הקהילה היושבת בו. התערוכה מהווה מסמך אנושי על תרבות שמשתנה במקביל לשינויים שעוברת החברה הישראלית. שוקי קוק, בחר להציג את התערוכה כמחווה לקפה. על עבודתה של שלומית כרמלי הוא אומר: "מצלמתה של שלומית מלטפת בעדשתה את חבריה במקום, וכחלק מהחבורה היא סובבת בין השולחנות, "צדה" את דימוייה העוסקים בדיאלוג הבין אישי תוך שמירה על קומפוזיציה מדויקת, ז'ורנליסטית במהותה, אישית ואנושית, המחברת אותנו כצופים בצילום אל הקולות והשיח המוקפאים למסמך עמיד בזמן". כרמלי היא יוצרת תיעודית שבאה מתחום הקולנוע, ומצלמת את יושבי הקפה בשנים האחרונות. "אני מגיעה לשם, יושבת ומתעדת את האנשים ואת מה שקורה ביניהם – זה הבילוי שלי והמקום היחיד שבו אני מצלמת אנשים".

צילום: שלומית כרמלי
צילום: שלומית כרמלי

מה זה בשבילך קפה תמר?

"קפה תמר הוא מקום שאני מרגישה בו בטוחה, מעין בועה שכזאת. כשאתה יושב בתוך הקפה יש תחושה של אירוע משפחתי, שחוגגים לך יומולדת. ולמרות שלא כולם מכירים בהכרח את כולם, נדמה שכולם יושבים יחד. זה מקום מיוחד במינו. קפה תמר זה מקום שמחולק לקבוצות ולתת קבוצות. ישנם שחקני השחמט, ישנם 'בנדיטים' ועוד. יש לי מכרים מכל השולחנות, וניסיתי לתת ייצוג לכולם. לצערי, במהלך השנים הרבה אנשים נעלמו, אנשים אהובים מאוד. בכל פעם שאחד מיושבי הקפה נפטר, הייתה הרגשה שהמקום כבר לא ייראה אותו דבר. אבל למרות הכל הוא ממשיך להתקיים, והכל בזכות שרה. המקום עדיין מאפשר את החיים האלה ואת החופש".

איך שרה הגיבה לתערוכה?

"היא שמחה מאוד. בדרך כלל היא עושה עניין גדול מכל פוסטר שמישהו רוצה להדביק על חלון הראווה. פעם החלטתי להוריד איזה פוסטר מהחלון וכולם כעסו עליי. אבל כשהגעתי השבוע עם ההזמנות לתערוכה היא קפצה משמחה וישר ביקשה שאתלה אותו על הקופה, שזה מאוד מכובד. היא אישה מבוגרת ואני מקווה מאוד שהיא תגיע לראות את התערוכה".

"אנשי תמר", סטודיו שוקי קוק, רוחמה 11 מתחם נוגה, 13.11־14.12

*במהדורה המודפסת של המגזין (13.11) נפלה טעות במועד ומיקום התערוכה, שתיפתח היום (חמישי, 13.11) בסטודיו שוקי קוק במתחם נוגה, רחוב רוחמה 11. התערוכה תינעל ה-14 בדצמבר.